21 augustus 2020

#24 Hoedhaifa (12 jr) – gepest worden vanwege het hebben van eczeem

In aflevering #24 ga ik met Hoedhaifa van 12 jaar in gesprek. Hij vertelt over de leuke dingen, fitness en kijkt graag vlogs over minecraft. Hoedhaifa heeft sinds dat hij 3 maanden oud is, last van eczeem. (Bij eczeem heb je rode plekken op je huid. Ze jeuken en er kunnen schilfers, bultjes, kloofjes of korstjes zijn. In groep 5 kreeg ik hij er extreem last van en werd hij gepest. In deze aflevering vertelt hij zijn ervaring hierover en hoe hij ermee omgaat.
21 augustus 2020

#24 Hoedhaifa (12 jr) – gepest worden vanwege het hebben van eczeem

In aflevering #24 ga ik met Hoedhaifa van 12 jaar in gesprek. Hij vertelt over de leuke dingen, fitness en kijkt graag vlogs over minecraft. Hoedhaifa heeft sinds dat hij 3 maanden oud is, last van eczeem. (Bij eczeem heb je rode plekken op je huid. Ze jeuken en er kunnen schilfers, bultjes, kloofjes of korstjes zijn. In groep 5 kreeg ik hij er extreem last van en werd hij gepest. In deze aflevering vertelt hij zijn ervaring hierover en hoe hij ermee omgaat.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha]Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Welkom lieve mensen, we gaan het vandaag hebben over een belangrijk onderwerp. Een onderwerp wat de laatste twee maanden veel nieuws is geweest, namelijk racisme. We beginnen eerst met het antwoord op de vraag, wat is racisme? Iedereen in Nederland heeft het recht om gelijk behandeld te worden. Dat staat in artikel 1 van de Grondwet. De belangrijkste wet van ons land. Toch gebeurt dat niet altijd als mensen anders worden behandeld, bijvoorbeeld vanwege het geslacht geloof leeftijd of afkomst.

En dat heet discriminatie. Een vorm van discriminatie is racisme. Dat is als mensen worden behandeld vanwege hun huiskleur of afkomst, dat vanwege de afkomst of huiskleur minder goed vindt of deze niet minder gelijk behandeld wordt. Soms gebeurt dit express, maar soms ook zonder dat mensen het doorhebben. Er zijn veel onderzoeken geweest over racisme en daaruit blijkt dat het ook in Nederland voorkomt. Het gaat om mensen met een donkere huiskleur of een niet-Nederlandse afkomst die met racisme te maken hebben.

Maar racisme kan het gaan om uitschelden of pesten, maar ook iemand buitensluiten of iemand niet op dezelfde manier mee laten doen. De reden waarom er de laatste maanden zo veel over gesproken wordt, gaat om wat er in de Verenigde Staten is gebeurd, de dood van een zwarte man George Floyd. Hij werd hardhandig vermoord door een witte politieagent.

Nou, vandaag ga ik met Hoedaifa in gesprek. in mijn podcastshow. Ik vind het heel erg fijn dat je er bent. Welkom.

[Hoedhaifa]Ja, dankjewel.

[Warsha]Nou, ik vind het leuk dat je meedoet, maar allereerst willen de luisteraars je een beetje leren kennen. Heb je er zin in?

[Hoedhaifa]Ja, wel heel veel zin in.

[Warsha]Mooi, mooi. En je vindt het ook wel eens een beetje spannend, hè?

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Maar dat vinden andere kinderen ook wel als ze een interview doen. Hey, de luisteraars willen je natuurlijk een beetje leren kennen, maar allereerst even een andere kort stukje is dat jij niet direct een vorm van racisme hebt ervaren, maar wel van discriminatie. Dat dat ook duidelijk is voor de luisteraars. Allereerst, hoe oud ben je en wat vind je leuk om te doen?

[Hoedhaifa]Ik ben 12 jaar en ik vind het leuk om Minecraft te spelen. Ik vind het ook wel leuk om te gaan fitnessen.

[Warsha]Ja. En wat voor spel is dat?

[Hoedhaifa]Minecraft is een spel met blokken waar je heel veel van kan leren.

[Warsha]Oké, het is niet als Roblox ofzo.

[Hoedhaifa]Nee, het is geen Roblox.

[Warsha]En je bent ook aan het fitnessen?

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]En hoe lang doe je dat al?

[Hoedhaifa]Nu doe ik het twee weken.

[Warsha]Ja. En één keer in de week? Twee keer in de week?

[Hoedhaifa]Eén keer in de week, op vrijdag.

[Warsha]Oké, mooi. Doe je dat alleen?

[Hoedhaifa]Dat doe ik alleen, ja.

[Warsha]Mooi, dan ga je alleen naar de gym?

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Of hoe doe je dat?

[Hoedhaifa]Ik ga met de fiets dan naar de gym.

[Warsha]Ja, mooi. Oké, hey Hoedhaifa, heb jij een droom?

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Wat is jouw droom?

[Hoedhaifa]Dat ik gewoon een bekende YouTuber word. Ja. Die leuke vlogs maakt.

[Warsha]Ja, wat voor vlogs zou je willen maken?

[Hoedhaifa]Vlogs over mijn dagelijks leven. Ja.

[Warsha]Heb je een favoriete YouTuber? Waar kijk je graag naar?

[Hoedhaifa]Ik kijk graag naar Minecraft. Ja.

[Warsha]Oh en dan, daar worden ook vlogs van gemaakt bedoel je dan? Maar je hebt geen bekende YouTuber waar je naar kijkt of waar je voorbeelden uit kan halen hoe jij dat zou doen? Dat niet?

[Hoedhaifa]Nee, niet echt.

[Warsha]Je kijkt geen vlogs?

[Hoedhaifa]Nee, niet echt. Ik kijk alleen livestreams.

[Warsha]Oké, in welke groep zit je?

[Hoedhaifa]Ik zit in groep 8, maar ik ga naar de brugklas.

[Warsha]Ja spannend, dat vertelde je net ook voordat we deze opname gingen starten. Nou het is spannend, je gaat naar de brugklas. Hoe voelt dat voor je?

[Hoedhaifa]Het voelt wel een beetje raar. Ik was ook best zenuwachtig omdat ik ook in groep 5 werd gepest. vanwege mijn eczeem. En als je niet weet wat eczeem is, dat is een huidziekte, waardoor je heel veel jeuk krijgt aan je lichaam en dat het heel snel verspreidt. Zonder dat je het door hebt.

[Warsha]Ja. Je zat in groep 5, hoe lang had je dat al, tot je dat kreeg?

[Hoedhaifa]Ik heb het sinds dat ik 3 maanden oud ben. Ik heb het nu nog steeds ook. Ja, het is best lang.

[Warsha]En hoe is dat begonnen? En wat zeiden kinderen tegen je eigenlijk? Het is in groep 5 begonnen. Maar ja, wat zeiden kinderen dan tegen je? En wat voor kinderen waren dan die dat tegen jou zeiden?

[Hoedhaifa]Het waren kinderen die dezelfde leeftijd hadden. Maar die uit Suriname kwamen. Het is niet zo van ik wil niet met je spelen, maar het is best wel erg ook. Het is gewoon van, eczeem is besmettelijk, dus ik wil niet met je spelen, blijf uit mijn buurt. En soms werd ik ook gewoon weggeduwd of geslagen.

[Warsha]Echt waar? Wat erg. Want is dat dan begin groep 5 gebeurd?

[Hoedhaifa]Het was als begin in groep 5, toen op de helft van groep 5 was het gestopt toen ik een spreekbeurt gaf over eczeem.

[Warsha]Wat goed dat je daar een spreekbeurt over gaf zodat je andere mensen kon informeren over wat het doet.

[Hoedhaifa]Toen waren ze heel erg overtuigd en die wilden toen ook wel met mij spelen.

[Warsha]Wel, nadat je die spreekbeurt had gegeven. Wat een mooie oplossing. Hoe ben je op dat idee gekomen om daarover een spreekbeurt te geven.

[Hoedhaifa]Nou ik had twee juffen en één juf bedacht het idee van waarom ga je niet een spreekbeurt geven over eczeem. En toen heb ik er best wel lang over gedaan om die spreekbeurt te maken. Heb ik mijn moeder ook heel veel om hulp gevraagd. En hoe het was begonnen en zo. Wanneer en dat dus.

[Warsha]Ja want het is begonnen met drie maanden dus eigenlijk je was nog een baby. Hoe ging het in de kleuterklas zijn in groep 3 en 4? Was het daar nog niet helemaal zo te zien?

[Hoedhaifa] Nee, dat was niet echt zo te zien.

[Warsha]Nee, dus nader je ouder wordt is het meer te zien? En in welke plekken?

[Hoedhaifa]Nou, in groep 2 was mijn hele hand echt helemaal open. Ik had toen echt heel veel jeuk. Er zat echt heel veel bloed onder en er moest ook een soort van verband omheen. En toen kwam ik thuis en kwam ik helemaal huilend thuis omdat ik er aan heb gezeten enzo.

[Warsha]Ja. En in welke plekken heb je het nog meer zeg maar op je lichaam?

[Hoedhaifa]Ja, ik heb het op mijn benen en ik heb het op mijn armen.

[Warsha]En heb je er veel last van?

[Hoedhaifa]Ja, nu minder. En het komt ook een beetje omdat ik allergie heb. En het gaat samen zeg maar.

[Warsha]Maar het is in groep 5 begonnen. Je hebt ook verteld wat kinderen tegen jou zeiden. Toen zei dat op dat moment tegen jou zeiden, hoe voelde jij je daarbij?

[Hoedhaifa]Ik voelde me heel erg gekleineerd. Ik voelde me heel alleen. Ik was gewoon heel verdrietig.

[Warsha]En je voelde je buitengesloten, vertelde je niemand wilde met je spelen? Dus je voelde je ook alleen, zeg je wel. Hoe ging je daarmee om? En kreeg je daar een beetje hulp bij?

[Hoedhaifa]Ja, ik was zo vaak naar die juffen meest gaan dat ze me gewoon niet meer wilden helpen. Dus toen was het gewoon van je moet het zelf oplossen.

[Warsha]Ja. Met de hulp van mama en papa?

[Hoedhaifa]Nou, niet dat, maar gewoon, ja, ik moest het zelf oplossen op school. Dat probleem dat ik werd gepest op school met eczeem. Maar ik wist niet wat ik moest doen.

[Warsha]Nee, dat kan ik me voorstellen. Ik zou ook niet weten wat ik met hem samen moest doen.

[Hoedhaifa]En toen was ik in groep 5. Toen was ik echt wel boos geworden. Toen ging ik helemaal huilend naar huis. Gewoon na de tweede pauze.

[Warsha]Was het zo erg?

[Hoedhaifa]Wou ik gewoon naar huis gaan. Omdat ik me heel erg verdrietig voelde.

[Warsha]Wat was er toen gebeurd?

[Hoedhaifa]Ja, kinderen gingen wat pesten, over mijn eczeem gingen kinderen mij pesten. Dat vond ik niet echt heel leuk.

[Warsha]Nee. Nee, het is helemaal niet fijn. Nou ja, ik ben er een beetje stil van wat je allemaal hebt gehoord en hebt meegemaakt en wat die kinderen tegen je zeiden. Ook dat je het zelf moest oplossen. Want dat heb je uiteindelijk gedaan?

[Hoedhaifa]Ja. toen zei Juf van, waarom ga je niet een spreekbeurt geven? Heb ik aan een spreekbeurt gewerkt, heb ik een spreekbeurt gegeven. En toen was het eigenlijk een beetje gestopt met het pesten.

[Warsha]Wauw, ja. Het was best wel gestopt. Maar fijn dat je dan toch nog wel hulp kreeg van de Juf. Uiteindelijk.

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Zat daar veel tijd tussen? Zei ze tegen jou dat je het zelf moet oplossen en dat het idee van de spreek beurt?

[Hoedhaifa]Nee, volgens mij niet echt.

[Warsha]Nee, dat is wel fijn. Dat scheelt wel. Als kinderen zo tegen je zeggen, welke emoties komen daarbij? Wat gaat er door je hoofd?

[Hoedhaifa]Ja, ik voelde me heel verdrietig. En ook tegelijkertijd best wel boos.

[Warsha]Je wist ook niet meer hoe je je moest voelen. Nee. Nee, het gaat allemaal door elkaar. Wat hadden die kinderen door dat ze jouw pijn deden?

[Hoedhaifa]Dat weet ik niet eigenlijk.

[Warsha]Nee, of denk je dat ze het express deden?

[Hoedhaifa]Ja, nee, dat weet ik nog steeds niet. Nee, nee. Daar ben ik nooit achter gekomen.

[Warsha]Nee. Ja, ik weet niet of je daar achter komt. Of je dat wilt is misschien ook niet meer belangrijk. Het is natuurlijk hoe jij je voelt, hoe jij ermee omgaat.

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]En daarna is het opgehouden? Of is het minder geworden?

[Hoedhaifa]Het is minder geworden, maar toen ging ik naar een andere school, omdat die school dicht moest gaan. En toen werd ik echt bijna niet meer gepest. Nee. Dan was het gewoon…

[Warsha]Maar je ontmoet wel weer nieuwe kinderen.

[Hoedhaifa]Ik ontmoette wel nieuwe kinderen. En ik heb veel vrienden gemaakt ook. Ja, veel meer vrienden.

[Warsha]Veel meer vrienden op de nieuwe school. Mooi, mooi. Want had je hun verteld over..?

[Hoedhaifa]Ja, ik heb het hun ook wel verteld. Zij vonden het niet erg.

[Warsha]Nee, oh wat fijn.

[Hoedhaifa]Zij begrepen mij wel dat, het is een huidziekte, het kan niet verspreiden.

[Warsha]Dat, ja. Nee, het is niet…

[Hoedhaifa]Dat hun dachten gewoon best wel goed na, zeg maar.

[Warsha]Wat mooi! Wat fijn dat je daar weer mooie vrienden voor terug krijgt. Ja en straks ga je naar de middelbare school. Ja. Denk je daar nog over na? Van of er kinderen zijn die daar wat over gaan vragen? Of die er wat over kunnen zeggen of denk je daar niet?

[Hoedhaifa]Nee daar denk ik niet echt aan, nee.

[Warsha]Voor de opname vertelde je ook dat je naar een psycholoog gaat. Ook om dit te bespreken.

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Hoe lang doe je dat al?

[Hoedhaifa]Dat doe ik nu al een paar maanden denk ik. Sinds een paar maanden.

[Warsha]En waarom doe je dat?

[Hoedhaifa]Omdat mijn moeder zag dat ik niet echt lekker in mijn vel zat.

[Warsha]Zijn jullie zelf iemand gaan zoeken of is het vanuit school gegaan?

[Hoedhaifa]Nee, we hebben het zelf gedaan.

[Warsha]Ja. En hoe vaak ga je naar de psycholoog en helpt dat?

[Hoedhaifa]Het helpt wel ja. Ik voel me nu lekkerder in de vel.

[Warsha]Wat fijn om te horen. Mooi. Fijn dat mama je daar ook in is gaan helpen.

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]Oké. Wat is jouw wens rond het onderwerp discriminatie? Wat zou je willen?

[Hoedhaifa]Dat er meerdere, dat meer mensen vertellen over wat er is gebeurd en dat kinderen er dan bij stil gaan staan en dat kinderen er meer bewust van zijn, wat zij doen en dat ze kinderen heel erg kwetsen en dat ze gewoon niet door hebben wat ze met mensen doen.

[Warsha]Ja, en heb je daar ideeën bij hoe we daar mensen in of kinderen kunnen helpen?

[Hoedhaifa]Kinderen die racisme of discriminatie hebben meegemaakt, vertellen in een klas of gewoon op een school van wat zij hebben meegemaakt en zo en dat kinderen het dan gaan begrijpen dat ze er bij stilstaan en dat ze gewoon mensen helpen in plaats van die mensen discrimineren.

[Warsha]Ja mooi, want jij hebt die spreekbeurt toen gegeven en toen was het eigenlijk een beetje minder. Dus eigenlijk moet er meer kennis gedeeld worden over dit soort onderwerpen.

[Hoedhaifa]Ja, over racisme en discriminatie.

[Warsha]Ja, mooi. Nou, ik wil je heel erg bedanken voor het interview. Ik vond het super interessant. Ook wat je hebt verteld.

[Hoedhaifa]Ja.

[Warsha]En mooie tips die je hebt gedeeld. Dus dank je wel.

[Hoedhaifa]Ja, graag gedaan.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen