24 april 2020

#6 Mijn voorleesmeisjes Zehra (6jr) en Nisa (10jr) – Dilemma les en is lezen veel leuker geworden

In deze aflevering ga ik met met mijn voorleesmeisjes Nisa (10jr) en Zehra (10jr) in gesprek. Ze hebben nog een jongere zusje van 3 jaar. Samen met hun moeder hebben ze een planning gemaakt om de dag door te komen. Nisa vertelt dat ze blij is met de lessen, anders zat ze teveel op schermpjes. Ze missen hun vriendinnetjes en klasgenootjes. Nisa vertelt over haar dilemma les en dat ze lezen leuker is gaan vinden. Zehra vertelt nog iets over beestjes, handen wassen 😊 en heeft ze een mooi kado gekregen. Nisa deelt mooie tips voor andere kinderen.
24 april 2020

#6 Mijn voorleesmeisjes Zehra (6jr) en Nisa (10jr) – Dilemma les en is lezen veel leuker geworden

In deze aflevering ga ik met met mijn voorleesmeisjes Nisa (10jr) en Zehra (10jr) in gesprek. Ze hebben nog een jongere zusje van 3 jaar. Samen met hun moeder hebben ze een planning gemaakt om de dag door te komen. Nisa vertelt dat ze blij is met de lessen, anders zat ze teveel op schermpjes. Ze missen hun vriendinnetjes en klasgenootjes. Nisa vertelt over haar dilemma les en dat ze lezen leuker is gaan vinden. Zehra vertelt nog iets over beestjes, handen wassen 😊 en heeft ze een mooi kado gekregen. Nisa deelt mooie tips voor andere kinderen.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Oké, vandaag heb ik Nisa en Zehra in de podcast show. Leuk dat jullie er zijn meisjes. Ik vind het leuk dat jullie meedoen. Maar eerst willen de luisteraars jullie een beetje leren kennen. Ik werk normaal veel met kinderen. En ja, nu door de coronacrisis zie ik ze eigenlijk helemaal niet meer. Iedereen is binnen en ja, ben ik eigenlijk wel benieuwd, hoe het met de kinderen gaat, ook met jullie.

Jullie zijn mijn voorlees meisjes. Dus wel heel leuk. Mijn voorlees vriendinnetjes. En ja, ik heb eigenlijk jullie moeder gevraagd of ik ook met jullie in gesprek mag om te kijken. Want we kunnen elkaar niet zien nu en we kunnen geen boekjes meer voor elkaar lezen. Dus ga ik nu op deze manier met jullie in gesprek.

Hebben jullie er zin in?

[Nisa] Ik heb er heel veel zin in!

[Warsha]Goed zo! Zijn er nog vragen die jullie aan mij willen stellen?

[Nisa]Nee, dank je wel.

[Warsha]Oké. Zehra, vertel eens hoe oud jij bent.

[Zehra]Zes.

[Warsha]En jij Nisa?

[Nisa]Ik ben tien.

[Warsha]Mooi. Nisa, vertel eens wat over jezelf. Wat vind je heel leuk om te doen?

[Nisa]Wat ik leuk vind om te doen, ik hou van tekenen. Ik hou heel veel van opruimen, mijn moeder helpen, buitenspelen en boek lezen.

[Warsha]Ja, leuk, leuk. Je houdt van opruimen?

[Nisa]Ja.

[Warsha]Dat is echt mooi. Dat hoor je niet vaak bij kinderen. Mooi. En jij Zehra, vertel wat het leuks over jezelf vind jij leuk om te doen?

[Zehra]Dat ik gewoon vrij ben en dat ik niet zo blij ben dat de school echt bijna niet zomaar open gaat door die coronacrisis.

[Warsha]Ja, ja. Dat is inderdaad niet leuk, nee. Vertel eens in welke groep jullie zitten.

[Nisa]Ik zit in groep 6.

[Zehra]Ik zit in groep 2, maar in zomervakantie, dan ga ik naar groep 3.

[Warsha]Ja? Dan ga je naar de grote klas. Ja, wat goed hé.

[Zehra]

[Warsha]Wat zeg je?

[Zehra]De plussen. Ik ken al heel veel plussen, maar niet echt sommige.

[Warsha]Nee, nee. Leuk hé, we gaan naar de grote klus. Ja. Hé, jullie hebben gemerkt dat er de afgelopen weken al best veel veranderd is. Nou ja, vanwege de coronacrisis. Hoe vinden jullie dat jullie niet naar school kunnen gaan? Nisa?

[Nisa]Ja, ik vind het echt heel jammer. Ik mis mijn vriendinnen. Ik hou van school.

[Warsha]Ja? Ja, dat weet ik van jou. Ja, en jij Zehra?

[Zehra]Ik vind het heel stom dat ik heel blij ben dat mijn opvang lekker dicht is. dat ik lekker niet naar de opvang kan.

[Warsha]Ja, ja, ja, jullie hoeven ook niet meer naar de opvang.

[Zehra]Dan moeten we weer zo laat.

[Warsha]Dan kom je weer laat thuis, ja.

[Zehra]Ja.

[Warsha]Nee, dat is niet leuk, ja. En jullie hebben nog een jonger zusje?

[Zehra]Jongen en een zusje?

[Warsha]Ja, jonger zusje.

[Zehra]Wij hebben geen één jongen.

[Warsha]Nee, een jongere zusje. Een kleiner zusje. Kleiner zusje. Hoe oud is jullie kleine zusje?

[Nisa en Zehra]Drie.

[Warsha]Ja, dus jullie zijn gezellig met z’n drietjes. En ja, we zitten nu in de derde week. Dat jullie niet naar school hoeven en dat we binnen moeten blijven. Nisa, hoe is dat voor jou om thuis les te volgen? Want je krijgt nu thuisles.

[Nisa]Ja, ik vind het beter. Want als we geen werk hadden gekregen, dan zouden we maar hele tijd gaan gamen of op de schermen zitten. Maar nu heb je tenminste… Nu leer je het minstens nog wel wat.

[Warsha]Ja, ja. Want dan krijg je ook hulp erbij, hè, van mama en papa.

[Nisa]En je bent meer met elkaar.

[Warsha]Ja, dat is wel mooi, hè, dat je meer samen bent. Ja, want hoe ziet jouw dag er dan uit? Kan je een beetje uitslapen of sta je vroeg op?

[Nisa]Nou, in het begin stond ik heel vaak heel vroeg op. Alleen nu slaap ik wel meer uit, maar dankzij mijn zusjes maken ze me wakker. Net als deze ochtend.

[Warsha]Mooi. En hoe ziet je dag er dan verder uit als je opstaat?

[Nisa]Nou, we hebben een bepaalde planning. Mijn moeder heeft een bepaalde planning gedaan voor ons. En dan staan bijvoorbeeld allemaal tijden van dit tot dat gaan we eten. En dan… Ja, tekenen, lunchen.

[Warsha]In je lessen natuurlijk.

[Nisa]Buitenspelen.

[Warsha]Ja, wel goed dat jullie een schema hebben zodat jullie weten hoe de dag er dan uitziet, hè?

[Nisa]Ja.

[Warsha]Is dat makkelijk te doen voor je met zo’n schema? Voor jou ook? Zehra?

[Zehra]Ja.

[Warsha]Ja, leuk. Missen jullie je vriendjes en je klasgenootjes?

[Nisa]Heel erg. Ik mis mijn twee beste vriendinnen.

[Warsha]Ja. En jij Zehra? Mis je vriendinnetjes en je klasgenootjes?

[Zehra]Ja.

[Warsha]Maar zijn er andere manieren dat jullie hun spreken? Via de telefoon of?

[Nisa]Ipad, de computer of telefoon. Nou kijk, we hebben in de… Eén keer in de week hebben we dat alle mensen, nou niet alle mensen, maar dat de computer zo aan gaat en dan hebben we een dilemma. Dus dan gaan we samen bespreken van… zou het nou handiger zijn als je een duim op je ton had of altijd tijdens een feestje onder tafel zat. En dan gaan we tegen spelen. Ja.

[Warsha]Wat weten jullie eigenlijk over het coronavirus?

[Zehra]Nou, dat je… Dat je ziek bent? Dat je… ja. Dat iedereen… ..handje heeft gegeven… En dat ze weer ziek zijn, dat je alleen niet meer mag naar buiten. Dan moet je alleen maar naar huis blijven.

[Nisa]Thuis blijven, ja klopt.

[Zehra]Maar moet je op 11 mei naar school?

[Warsha]Nee, 28 april nu. Ja, wel iets korter. Ja, en Nisa, wat weet jij erover?

[Nisa]Ja, dat je zoveel mogelijk niet naar buiten hoeft te gaan. Alleen als je bijvoorbeeld naar de supermarkt wil, moet. Maar, en je moet 1 meter afstand houden van iedereen.

[Zehra]En je moet niet dichtbij.

[Nisa]En je moet geen handjes geven aan mensen. Als je thuis bent, moet je heel goed je handen wassen, 20 seconden. Of ja.

[Zehra]En de ziekte is zwaar. En je moet heel goed met je zeep je handen wassen.

[Warsha]Met zeep? Ja, klopt.

[Zehra]Want die beestjes zijn in je handen. En als je die beestjes… En als je naar buiten bent, mag je niet je handen op je gezicht doen. Want anders ben je weer ziek geworden.

[Warsha]Ja, klopt. Heel mooi gezegd, Zehra. Ja. Want hoe voelen jullie je eigenlijk over deze situatie?

[Nisa]Jij niet. Ja, ik vind dat heel jammer. Ik zou liever gewoon vrij naar buiten willen.

[Nisa en Zehra]En naar school.

[Nisa]Ja, vriendinnen spelen.

[Warsha]Ja, dat snap ik. Maar vind je het eng? Vind je het spannend? Of voel je er nog niet zo heel veel bij? voor jezelf?

[Nisa]Nee, ik voel het niet echt.

[Warsha]Nee, nee. Want zie je opa en oma eigenlijk nog?

[Zehra]Nee. Nooit!

[Nisa]Ik zie ze echt nooit! Alleen via telefoon. Virus. Oké, ik neem weer op.

[Warsha]De verbinding viel even weg. Even kijken. Doen jullie meer leuke dingen samen thuis?

[Nisa]Ja, we knutselen, we tekenen. We spelen ook buiten.

[Zehra]Was Nisa een keer ziek geweest?

[Nisa]Ja.

[Warsha]Ja ook, ja. Gelukkig wordt het nu beter.

[Zehra] En we hebben nieuwe fietsen gekregen. Ik heb een nieuwe fiets gekregen en Nisa ook.

[Warsha]Echt? Wauw. Wat gaaf, hey.

[Zehra]Ik heb een fiets groter.

[Warsha]Nou die ga ik nog wel zien dan, toch?

[Nisa]Oh ja, hopelijk.

[Zehra]Maar het is wel heel nieuw.

[Warsha]Ja, want is er bij jullie thuis dan veel veranderd nu jullie veel thuis zijn?

[Zehra]Niks, nee.

[Warsha]Nee, ja, behalve dat jullie meer samen zijn, toch?

[Nisa]Ja, ook. En vroeger leesde ik eigenlijk nauwelijks, maar nu heb ik wel meer zin in lezen.

[Warsha]Meer tijd? Oh, zin in ook, wat goed. En welke boeken lees jij dan?

[Nisa]Dolfje weer wolfje.

[Zehra]Nee.

[Warsha]Wat zeg je?

[Nisa]Dolfje weerwolfje.

[Warsha]Oh, wat leuk. Ja. En lees je dan zelf, lees je ook voor, voor je zusjes?

[Nisa]Nee, dat lees ik gewoon van mezelf.

[Warsha]Oh, wat leuk. Ja. Wat missen jullie eigenlijk nu in deze tijd nu jullie thuis zitten?

[Nisa en Zehra]Dat we weer naar school. Ja, naar school. Dat we lekker…

[Warsha]En welke leuke dingen mis je dan?

[Zehra]Dat ik lekker snoepjes zal eten.

[Warsha]Maar die kan je nog wel eten, toch?

[Zehra]Wij hebben wel lekkerdere ijsjes dan jou.

[Warsha]Ja, heb je lekkere ijsjes dan wij? Ja ik mis jullie eigenlijk wel nu ik kan ook niet naar jullie toekomen.

[Nisa]Mag ook niet.

[Warsha]Nee, nee. Ik hoop dat dat snel weer kan, toch?

[Nisa]Dat hoop ik ook.

[Zehra]Nee. Tot 100.000 kan ik wel naar hier komen. 100.000 dag kan het wel.

[Warsha]Dat is wel heel lang. Ja, want, zijn er ook dingen waar jullie heel blij van worden nu jullie thuis zijn.

[Nisa]Nou, ik ben blij dat het wel gewoon, dat je gewoon thuis moet blijven, want het kon ook veel erger zijn. Oké, het is erg, maar ja, ik weet niet.

[Warsha]Ja, het kan inderdaad veel erger.

[Zehra]

[Warsha]Oké, we gaan weer verder. Ik vind het niet zo mis met de verbinding. Er zijn ook dingen die jullie anders zouden willen. Ik weet niet of ik de vraag eerder had gesteld, maar… ..er zijn ook dingen die jullie anders… willen?

[Nisa]Wat wij anders zouden willen? Dat zo snel mogelijk die coronavirus weg gaat. En dat we weer vrij kunnen.

[Warsha]Ja, zeker. Zit je er maar een beetje na te doen, Zehra? En gaan jullie ook later naar bed of dat niet? Voelt dat een beetje als vakantie of gaan jullie gewoon op tijd slapen?

[Nisa]Ja, Zehra die gaat wel wat eerder dan mij naar bed. Naar bed, maar ik mag een half uurtje meer.

[Warsha]Ja, wat goed. En zijn jullie ook meer gaan eten nu je thuis bent? Ik heb dat wel heel erg.

[Nisa]Ja, ik ben veel van het eten. Ja. Maar dat ben ik altijd al geweest.

[Warsha]Ja. En jij, Zehra, ben je meer gaan eten nu je thuis bent?

[Zehra]Weet je niet.

[Warsha]Nee, weet je niet?

[Zehra]Laat Nisa maar vertellen.

[Nisa]Nee.

[Warsha]Ik wel. Je is wel meer snoep en snacks. Maak je wel eens stiekem snoep?

[Nisa]Nou, niet per se stiekem, maar… ..voor Edda.

[Zehra]Nee. Voor Edda dat ze niet kan zien dat ze…

[Nisa]Nee, maar kijk bijvoorbeeld mijn moeder zit boven… Ja, gewoon bezig. En dan… Mijn vader die let ook nooit op op de bank. En dan pak ik een paasei.

[Warsha]Oh, lekker.

[Zehra]Of… Ijsje.

[Nisa]Of in de avond. Dan zit mijn moeder bijvoorbeeld te werken aan iets. En mijn vader is ook gewoon op de bank. Dan pak ik het en dan krijg ik mijn moeder zo aan van… En dan zeggen ze ook, nee pak maar.

[Warsha]Ja, oké, leuk. Hebben jullie nog ideeën, tips voor andere kinderen?

[Nisa]Nou, blijf zoveel mogelijk thuis. Wees lief voor elkaar.

[Warsha]Ja, mooi. Zehra, wil jij nog wat zeggen? Nee?

[Nisa]Nee, dat is wel niks meer. Oké, ik ga het gesprek wel af ronden.

[Warsha]Ik vond het heel erg leuk. Nisa en Zehra.

[Nisa]Wij vonden het ook heel leuk. Dankjewel dat we mee mochten doen.

[Warsha]Leuk. En ik hoop jullie weer te snel weer te zien. Dat we weer samen kunnen lezen en voorlezen voor elkaar. En leuke dingen kunnen doen. Leuke verhalen delen. Lekker knuffelen ook.

[Nisa]En weer ruzie’s maken.

[Warsha]Oh ja, jullie maken ruzie ja.

[Zehra]Wij zijn stoute boeven vriendjes.

[Warsha]Ja dat mag ook wel, af en toe mag je wel een beetje stout zijn.

[Zehra]Jij bent stout.

[Warsha]Dank jullie wel meisjes.

[Nisa]Jou ook.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen