8 mei 2020

#8 Amira (11 jr) – Is Corona goed voor de wereld en wordt het een geschiedenis les voor later?

In aflevering #8 ga ik met Amira in gesprek. Ze deelt verschillende ervaringen tijdens deze crisis. Zo is ze blij dat de eindtoets niet doorging, omdat ze een beetje bang was dat haar score lager zou uitkomen. Ze beseft dat Corona goed voor de wereld is en denkt zelfs dat er een geschiedenis les over komt voor de kinderen later.
8 mei 2020

#8 Amira (11 jr) – Is Corona goed voor de wereld en wordt het een geschiedenis les voor later?

In aflevering #8 ga ik met Amira in gesprek. Ze deelt verschillende ervaringen tijdens deze crisis. Zo is ze blij dat de eindtoets niet doorging, omdat ze een beetje bang was dat haar score lager zou uitkomen. Ze beseft dat Corona goed voor de wereld is en denkt zelfs dat er een geschiedenis les over komt voor de kinderen later.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha]Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Vandaag heb ik Amira in de podcast show. Ik vind het erg leuk dat je er bent Amira. Welkom vandaag.

[Amira]Ja, dankjewel.

[Warsha]Ik vind het leuk dat je meedoet, maar als eerst willen de luisteraars jou een beetje leren kennen. Want ja, ik werk normaal met kinderen, maar we zitten nu geloof ik in de derde week dat we thuis zitten. En ja, ik ben toch benieuwd wat jij… allemaal doet en wat je bezig houdt en waar je aan denkt in deze hele corona crisis. En ja, alle kinderen zitten eigenlijk een beetje binnen en ik ben toch benieuwd hoe het met iedereen gaat. En vandaar dat ik jouw moeder heb gevraagd om met jou een gesprek te mogen gaan.

Dus ja, heb je er zin in?

[Amira]Ja.

[Warsha]Goed zo. Oké, Amira, vertel eens hoe oud ben jij?

[Amira]Ik ben elf jaar oud.

[Warsha]Ja, mooi. Vertel eens wat het leukst is over jezelf. Wat vind je leuk om te doen?

[Amira]Ik hou van tekenen. Ik speel veel buiten met mijn broertje. Ik hou van dansen en TikTok dansjes doen.

[Warsha]Hoe oud is je broertje?

[Amira]Mijn broertje is vier jaar.

[Warsha]Ja, leuk. En je houd van dansen, wat voor soort dans vind je leuk?

[Amira]Hmm, alles wel een beetje.

[Warsha]Ja, heb je een favoriet?

[Amira]Nee, niet echt.

[Warsha]Nee, en je maakt heel veel TikTok-filmpjes.

[Amira]Ja.

[Warsha]Hoe vind je dat TikTok? Wat is dat voor de mensen die deze aflevering luisteren en niet weten wat TikTok is? Kun je dat een beetje uitleggen?

[Amira]TikTok is een app voor jong en oud en je kan er filmpjes op maken met liedjes eronder. En eigenlijk mensen zijn er gewoon heel creatief op en mensen komen op ideeën. Dus dat vind ik wel leuk en je kan ook zien wat andere mensen doen nu in de quarantaine.

[Warsha]Leuk, ja leuk. Ik ga ook een keer een kijkje nemen hoe dat eruit ziet dan. En misschien kom ik jou op TikTok filmpjes wel tegen. Oké, in welke groep zit jou?

[Amira]Ik zit in groep 8 van de basisschool Samenspel.

[Warsha]Leuk, dus je laatste jaar van een basisschool?

[Amira]Ja.

[Warsha]Hoe is dat voor jou, zo’n laatste jaar en eigenlijk de laatste maanden om binnen te zitten?

[Amira]Ik vind het wel jammer omdat we nu ook geen musical meer kunnen doen. Ja. En we kunnen ook niet op kamp gaan. Dus, ja.

[Warsha]Ja, en je hebt geen eindtoets hè?

[Amira]Nee.

[Warsha]Hoe vind je dat, dat je geen eindtoets meer hebt?

[Amira]Dat vind ik eigenlijk niet zo erg, want ik was… Ik weet niet waarom, maar ik was een beetje bang dat mijn advies toch weer omlaag zou gaan.

[Warsha]Ja?

[Amira]Dus, ja, dat vind ik niet heel erg eigenlijk.

[Warsha]Nee, nee, want wat voor advies heb je gekregen?

[Amira]VWO.

[Warsha]Ja, wat goed. Leuk. En waarom was je bang dat je advies omlaag zou gaan? Waar twijfelde je aan?

[Amira]Ik weet het niet, ik vond het gewoon heel spannend om de eindtoets te maken. Terwijl ik de andere toetsen niet spannend vond eigenlijk. Daar had ik gewoon een goed gevoel over, maar over deze, ik weet het niet.

[Warsha]Ja, want ben je blij dan dat dat niet doorgaat voor jou?

[Amira]Ja.

[Warsha]Want hoe voelt dat voor jou als je iets spannend vindt? Voel je dat ook ergens in je lichaam? Of gaat het meer in je hoofd zitten? Denk je dan aan bepaalde dingen? Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak buikpijn als ik iets spannend vind. Hoe is dat bij jou?

[Amira]Ik word heel verlegen. En dan ga ik bijna niet praten.

[Warsha]Ja.

[Amira]Ofwel… Ja, dan heb ik er gewoon geen zin meer in eigenlijk om het te doen.

[Warsha]Ja. Oké. Wat mooi dat je daarover iets wilt delen. Want je hebt de afgelopen weken wel gemerkt dat er veel veranderd is. Wil je daar iets over vertellen? In de afgelopen weken zit je nu veel thuis en veel binnen. Je moet je les, school thuis maken. Met mama en papa erbij. Je hebt meer tijd met je broertje. Hoe vind je dat? Deze hele situatie?

[Amira]Aan het werken is eigenlijk niet zoveel veranderd. Want aangezien we nog op acht zitten, werken we heel veel zelfstandig. Dus dat is nu eigenlijk ook gewoon zo. We krijgen elke dag het werk dat we moeten maken voor onze juf en dan maken we dat gewoon. En ja, ik heb meer tijd met mijn broertje. En ik ben meer, ik besteed meer tijd met mijn ouders. Dus dat vind ik wel fijn. Maar het is ook wel vervelend omdat, doordat je thuis bent, raak je sneller afgeleid door de TV bijvoorbeeld. Dan wil je gaan eten. Want op school kan dat helemaal niet, maar thuis kan dat wel.

[Amira]Ja. Hoe vind je dat om thuis dan thuisonderwijs te krijgen, dat je nu de lessen thuis moet maken? Hoe vind je dat? Voor jou zelf? Ja, op school werken we vaak op ChromeBooks. En… nu thuis eigelijk ook, dus heel veel is er eigenlijk niet veranderd. Kwa, het werk. Dus ja, daar ben ik wel blij om.

[Warsha]Kan je wel iets beter focussen en concentreren?

[Amira]Een beetje.

[Warsha]Ja? Of gaat dat op school beter?

[Amira]Op school gaat het wel beter.

[Warsha]Ja, ja. Ja, want thuis wordt je afgeleid en zeg je door TV en alle tussendoortjes die je wilt doen.

[Amira]Ja.

[Warsha]Vind je het ook spannend om ook lesjes van mama en papa te krijgen? Je zei dat je veel zelfstandig, maar als je hulp nodig hebt, vind je dat dan spannend ook om van mama of papa les te krijgen?

[Amira]Nee, eigenlijk niet echt. Want ik begrijp het meeste eigenlijk wel. Ja. En papa en mama helpen niet altijd heel veel, want… hun zijn dat alweer vergeten wat ze vroeger hebben geleerd op school.

[Warsha]Ja.

[Amira]Dan vraag je bijvoorbeeld, weet je misschien wat er bijvoeglijk naam woord van horen is of zo en dan weten ze dat niet meer.

[Warsha]Ja, ja. En dan moet je het toch zelf oplossen.

[Amira]Ja.

[Warsha]Waar je de vraag in, dan stel je hem aan je leerkracht.

[Amira]Ja.

[Warsha]Mis je je vriendjes en klasgenootjes?

[Amira]Een paar, maar niet allemaal eigenlijk. Nee. Want ik zit pas twee jaar op deze school, dus ik ken ze niet echt allemaal heel goed. Dus eigenlijk, ja. Ja, ik mis ze niet echt.

[Warsha]Ja. Nee, dat snap ik. Ja, twee jaar is nog niet zo heel lang. Waarom zit je pas twee jaar op die school? Ben je daarvoor verhuisd, dat je naar een andere school moest?

[Amira]Ja, eerst woonde ik tot mijn zevende in Diemen. En daar zat ik drie jaar op school. Maar toen kwam mijn broertje en dat huis was een beetje te klein voor vier mensen. Dus toen ging ik verhuizen naar Amstel Veen Daar zat ik ook drie jaar op school. En toen kwamen we hier wonen en nu zit ik hier twee jaar op school.

[Warsha]Ja, en hier als in Amsterdam, toch?

[Amira]Ja.

[Warsha]Ja, oké. Want op welke manieren hou je nu contact met jouw vriendjes en klasgenootjes?

[Amira]Ik bel soms mensen en ik app soms mensen. Ja. Ja, dat is het eigenlijk.

[Warsha]Doe je ook meer videobellen of gewoon echt alleen bellen? Wat doe je meestal?

[Amira]Ik app meestal eigenlijk.

[Warsha]Ja.

[Amira]Bellen is, ja. Ik vind bellen eigenlijk… Zelf vind ik bellen niet zo fijn. Ik weet niet waarom eigenlijk.

[Warsha]Nee, oké, dat kan. Dat is ook niet erg. Ja, wat weet je eigenlijk over het coronavirus?

[Amira]Ik weet hoe het verspreid wordt. Ja, vertel maar wat je erover weet.

[Amira]Als je het coronavirus hebt en je hoest of je niets… En… Het coronavirus zit zeg maar in je en het komt in andere mensen. En het komt zeg maar in hun lichaam, dan kunnen hun het ook krijgen. Ja, klopt. Als iemand met coronavirus hoest dan kan het twee meter volgens mij. Dan kan het virus twee meter ver gaan en dan verder niet meer. En het blijft ook twaalf uur op metaal zitten volgens mij.

[Warsha]Ja.

[Amira]En drie dagen op plastic ofzo. Ja, ik weet niet zeker, maar dat heb ik gehoord, laat we het zo zeggen.

[Warsha]Ja, want volg je daar ook nog het nieuws, het journaal over? Krijg je dat mee?

[Amira]Ja, soms wel. Want soms ben ik huiswerk aan het maken en dan kijken mijn ouders nieuws en dan hoor ik wel dingen. En onze juffrouw, als er weer nieuwe informaties is over het coronavirus, dan stuurt ze het ook in de groepsapp van de klas. Zodat we het allemaal weten, zeg maar.

[Warsha]Ja, hoe vind je dat, om dat allemaal te zien? Want je ziet natuurlijk ook de minder leuke beelden, denk ik.

[Amira]Ja.

[Warsha]Of op tv. Hoe voelt, ja, hoe is dat voor jou om dat te zien dan?

[Amira]Het is, ik vind het een beetje raar. Ik vind het vooral gek dat het nu is, want eigenlijk is dit jaar wel echt verpest voor iedereen eigenlijk.

[Warsha]Ja, ja zo voelt het wel hè.

[Amira]Ja dat vind ik wel jammer.

[Warsha]Ja, want dat is natuurlijk waarom we ook binnen zitten, we mogen niet naar buiten. Wat houdt jou nog verder bezig eigenlijk als je niet met school bezig bent? Wat doe je vooral? Je hebt meer tijd met je broertje natuurlijk. En met je ouders, gaf je aan? Doen jullie ook meer dingen samen?

[Amira]Ja, het is nu warmer. Juist nu in quarantaine en het is mooi weer buiten.

[Warsha]Ja. Heel erg is dat.

[Amira]Ja, we gaan vaak fietsen. We hebben gewoon een rondje door het bos fietsen of lopen. En ja, dat is het eigenlijk, of we gaan buiten spelen. Ja. En soms gaan we bij mijn broertjes vrienden langs, want die wonen ook niet zo ver. Dan gaan we gewoon voor de deur, of nou niet precies voor de deur, want je moet anderhalve middenafstand houden.

[Warsha]Ja, klopt.

[Amira]Maar dan komen ze echt maar langs en dan, ja, dan groeten ze elkaar gewoon. En dan hebben ze elkaar ook weer even gezien.

[Warsha]Ja, leuk dat dat kan en dat jullie dat doen. Ja, want zie jij dan ook verder nog van jou? Vrienden, vriendinnen, klasgenoten of is het ook echt alleen maar telefoon?

[Amira]Ja, eigenlijk niet echt. Ik heb niet echt een behoefte om ze te zien eigenlijk. Ik weet niet waarom. Ja, nou dat kan. Je doet wat goed voor jou voelt en is, toch?

[Amira]Ja.

[Warsha]Wat vind je eigenlijk van deze tijd? Hoe vind je dat? Hoe ervaar je dit? Wat voel jij zelf van binnen?

[Amira]Het voelt toch wel alsof we in iets belangrijk zijn, zeg maar. Dat later, wanneer ik gewoon ben, dat kinderen gewoon leren op school over het coronavirus. Dat vind ik eigenlijk best raar. Want nu op school krijg je allemaal verhalen van vroeger.

[Warsha]Ja.

[Amira]En eigenlijk kan je dit wel bijna ermee vergelijken. Omdat het over de hele wereld is en iedereen heeft er last van.

[Warsha]Ja, denk ik. Ja. Oké. Je zou denken dat het misschien een stuk geschiedenisless zou kunnen worden later in de geschiedenis boeken.

[Amira]Ja.

[Warsha]Ja, dat denk ik ook. Dat is wel een goeie wat je zegt. Het zou heel goed kunnen dat later er echt een les van gaat zijn op school. Want praten jullie er thuis ook over? Praat u er over het hele corona? Praat u er thuis samen over?

[Amira]Soms. Mijn vader is al heel veel bezig ermee. We drinken elke dag een beetje citroen. En verse sinaasappelsap. Om onze weerstand, zeg maar, hoger te maken, zodat de kans kleiner is dat we corona krijgen.

[Warsha]Ja, mooi.

[Amira]Dus dat is wel iets dat we nu doen. Dus ja en mijn broertje die praat er ook wel over omdat het bijna elke dag op het nieuws komt. Maar hij snapt niet helemaal maar hij begrijpt het wel.

[Warsha]Ja. Maar leg je hem ook wel eens wat uit of doe mama en papa dat ook vooral voor hem?

[Amira]Ja, iedereen eigenlijk wel een beetje.

[Warsha]Ja, wat goed. Ja, want hij is nog klein. Hij is pas vier. En dat is natuurlijk voor hem ook heel raar, dat hij ineens niet naar school kan gaan. Toch?

[Amira]Ja.

[Warsha]Ja, dat snap ik heel goed. Wat mis je vooral nu, nu je binnen bent en eigenlijk niet zoveel kan doen. Wat mis je?

[Amira]In tegenstelling tot de andere kinderen vind ik school eigenlijk juist heel leuk.

[Warsha]Ja.

[Amira]Dat verbaasd sommige kinderen wel, dat snap ik wel, maar ik vind het juist leuk om op school te zijn. Ik vind het ook leuk om mijn juffrouw te zien en de andere juffen en meesters en de kinderen. Dus dat mis ik nu wel eigenlijk.

[Warsha]Ja.

[Amira]En ja, ik verveel me nu wel eigenlijk een beetje.

[Warsha]Ja, dat is best grappig hoe dat verschilt, hè, per kind. Sommigen missen school helemaal niet en vriendjes ook niet. En jij mis school juist wel heel erg. Wat maakt het dat jij school wel zo leuk vindt?

[Amira]Ik vind school eigenlijk gewoon makkelijk en daardoor vind ik het automatisch ook leuker. Omdat ik er gewoon veel van leer en… Ja ik vind het gewoon leuk om te leren en dingen te ontdekken zeg maar.

[Warsha]Mooi! Ik hoor echt voor het eerst dat iemand school makkelijk vindt. Dat is echt bijzonder en wel heel mooi dat je dat zo ervaart en dat je dit ook wilt delen. Want dat is toch wel, ja ik vind het gewoon heel mooi. Want is er bij jullie thuis ook veel veranderd? Want mama en papa werken ook thuis, toch? Klopt dat?

[Amira]Ja.

[Warsha]Ja, wat is er nog meer veranderd? Hoe vind je dat, dat mama en papa thuis ook werken?

[Amira]Mama die belt vooral heel veel. Dus zij heeft heel veel bel afspraken. Dan zijn we bijvoorbeeld aan het spelen en dan moet ze opeens weg omdat ze moet werken of omdat iemand haar belt. Dat is soms wel vervelend. Maar papa die heeft de eigen bedrijf, dus die kan zeg maar, die doet vooral dingen online, maar kan ook gewoon met ons bezig zijn, dat moet ik zo zeggen. Dus dat is wel fijn. En meestal rond vijf uur, dan is mama officieel klaar met werken. Dus dan bellen mensen haar niet meer zoveel. En nu, door de lente zomer, is het om vijf uur nog licht. Dus dan gaan we vaak nog een rondje fietsen of zo.

[Warsha]Ja, leuk. Wat goed dat jullie de beweging erin houden en een frisse neus halen buiten. Zijn er misschien ook wel dingen waar je juist blij van wordt nu? Behalve dat je school mist.

[Amira]Ja, ik denk dat het goed is eigenlijk. Ik denk dat het goed is voor de wereld dat corona er nu is. Omdat door corona de wereld eigelijk pauze kan nemen. Er zijn geen mensen. De wereld wordt minder vervuild door de mensen. Minder auto’s, fabrieken zijn bijna allemaal ook dicht. Dus ik denk dat het, na dit, toch wel iets beter gaat met de mensheid. Dat mensen gaan beseffen dat je gewoon alles moet doen wat je kan doen. Omdat je nooit weet wanneer je laatste keer is.

[Warsha]Ja. Mooi, wat een wijze woorden. En een goede gedachte ook. Dat je eigenlijk blij wordt dat de wereld schoner wordt. Dat is eigenlijk wat je bedoelt te zeggen, toch? Klopt dat?

[Amira]Ja.

[Warsha]Ja, mooi. Mooi Amira. Wat zou je het eerst doen als deze hele coronacrisis voorbij is? Wat zou je het eerst willen doen?

[Amira]Ik denk gewoon met al mijn vrienden die ik heel erg heb gemist, gewoon chillen eigenlijk. Normaal zou ik nu gewoon buiten spelen, met vrienden, gaan picknicken in het park, bij dit weer en dat kan eigenlijk helemaal niet. Nee. Dat zou wel goed.

[Warsha]Maar eerst zeg je dat je ze niet mist. En als deze crisis voorbij is, dan wil je wel het liefst eerst naar hun toe.

[Amira]Ja, ik… Eigenlijk de meeste mensen die ik mis, zijn de mensen van mijn oude school. Want die zie ik al sowieso weinig, omdat ik niet meer daar op school zit. Dus… Eigenlijk wil ik als eerst naar hun toe, zodat ik… Eigenlijk heb ik hun nu een extra lange tijd niet gezien. En ik ga soms, vandaag ga ik zo meteen, ga ik ook even op bezoek bij haar. Ik ga gewoon even groeten en zo.

[Warsha]Ja, leuk, leuk. Ja, nu snap ik wel de verschillen zeg maar. Dat je de ene kant geen behoefte aan hebt, maar aan de andere kant als je straks weer naar school gaat, dat je toch de andere vrienden die je wel mist wel wilt zien.

Zijn er tips die je aan andere kinderen zou willen geven? Wat leuk is om te doen bijvoorbeeld, of aan te werken of iets anders?

[Amira]Ik zou gewoon je best doen van het werk dat je krijgt. Want niet omdat je thuis bent, moet je niet meer werken. En dan kun je ook nog bijvoorbeeld knutselen of gewoon met creatieve ideeën komen dat je normaal niet zou bedenken en het gewoon proberen. Je hebt nu alle tijd om het te doen. Dus als je iets leuks in je gedachten hebt dan moet je het gewoon doen.

[Warsha]Ja.

[Amira]Vind ik.

[Warsha]Wat doe jij aan creatieve dingen? Heb je iets nieuws ontdekt wat je eerder niet zou doen?

[Amira]Ik teken wel veel. En nu heb ik ook de tijd om mijn tekeningen zeg maar mooier te maken en naar tutorials te kijken. Want normaal doe ik dat eigenlijk niet echt, maar omdat ik nu toch niks beters te doen heb, dacht ik zo van.

[Warsha]Ja, leuk, leuk. Want wat voor tekeningen maak je vooral?

[Amira]Ik maak poppetjes van series of ik maak Kawaii tekeningen.

[Warsha]Zijn dat voor tekeningen? Want die ken ik niet.

[Amira]Kawaii komt uit Japan. En dat betekent schattig. En dat zijn een bepaald soort poppetjes. Ze hebben bepaalde ogen en een bepaalde mond. Waardoor ze dus zeg maar, schattiger zijn. En ja, dat doe ik soms ook.

[Warsha]Mooi! Dan ben ik wel benieuwd om dat een keer te zien dan. Als deze corona crisis voorbij is.

[Amira]Ja.

[Warsha]Heb je nog andere leuke tips die je zou willen delen?

[Amira]Nee, eigenlijk niet echt. Ik weet niet echt wat andere kinderen zouden kunnen doen. Zeg maar.

[Warsha]Nee, maar jij hebt al een hele mooie tip gedeeld. Dus dat is… Ja, wel mooi. Oké, we gaan het gesprek afronden. Ik vond het heel erg leuk om met je gesproken te hebben, Amira. Hoe vond jij het?

[Amira]Ja, ik ook.

[Warsha]Ja, goed zo. Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen