15 april 2020

#5 David (12 jr) – Ervaart stress, buikpijn en vertelt hij over zijn idool Michael Jackson

In deze interessante aflevering ga ik met David van 12 jaar in gesprek. Hij speelt basketbal en mist dit nu heel erg tijdens deze corona tijd. Af en toe oefent hij met z’n vader. Hij ervaart stress en krijgt hierdoor buikpijn. Deelt hij een mooi verhaal over zijn idool Michael Jackson en vertelt hij wie hij heel graag zou willen ontmoeten als corona weer voorbij is.
15 april 2020

#5 David (12 jr) – Ervaart stress, buikpijn en vertelt hij over zijn idool Michael Jackson

In deze interessante aflevering ga ik met David van 12 jaar in gesprek. Hij speelt basketbal en mist dit nu heel erg tijdens deze corona tijd. Af en toe oefent hij met z’n vader. Hij ervaart stress en krijgt hierdoor buikpijn. Deelt hij een mooi verhaal over zijn idool Michael Jackson en vertelt hij wie hij heel graag zou willen ontmoeten als corona weer voorbij is.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha]Hey, welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie.

Ervaringen en talenten van deze kinderen.

Vandaag heb ik David in mijn podcast show, in de Kindervreugde Podcast. En ik vind het heel erg fijn dat je er bent. Welkom David.

[David]Hallo.

[Warsha]Hoi. Ik vind het leuk dat je meedoet, maar eerst willen de luisteraars jou een beetje leren kennen. Ik werk dagelijks eigenlijk met kinderen en ik mis de kinderen een beetje om me heen. En op deze manier probeer ik toch, ja in deze rare tijd probeer ik toch nog een beetje te kijken hoe het met hun gaat. nu ze thuis zijn komen te zitten. Ik ken jouw moeder van een opleiding die ik samen met haar heb gevolgd. En zij zag verschillende stories voorbij komen, waarvan ze dacht, dat is ook wel leuk voor David om te doen. Die heeft ook zo zijn verhaal. Dus daarom ga ik met jou in gesprek om te kijken wat jouw ervaring is met deze rare tijd. Heb je er zin in?

[David]Ja, zeker.

[Warsha]Oké, heb je nog vragen aan mij?

[David]Nee hoor.

[Warsha]Nee? Oké. Hey, vertel, David, hoe oud ben jij en waar woon je? Wat zijn jouw hobby’s?

[David]Ik ben David, ik ben twaalf jaar. Ik woon in een dorpje vlak bij Groningen, Leek. Mijn hobby’s zijn wel basketball. Het is wel echt een hobby.

[Warsha]Ja. Want jij zit op basketbal?

[Warsha]Ja. Hoe lang doe je dat al?

[David]Nou, sinds dat ik klein ben wel. Ik kijk altijd wel basketbal filmpjes op de iPad of de tablet of wat dan ook.

[Warsha]Hoe oud was je?

[David]Ik denk vier jaar of zo.

[Warsha]Oké, wauw.

[David]Toen had ik er wel interesse naar. Toen ik vijf was ging ik naar een training, maar ik was te jong. Je moest zeven jaar of ouder zijn. Ik was niet de slechtste, maar ik was de jongste daar. Dus ik miste wel veel, maar ik had veel meer skills en talent dan de andere kinderen daar.

[Warsha]Oké, wauw, heel mooi. Je kan nu niet naar de wedstrijden en de oefeningen. Hoe is dat voor jou?

[David]Nou, het is wel heel verontrustend. Ik merk ook dat mijn conditie achteruit gaat. Dat alles een beetje achteruit gaat. Dat vind ik gewoon niet fijn om te voelen. Maar, ja, mijn vader heeft altijd mij training gegeven vroeger.

[Warsha]Ja.

[David]Twee jaar geleden. En daar heeft hij nog steeds de sleutel van in zijn zaal waar hij training gaf. En daar trainen we af en toe nog wel.

[Warsha]Oké, oh daar kunnen jullie gewoon naar toe en dan zijn jullie daar met z’n tweetjes.

[David]Ja.

[Warsha]Ja, leuk dat dat kan hè David?

[David]Ja.

[Warsha]En vertel eens, in welke groep zit jij of wat voor school doe je?

[David]Ik doe kader. Ik zit in klas 1B.

[Warsha]De brugklas.

[David]Ja.

[Warsha] Ja, leuk.

[David]Volgend jaar ben ik van plan om naar een andere school te gaan. Een basketbal school waar je in de ochtend traint en dan voor de rest alleen maar les krijgt.

[Warsha]Oh wauw, ja. Welke school is dat eigenlijk?

[David]Dat is de TTS, de Top Talentenschool in Groningen.

[Warsha]In Groningen? Oh wauw, dus ook een stukje reizen voor jou?

[David]Ja, een klein beetje. Ja, ja.

[Warsha]Wat goed, wat mooi dat je dat gaat doen en jouw passie achterna gaat. Heel mooi. Je hebt gemerkt dat er afgelopen weken al best wel veel veranderd is. Wil je daar iets over vertellen?

[David]Ja, het is raar.

[Warsha]Want hoe vinden ze het dat je nu niet naar school kan gaan?

[David]Ja, aan de ene kant heel fijn, want ik voel me daar niet echt om de plek. Maar aan de andere kant is het ook weer, ik fiets niet bijvoorbeeld iedere dag 6 kilometer. Want ik ga naar een dorpje, een ander dorp. Wat zeg ik nou? Ik ga naar school in een ander dorp. Ja. En dan moet ik fietsen. Dat mis ik ook wel gewoon in de ochtend fietsen. Leuke, ik heb al leuke vrienden waar ik mee kan fietsen. Ja. Dat mis ik wel een beetje.

[Warsha]Dus de rit naar school en jouw vrienden waarmee je naar school gaat. Ja. Want je krijgt nu les thuis?

[David]Ja.

[Warsha]Hoe ziet zo’n dag er voor jou uit? Je staat op?

[David]Ja, meestal sta ik op, ga ik naar beneden, ga ik eten en dan kijk wat ik ga doen voor school. Ja, dat is het.

[Warsha]Want hoe zijn de lessen bij jou georganiseerd?

[David]Af en toe hebben we nu een online les, maar eerst hadden we gewoon een vaste rooster die om zoveel maanden werd veranderd. We moesten huiswerk af hebben voor een bepaalde dag van een bepaald vak.

[Warsha]Ja, want hoe gaan de lessen bij jou thuis verder? Krijg je ondersteuning van je moeder en vader of doe je dat echt zelfstandig?

[David]Ondersteuning krijg ik wel een klein beetje, maar meestal doe ik wel… Nou, een klein beetje. Ik krijg heel veel ondersteuning. Meestal doe ik het, dat moet ik al zo zelf doen.

[Warsha]Ja, ja. Heb jij nog jongere broertjes en zusjes?

[David]Ja, ik heb één broertje. En voor de rest…

[Warsha]Hoe oud is hij?

[David]Hij is nu vijf.

[Warsha]Oké. Ja, en die krijgt wel echt goede ondersteuning thuis dan.

[David]Ja.

[Warsha]Of help jij iemand daar ook wel een beetje bij?

[David]Nou, nee, niet echt.

[Warsha]Nee. Nee, oke. Hoe vind je dat om ondersteuning van mama en papa te krijgen?

[David]Ja, aan de ene kant wel fijn, want ze begrijpen me hier wel beter. Maar soms is het… Dan wil je gewoon liever naar school dan thuis zitten.

[Warsha]Ja. Want hoe kan dat dat mama en papa jou beter begrijpen?

[David]Ik ben een… Ik… Het is lastig uit te leggen. Ik ben een beelddenker. Dat houdt in dat je anders denkt dan de meeste mensen.

[Warsha]Ik ben ook een beelddenker.

[David]Ja, dat zeggen heel veel kinderen die dat weten. Dat ik eens heb gezegd tegen… Dat roepen ze heel snel uit. Het woord beelddenker is alleen een…een hoe heet dat, een iets wat je ermee… Ja, bijvoorbeeld als je zegt een boom dan zie ik een boom in mijn hoofd in plaats van het woord bijvoorbeeld.

[Warsha]Ja, ja. Ja dat herken ik wel, ja.

[David]Het is alleen zo’n klein voorbeeldje ervan.

[Warsha]En op school loop je daar echt tegen aan dat dat…?

[David]Jawel. Ja. Want ik had ook een paar jaar geleden, volgens mij 4 jaar geleden, lag ik in de intense of care met longklachten. Dat heeft een hele grote impact op mij gehad. Ik moest ook daarvoor naar de psycholoog. Ik had een depressietest gedaan. Ik was niet depressief. Maar ja, het blijft wel moeilijk. Het blijft ook in je hoofd zitten. Meestal heb ik dat ook op school wel. En daar last van, dat is het ook. Ja, ik kan wel een hoger niveau doen, maar omdat ik nog niet helemaal 100% ben. Daarom heb ik KB gedaan. En doe ik KB.

[Warsha]Ja. Wat mooi dat je dit vertelt, David.

[David]Ja.

[Warsha]Want hoe is die longomsteking dan ontstaan? Of waarvan je ziek ben geworden? Weet je waar dat door komt?

[David]Ik weet niet, maar… Ik had vroeger ook al… echt heel veel long ontsteking gehad. Toen ik echt klein was in groep 1 zat. En ja, toen had ik waarschijnlijk al astma, maar we weten niet echt helemaal hoe het ontstaan is.

[Warsha]Ja, groep 1 was je 3, 4 jaar dan hè?

[David]Ja.

[Warsha]Ja, dat is echt inderdaad heel jong. En uhm… Je hebt daarna pas later eruit gekomen want je weet nu wel of je niet… ..wel of geen astma hebt. Weet je dat nu wel inmiddels?

[David]Ja, ik heb nu astma. Maar ik kan er nog overheen groeien, maar waarschijnlijk niet.

[Warsha]Ja. Heb je daar ook medicatie voor of..?

[David]Ja, ik heb een foster. Die moet ik twee keer per dag innemen. En voor de rest heb ik nog allemaal… ..hooikoorts middelen enzo.

[Warsha]Oh ja. Ja, ja.

[David]De vitamine D pillen.

[Warsha]Ja, die hebben we ook altijd allemaal wel nodig hè, de vitamine D.

[David]Ja.

[Warsha]Ja, mooi. Het heeft het invloed op deze situatie, wat er nu aan gaande is?

[David]Niet echt, maar ik merk wel dat ik slechter slaap en steeds ongerustiger word.

[Warsha]Hoe komt dat?

[David]Ik denk dat er weer iets misgaat met mijn hoofd.

[Warsha]Door dat beeld te denken dan?

[David]Ja, dat.

[Warsha]Zie je… Ja, zijn er bepaalde emoties die bij jou boven komen dan? Waardoor misschien bepaalde beelden ontstaan in jouw hoofd?

[David]Nou, ik merk wel dat ik snel geëriteerd kan worden. Maar dat is meestal zo. Ik ben wel zo’n persoon die echt… Als je me één keer aanraakt op de bank, doek even zo weg tikken. En mijn broertje gaat door met mij de hele tijd schoppen, dan word ik wel echt pissig.

[Warsha]Ja.

[David]Maar nu is dat echt veel erger.

[Warsha]Ja, omdat jullie natuurlijk thuis zitten met elkaar.

[David]Ja.

[Warsha]Hoe ga je daar nu mee om dan?

[David]Het is wat het is, hé?

[Warsha]Ja. Ben je dan meer op jezelf? Ga je dan in je eigen kamer? Of zoek je een plekje op waar je rust kan vinden?

[David]Ja, ik merk dat ik steeds meer afleiding zoek. Bijvoorbeeld basketballen of gamen. Omdat ik dat veel meer doe dan… bijvoorbeeld… ja, andere dingen die ik normaal doe. Gewoon zitten op de bank.

[Warsha]Ja.

[David]Of een podcast luisteren doe ik ook veel minder.

[Warsha]Ja. Ja, oké. Miss je je vrienden en je klasgenoten?

[David]Jawel.

[Warsha]Ja? Spreek je ze wel?

[David]Ja, af en toe via Snapchat of Instagram wel.

[Warsha]Ah, je zit op social media.

[David]Ja.

[Warsha]Dat is wel een goede afleiding, ook voor jou.

[David]Ja.

[Warsha]Dus op die manieren via Instagram en Snapchat heb je contact met hen. Dat is wel leuk.

[David]Ja.

[Warsha]Wat weet je over het coronavirus? Wat heb je meegekregen?

[David]Ja, dat het in China begon en nu in Italië veel erger is of zo. Ik weet het niet eens meer.

[Warsha]Probeer je het te volgen of helemaal niet?

[David]Nou, ik probeer zo min mogelijk te volgen, maar ik hoorde ook of zo dat… door China gemaakt is of zo, dat virus, ja, ik weet niet wat waar is.

[Warsha]Ja, ja.

[David]Dat krijg je dan mee.

[Warsha]Dat is ook waarom je thuis zit, hè?

[David]Ja.

[Warsha]Weet je ook waarom?

[David]Om, ik had wel zo’n grafiekje gezien van de flattend curve, ofzo. Dat de patiënten voor corona heel hoog worden.

[Warsha]Het stijgt, ja.

[David]Dat stijgt. Ja, dat klopt. Ik ben de woorden even kwijt hoor.

[Warsha]Nee, dat geeft niet. We helpen elkaar. Ja, want dat is waarom we natuurlijk binnen moeten blijven. Je wilt zelf niet ziek worden en moet de afstand nemen. Ja, er zijn wel maatregelen genomen daarvoor.

Ja, maar hoe voel je je over deze situatie? Praten jullie er thuis over?

[David]Niet echt heel veel, maar af en toe wel.

[Warsha]Ik ga de vraag even opnieuw stellen David. Hoe voel je je over deze situatie? Praten jullie er thuis over?

[David]Eigenlijk niet, maar soms begin ik er wel over. Dan praten we af en toe over. Luister ik anderhalf meter van Ali B en dan moeten we altijd meestal wel lachen.

[Warsha]Ja. Want waar praten jullie dan over als jullie het met dat gezin erover hebben?

[David]Dat bepaalt echt heel verschillend. Meestal gaat het wel over corona, maar ik kan er ook bijvoorbeeld over gaan. Hoe gaat het morgen en waarin je gestopt hebt? En kunnen jullie iets voor me halen? Bijvoorbeeld M&M’s?

[Warsha]Ja, ja. Want gaan jullie wel naar buiten? Of echt voor boodschappen?

[David]Nou, meestal gingen we met de hele familie week boodschappen doen. Maar nu is het ook gewoon één ouder van mij die de boodschappen doet. Dus of mijn moeder of mijn vader.

[Warsha]Ja. Doen jullie ook meer leuke dingen? Zouden jullie nu echt veel meer thuis zijn?

[David]Nee.

[Warsha]Nee? Er is niet veel veranderd thuis?

[David]Nee, niet echt.

[Warsha]Wat mis je nu eigenlijk in deze periode?

[David]Klinkt heel gek omdat ik… niet echt daar op mijn plek vol, maar echt wel school, denk ik.

[Warsha]Ja, ja. Maar ook echt de les of meer jouw klasgenoten?

[David]Wel de lessen, want dan is het makkelijker om voor mij te volgen en nu is het gewoon niet te doen voor mij.

[Warsha]Nee?

[David]Nee.

[Warsha]Nee, oké. Waarom is het niet te doen voor jou?

[David]Ja, m’n broertje is vijf. En het is echt zo’n stuiterbal. Hij kan overal wel… Naartoe stuiteren en meestal houdt hij mij dan weer bezig.

[Warsha]Ja, je wilt gewoon rustig kunnen werken.

[David]Ja.

[Warsha]Ja, want kan je je makkelijk afsluiten dan?

[David]M’n broertje vind altijd wel een weg om weer bij mij te komen. Of bij m’n moeder.

[Warsha]Ja, ja. Ja. Wat zou je graag anders willen? Wat zou je, als eigenlijk deze hele crisis voorbij is, wat zou je als eerste willen doen?

[David]Een wedstrijd spelen.

[Warsha]Ja, dacht ik al. Ik dacht al iets met basketbal. Ja, ja, ja. Zijn er nu ook eigenlijk, ondanks dat je de lessen niet echt kan maken, en je toch heel graag naar school wilt, zijn er nu ook dingen waar jij juist wel blij van wordt in deze tijd?

[David]Nee, niet echt

[Warsha]Nee, helemaal niet. Als je alles uit de hele wereld mocht kiezen en je mocht het zelf helemaal bepalen, wat zou je het eerst doen naar deze hele situatie? Behalve een wedstrijd spelen. Iets wat jij echt helemaal zelf zou mogen bepalen.

[David]Ik denk dat ik LeBron James zou ontmoeten.

[Warsha]En wie is dat?

[David]Dat is een basketballer speler die in Amerika speelt. Het is zo leuk, een persoon… Hij heeft een hele grote basketbal meme. Op dinsdag gaat hij altijd een Instagram post maken. Die noemt hij dan Taco Tuesday. Dat is heel grappig.

[Warsha]Wat maakt het dat jij hem zo leuk vindt? Dat hij zo goed is zoals hij is.

[David]Nou hij is echt wel… Ik denk dat je wel Michael Jordan kent.

[Warsha]Ja.

[David]Heel veel mensen. Echt heel veel mensen. Zetten LeBron James boven Michael Jordan.

[Warsha]Oké. Oh wow.

[David]Als dat over iemand gezegd wordt dan weet je wel dat je echt heel goed bent.

[Warsha]Ja. Wat een inderdaad een mooie toevoeging. Hoe ziet jouw dag er verder uit? Ik merk bijvoorbeeld. Of nou ja, ik hoor vaak van kinderen eigenlijk. Ze hebben natuurlijk die schoollessen thuis. En dat ze sneller klaar zijn. Hoe is dat voor jou? Heb je meer vrije tijd of juist niet?

[David]Juist niet, denk ik.

[Warsha]Nee. En zijn nu juist dingen die je wel doet, die je eerder niet deed.

[David]Nee, niet echt.

[Warsha]Nee? Ik ben bijvoorbeeld meer gaan eten merk ik.

[David]Dat is een hele goede keuze. Ja.

[Warsha]Heb jij dat ook of niet?

[David]Ja, ik eet sowieso al echt heel koelkast leeg.

[Warsha]Ja? Dat is gewoon hetzelfde gebleven?

[David]Ja.

[Warsha]Pak je ook wel eens iets om te eten? Of een snoep of zo, een snack?

[David]Dat is mijn dagelijkste hobby.

[Warsha]Ja? Maar leuk, leuk. En ga je ook weer laat naar bed? Of ga je op tijd slapen?

[David]Gisteren wilde mijn broertje dat ik hem naar bed bracht.

[Warsha]Ah dat is wel leuk.

[David]Hij is… Hij is een moeilijke slaper, dus ik moet altijd onder zijn hoogslaper liggen om hem in slaap te krijgen. Anders wordt hij helemaal bang en zo, ziet hij spoken.

[Warsha]Ja?

[David]Maar toen viel ik dus in slaap onder zijn bed. Het was iets van één uur. Ik had al drie uur lang film gekeken. Helemaal uit. Toen was ik bang dat ik hem wakker maakte als ik naar mijn eigen kamer ging slapen. Dus toen lag ik daar een hele… Een hele… Nou, bijna een uurtje. Toen besefte ik dat hij… nog meestal wakker werd en… En papa en mama gaat. En dan gaat het slapen. Daar. Dus ik dacht, misschien is het wel handig om naar mijn kamer te gaan. Want anders maak ik hem bang ofzo. Ja. Dus ja. Ik sliep ongeveer om drie uur.

[Warsha]Zo?

[David]Ja. Toen kreeg ik een hele rare steek in mijn buik. En… kon ik nog niet slapen. Ik sliep pas om vier uur ofzo.

[Warsha]Ja. Waar kwam die steek vandaan?

[David]Ik weet het niet. Ja. Het is best wel raar. Soms heb ik ook gewoon een hele nare steek in waar je ontlasting uitkomt.

[Warsha]Ja. Dat is echt niet fijn.

[David]Nee. Dan spring ik meestal en gil ik heel hard, moet iedereen weer lachen.

[Warsha]Ben je daar voor al naar een dokter geweest of is dat iets wat nu echt opkomt?

[David]Ik denk dat het meestal door de stress is. Bijna in mijn bil is het meer echt dat ik te lang zit, denk ik.

[Warsha]En wat voor stress denk je dan? Als het nu… Het is vannacht gebeurd. Gister zeg je ja?

[David]Ja. Vandaag om 4 uur, of is het ochtends?

[Warsha]Ja, ja, ja, klopt. Uhm… Ja, want weet je waar dat dan ontstaat, he? Die stress, waar dat vandaan komt? Zijn er bepaalde dingen die je denkt, of wat door je hoofd gaat?

[David]Ik ben altijd wel een stressgevoelige jongen, maar… Ja. Dus hier kan ik ook niet echt heel erg goed tegen. Ja, ik denk dat het door al die corona shizels en alles bij elkaar gewoon te veel is.

[Warsha]Ja, Want, maak je je zorgen om deze situatie?

[David]Nou, soms ben ik wel bang voor mijn leven. Ik heb ook astma en het slaat volgens mij op je longen. Dus dan ben ik wel de Sjaak.

[Warsha]Ja, ja. Ja, dus echt goed binnen blijven natuurlijk. Zijn er nog andere angsten die ontstaan zijn?

[David]Nou, ja. Als we over angst gaan hebben, dan heb je horror clowns, snap je? Ja. Nee, maar niet echt.

[Warsha]Nee, oké.

[David]Nou, eigenlijk wel, want ik heb een oude poster gevonden van Michael Jackson. Dat was vroeger mijn idool en zo. Ja. En ik voelde er… En ik had heel vroeger een droom over gehad. Echt heel eng, dat ik in een groene bubbel zat en hij die thriller dance deed. Het is echt heel eng. Voor mij dan. Als een drie jarig persoon. En ik voel daar echt een heel eng, sterke energie er vanaf komen. Of zo dat hij in die poster zit. Daar lig ik ook wel wakker van.

[Warsha]Ja.

[David]Niet echt heel vaak.

[Warsha]Nee. Heb je het er wel eens met je moeder over gehad?

[David]Nee, niet echt.

[Warsha]Maar praat je er wel over?

[David]Ik praat meestal tegen die poster, en dan is het klaar.

[Warsha]Ja?

[David]Ja.

[Warsha]Maar praat je er ook met andere mensen over? Want ik vind het mooi dat je dit deelt, dat is heel mooi.

[David]Nee, ik heb er niet echt over, met andere mensen over gepraat.

[Warsha]Nee. Maar weet je moeder wel dat dit speelt?

[David]Volgens mij niet. Maar ja, dat is ook niet echt nodig, vind ik.

[Warsha]Nee?

[David]Nee.

[Warsha]Nee, want je praat er dan tegen en dan is dat opgelost voor jou.

[David]Ja. Ik voel me ook veel rustiger om te slapen. Ja.

[Warsha]Mooi David. En mooi dat je dit deelt.

Voor de opname vertelde je trouwens dat je veel naar podcasts luistert. Ja. Dat is onder kinderen nog gebeurd, dat best wel weinig. Ja. Hoe ben jij begonnen met naar podcasts te luisteren?

[David]Het begon op school. Ik verveelde me van muziek en wilde naar iets anders gaan luisteren. Toen ging ik gewoon apps openen, random. En toen kwam ik bij podcast terecht. Ik vond het best wel leuk.

[Warsha]Wat was je eerste podcast die je luisterde?

[David]PhoenixBase. Het is een talkshow van Sjegid en Pim. Die gaan dan over de hiphop cultuur praten. En allemaal andere dingen dat op social media rond speelt zijn.

[Warsha]Ja, leuk. Ja, het is wel interessant om naar te luisteren natuurlijk, als je klaar bent met je muziek afspeellijst.

[David]Ja.

[Warsha]En wat voor podcasts luister je nog meer? Misschien ook leuk voor tips voor luisteraars?

[David]Ja, er zijn ook van die Radio Podcasts, daar luister ik wel veel naar. Ja. En er is zo een, ja, er is een beetje, ja. Ik luister maar een paar bepaalde podcasts. Er zijn heel veel basketbal podcasts.

[Warsha]Zijn die dan ook in het Nederlands of eigenlijk alleen Engels?

[David]Er zijn wel in het Nederlands, maar die zijn meestal niet zo leuk als in het Engels. En er is ook de Real Talk met Fernando.

[Warsha]Oh, die kijk ik ook. Ja, die luister ik ook, ja.

[David]Ja, die vind ik meestal wel heel mooi.

[Warsha]Ja, dat zijn mooie onderwerpen inderdaad.

[David]En die PhoenixBase podcast luister ik wel.

[Warsha]Oké, nou straks komt jouw eigen podcast of deze aflevering, kan je dan terug luisteren?

[David]Ja, die ga ik heel vaak terug luisteren.

[Warsha]Ja, leuk. Als corona voorbij is, dan doen we een keer één live. Dat is natuurlijk veel leuker.

[David]Ja.

[Warsha]Ja. Oké. Ik ga het gesprek afronden, David. Dank je wel voor jouw tijd en voor jouw verhaal.

[David]Dank je wel.

[Warsha]En jij deelde. Heel bijzonder ook. Dus dank je wel dat je er was.

[David]Ja, leuk.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt.

Ook kun je mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Het is ook lief als je een bericht zou kunnen achterlaten op iTunes of dat je mij 5 sterren geeft.

Luisteren kan ook via de volgende kanalen