10 april 2020

#4 Trey (9 jr) – Mama moet juf worden en het missen van zijn passie

In deze aflevering ga ik met Trey (9 jaar) in gesprek. Hij ervaart leuke en niet-leuke momenten in de corona tijd. Ook vertelt hij over zijn grote wens als de corona-crisis voorbij is en deelt hij hoe snel hij kan rennen.
10 april 2020

#4 Trey (9 jr) – Mama moet juf worden en het missen van zijn passie

In deze aflevering ga ik met Trey (9 jaar) in gesprek. Hij ervaart leuke en niet-leuke momenten in de corona tijd. Ook vertelt hij over zijn grote wens als de corona-crisis voorbij is en deelt hij hoe snel hij kan rennen.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

Hey, welkom bij de Kindervreugde podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie. Ervaringen en talenten van deze kinderen.

[Warsha]Hey, welkom bij de Kindervreugde podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie. Ervaringen en talenten van deze kinderen.

Vandaag heb ik Trey in de podcast show. Ik vind het heel erg fijn dat jij er vandaag bent. Welkom Trey.

[Trey] Ja.

[Warsha] Hey Trey. Ja, zoals je weet werk ik best wel veel met kinderen. En ik vraag me eigenlijk al goed met hun gaat. Daarom dat ze nu allemaal thuis zitten. En ik ze ook eigenlijk niet meer zie. Ja, daarom heb ik eigenlijk jouw moeder heel lief gevraagd of ik met jou in een gesprek mag gaan. Ik ken jou al een beetje, dus dat is ook iets makkelijker dan. Heb jij er zin in?

[Trey] Ja.

[Warsha] Heel goed. Heb je nog vragen aan mij die je wil stellen?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee? Misschien komt dat later nog. Hey Trey, vertel eens hoe oud ben jij?

[Trey] Ik ben negen jaar.

[Warsha] Negen jaar, wauw. Vertel eens wat leuks over jezelf. Wat vind je leuk om te doen?

[Trey] Ja, ik wil super snel rennen en sport doen.

[Warsha] Sporten en hard rennen. Dan zit jij ook op een sport?

[Trey] Ja, ik zit op voetbal.

[Warsha] Voetbal? Ja. Superleuk.

[Trey] En ik wil op atletiek.

[Warsha] Ja, leuk. Maar dat ligt nu ook even stil hè?

[Trey] Ja.

[Warsha] Ja want de afgelopen tijd is er, of nee afgelopen week is er best wel veel veranderd. En wil je daar iets over vertellen? Want ook jouw lievelingssport ligt dan nu ook stil en je kan nu niet naar atletiek. Hoe vind je dat?

[Trey] Nou niet leuk, maar ik kan wel op zolder voetballen en rennen.

[Warsha] Ja leuk. Ja gelukkig kan je dat dan wel op zolder inderdaad.

[Trey] Ja, omdat de zolder groot is.

[Warsha] Ja, leuk. Wel fijn hè?

[Trey] Ja.

[Warsha] Maar hoe vind je het dat je nu niet naar school kan gaan?

[Trey] Niet leuk en wel leuk.

[Warsha] Niet leuk en wel leuk. Oké, vertel. Wat vind je er niet leuk aan?

[Trey] dat ik mijn vrienden mis. En ik vind het leuk aan dat ik gewoon thuis zit. En vrijdag was ik al in de ochtend klaar met mijn werk.

[Warsha] Oh wauw, dus je had daarna gewoon veel tijd voor jezelf? Ja. Ja. En wat vind je er wel leuk aan, dat je niet naar school hoeft te gaan?

[Trey] Wel leuk is, dat ik thuis gewoon kan zitten.

[Warsha] Ja, en je hoeft niet heel vroeg op te staan, of wel?

[Trey] Ik kan gewoon, jawel. Zodat ik eerder klaar ben met mijn werk.

[Warsha] Oh ja, ja.

[Trey] En dan kan ik nog een dutje doen.

[Warsha] Oh ja, je doet gewoon lekker een middagdutje? Ja. Oh, dat is wel lekker. Want hoe is het voor jou om de lessen nu thuis te volgen en dat je hulp krijgt van mama?

[Trey] Nou, dat is wel leuk want dan kan mama precies uitleggen en dan heb ik veel meer aandacht.

[Warsha] Ja, mooi. Want hoe ziet zo’n lesdag er voor jou uit? Je staat op en wat ga je dan daarna doen?

[Trey] Ik sta op, ik ga douchen, ik doe de waterrusting en dan ga ik eten, en dan ga ik werken.

[Warsha] Maar je noemde eerst als, je noemde net eerst iets op, wat was dat? Ik ga douchen. Ja en daarna?

[Warsha] Waterrusting.

[Warsha] Wat is dat?

[Trey] Hm, dat is, is, ja, dat kan ik niet uitleggen.

[Warsha] Dat is niet erg. Wat doe je dan? Kan je uitleggen wat je doet?

[Trey] Bidden.

[Warsha] Ah, bidden. Ja. Mooi. Oké. Daarna ga je eten, zei je?

[Trey] Ja. En boven. Want boven is mijn kantoortje. En dan ga ik boven eten en werken.

[Warsha] Ah, leuk. Je hebt gewoon je eigen kantoortje gebouwd in je slaapkamer?

[Trey] Nee, in mijn moeders kamer.

[Warsha] Oh, wat leuk hé.

[Trey] In mijn moeders kantoortje.

[Warsha] Ja, jullie werken gewoon samen?

[Trey] Ja.

[Warsha] Leuk! Hoe gaat, met welke lessen start je meestal, hoe ziet dat er verder uit?

[Trey] Ik start als eerste met rekenen en dan doe ik, dan ga ik spelling doen.

[Warsha] Ja.

[Trey] En dan, ga ik spelling doen, taal, en vier keer wijzer, estafette en dan ga ik lezen aan het einde.

[Warsha] Leuk. En heb je ook nog pauze tussendoor?

[Trey] Ja, in de middag en in de ochtend.

[Warsha] En deel je die zelf in?

[Trey] Nee, ja. Ja.

[Warsha] Ja?

[Trey] Soms. Oke. Samen met mama.

[Warsha] Ja, heel goed hoor.

[Trey] Ja.

[Warsha] En krijg je, hoe vind je het om les te krijgen van mama?

[Trey] Leuk.

[Warsha] Ja, maar je krijgt veel aandacht, hè? Gaf je net, of vertelde je net?

[Trey] Ja.

[Warsha] Want, mis je je vriendjes en klasgenoten?

[Trey] ja

[Warsha] maar spreek je ze op andere manieren?

[Trey] gelukkig heb ik wel een app dat de juffen hebben gemaakt dat ik kan appen en bellen met de klasgenootjes.

[Warsha] ja, en welke app is dat? Is dat een app van school?

[Trey] ja en het heet Microsoft Teams

[Warsha] Oh, dat hoor ik wel vaker.

[Trey] Dat is gewoon mijn iPad.

[Warsha] Ja, mooi. Ja, en kun je ook vertellen hoe het is om les te krijgen van mama.

[Trey] Ja, leuk omdat ze alles perfect uitlegt. En soms ga ik ook naar mijn oma. Die is ook juf, die was juf. Maar dat is ze nog steeds. En dan geeft ze dus aan mij en aan mijn nicht en neefje.

[Warsha] Ja? Hoe oud zijn jouw nicht en neefje?

[Trey] Mijn nicht is 11. En mijn neefje is 7.

[Warsha] Ja. Wat leuk! Hoe is dat om les te krijgen van oma? Wel handig dat zij op juf is geweest hè?

[Trey] Ja, en mama zat ook in de klas van oma.

[Warsha] Echt? Dat is tof.

[Trey] Ja.

[Warsha] Ja. Hey, er is natuurlijk heel veel veranderd de afgelopen weken. Weet je ook waarom je thuis zit?

[Trey] Ja, vanwegen coronavirus.

[Warsha] Ja.

[Trey] Omdat, we zitten thuis omdat, dat komen er minder besmettingen.

[Warsha] Ja. Wat weet je over het virus?

[Trey] Dat het begon in China. En het is… Ja, dat is het.

[Warsha] Ik hoorde je wel. Ik hoorde je niet meer.

[Trey] Ik hoorde jou wel.

[Warsha] Oké, gelukkig. Wat zei je als laatste? Want dat kreeg ik niet echt helemaal mee.

[Trey] Het begon in China?

[Warsha] Ja. Wat weet je er nog meer over?

[Trey] Dat ze wat eten en toen zijn ze ziek geworden en dood gegaan. En toen is ze verspreid.

W[Warsha] eet je ook wat ze gegeten hebben?

[Trey] Nee.

[Warsha] Heb je enige idee?

[Trey] Iemand vertelde iets voor vleermuizen.

[Warsha] Ja, dat klopt. Dat is wel wat er verteld is in het journaal, klopt. Wat praat je er thuis over met mama en misschien met oma en je andere familie?

[Trey] Mama kijkt wel filmpjes. En ja, ik ook. Ik kijk dan mee.

[Warsha] Ja. En je ziet ook beelden van die filmpjes. Ja. Hoe kijk je daarnaar? Hoe vind je dat om daar te kijken?

[Trey] Ja… Het is wel interessant omdat je dan heel veel informatie binnen krijgt. En dan weet je wat je moet doen.

[Warsha] Ja.

[Trey] Bijvoorbeeld 20 seconden handen was dan.

[Trey] Ja. Kan je, lukt het om je aan die regels te houden?

[Trey] Ja.

[Warsha] Nu je meer thuis bent, doe je ook meer leuke dingen samen thuis dan eerst. Is er veel veranderd?

[Trey] Ja.

[Warsha] Ja, wat is er veranderd en wat doen jullie meer dat jullie eerder niet deden?

[Trey] Eerst, film kijken en gewoon, en we gaan, mama gaat soms boodschappen halen. En dan zit ik thuis. Nog te slapen en ik word wakker. Ik ga douchen en nu is mama thuis. En dan gaan we eten.

[Warsha] Ja. Welke films… Heb je filmstips voor de luisteraars?

[Trey] Films?

[Warsha] Ja, je zegt dat je tips… Je hebt veel films gezien. Heb je leuke tips? Die andere kinderen ook kunnen kijken?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee?

[Trey] Nee.

[Warsha] Wat is jouw laatste film die je gezien hebt?

[Trey] Ik weet niet hoe het heet, maar ik was op zolder bezig. Maar toen ging ik naar beneden, mijn mama had al een film gestart. En toen kon ik meekijken, maar ik wist niet welke film, hoe het heet.

[Warsha] Kun je het stukje vertellen waarover het ging?

[Trey] Een vrouw dacht steeds dat ze dik was en dat de meneer, een meneer, zij dacht dat ze niet mooi is voor die meneer.

[Warsha] Oké. Vond je het een leuke film?

[Trey] Maar ze vindt zich wel lelijk.

[Warsha] Oh, jeetje.

[Trey] Ik vind het geen leuke film.

[Warsha] Nee?

[Trey] Ik vind het een saaie film. Toen ging ik weer naar boven.

[Warsha] Ja.

[Trey] Ik vond het super saai.

[Warsha] Maar hoe voel je je over deze situatie? Wat vind je hiervan?

[Trey] Over de film of over het corona?

[Warsha] Nee, over het corona. Ja.

[Trey] Oh, Ik voel me gewoon normaal.

[Warsha] Wat voel je? Hoe voel je je?

[Trey] Gewoon normaal.

[Warsha] Normaal,

[Trey] ja.

[Warsha] Je vindt het niet spannend of ook wel een beetje eng misschien?

[Trey] Nee, ik vind het niet eng. Nee, nee.

[Warsha] Heb je mensen om je heen die het misschien eng vinden? Of zie je dat niet echt?

[Trey] Ja, in de Supermarkt.

[Warsha] Ja, wat zie je daar?

[Trey] Dat vertelde mama, vertelde toen dat een vrouw wat raars zei tegen haar.

[Warsha] Oh, dat is niet leuk.

[Trey] Maar gewoon de hele tijd hetzelfde ding, tot terwijl mama gewoon zei sorry. Toen ging ze weer door klagen. En toen ging mama zij ging haar aanpakken.

[Warsha] Weet je ook wat die mevrouw zei tegen me?

[Trey] Ik weet het nog, maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.

[Warsha] Oké, dat geeft niet. Wat mis je eigenlijk nu in deze tijd dat je nu veel binnen bent en thuis zit?

[Trey] Buitenspelen met mijn vrienden.

[Warsha] Ja.

[Trey] Ik doe altijd tikketje. Ja. Tikketje samen tikken. Dat is dus, ik tik jou en dan moet je meehelpen de andere te tikken en dan… Ik vind het leuk omdat ik altijd als laatste ben of dat ik de snelste ben van de klas.

[Warsha] Ja. Ja, maar je houdt je… Je rent best hard, he? Vertelde je net. Je kan best hard wegrennen.

[Trey] Ja. 100.000 miljoen kilometer per uur.

[Warsha] Wauw, dat is echt heel stil. Maar is er bij jullie thuis heel veel veranderd? Ja. Ja? Wil je daar iets meer over vertellen?

[Trey] De kasten, de bank, de tv.

[Warsha] Oh, jullie hebben de hele huis verbouwd in de woonkamer.

[Trey] Ja, in de woonkamer en bij de deur is het ook veranderd.

[Warsha] Ja. Leuk hé. Is toch wel een beetje, geeft toch wel een beetje sfeer toch?

[Trey] Ja.

[Warsha] Zijn er juist dingen waar je wel blij van wordt?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee, helemaal niet. Nee?

[Trey] Nee,

[Warsha] Het liefst wil je gewoon naar buiten en tickertje spelen en naar school en je vrienden weer zien.

[Trey] Ja. M’n mama moet juf worden bij mij.

[Warsha] Oh mama moet hier voor bij jou.

[Trey] Ja, vind ik.

[Warsha] Ja?

[Trey] Maar dat wil ze niet.

[Warsha] Nee?

[Trey] Dat wil ze niet. Ze heeft dan andere baan. Ja. Maar ze heeft wel vitaal beroep.

[Warsha] Ja?

[Trey] Maar ze mag wel thuiswerken.

[Warsha] Wat is een vitaal beroep Trey?

[Trey] Dat is dat ze niet thuis mag werken. Dus dat je, net als de politie, die moet naar buiten. Want de politie moet zorgen. Soms zie ik ook de politie langs komen, lang rijden, omdat ze moeten kijken in de buurt.

[Warsha] Wat voor werk doet jouw mama?

[Trey] Ik weet het wel, maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Ik weet het niet meer.

[Warsha] Nee? Wat doet zij voor werk? Wat voor taken heeft zij? Weet je dat wel?

[Trey] Dat weet ik ook niet. Nee.

[Warsha] Ze werkt wel veel met mensen.

[Trey] Ja.

[Warsha] En ze helpt andere mensen ook in deze tijd. Ja. Oké, maar dat is mooi hè? Als we elkaar kunnen helpen. Wat zou je graag anders willen eigenlijk in deze tijd? Trey.

[Trey] Dat het corona virus, dat het weg is.

[Warsha] Ja.

[Trey] Dat het er niet is.

[Warsha] Wat zou je als eerst willen doen als corona voorbij is?

[Trey] Mijn vrienden zien.

[Warsha] Ja, leuk. Is er ook echt iets speciaals wat je zou willen doen?

[Trey] Naar de bioscoop.

[Warsha] Bioscoop, ja, leuk. Als je alles uit de wereld mocht kiezen en je mocht het zelf helemaal bepalen, wat zou je het eerst doen?

[Trey] Tegen Usain Bolt rennen.

[Warsha] Wie? Wie is dat?

[Trey] Usain Bolt is de tweede snelste man van de wereld.

[Warsha] Oh, wauw.

[Trey] De snelste man, maar de tweede snelste man van de wereld.

[Warsha] Ja, wauw. Dat is een mooie wens.

[Trey] En ik wil Killian MBappé ontmoeten.

[Warsha] En wie is dat?

[Trey] Dat is een voetballer van Paris Saint-Germain. En hij is Frans. En hij heeft twee jaar terug ofzo. Heeft hij een beker gewonnen van het Champions League tegen Kroatië. Frankrijk tegen Kroatië. En hij heeft 4-2 gewonnen.

[Warsha] Wauw, wat goed! Mooi!

[Trey] Ba, Muti, En Chrisman, die was er ook. Paffert! Paffert was er ook. Paffert!

[Warsha] En dat zijn allemaal voetballers? Ja. Wauw, wat goed hé!

[Trey] Ramos!

[Warsha] Ja. Maar ben je ook van het gamen of juist niet?

[Trey] Ja, ik speel het meeste FIFA. En dan tweede speel ik Sonic Racing en dan Rayman. En dan speel ik, Ja. Ja, dat.

[Warsha] Leuk. Iemand heeft nog een app. Oh, oké. Van mijn klas. Ja? Ben je er nog?

[Trey] Ja, ik kan gewoon praten.

[Warsha] Oké, oké. Ben je ook meer gaan eten eigenlijk? Ik merk wel dat ik meer ben gaan eten nu ik meer thuis ben. Heb jij dat ook?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee?

[Trey] Nee, ik ben pas om 12.00 uur gaan eten.

[Warsha] Oh, wat goed. Maar hoe laat was je wakker dan?

[Trey] Weet ik niet. Ik hou dat niet echt bij.

[Warsha] Oh, oké. Dus je gaat niet meer snoepen en niet meer snacks eten? Dat doe je allemaal niet.

[Trey] Dat doe ik wel. maar niet zo veel.

[Warsha] Nee.

[Trey] Maar we hebben geen snoep.

[Warsha] oh, oké. Dat is wel goed hé?

[Trey] Wel, tomaatjesnoep

[Warsha] oh ja die zijn ook lekker ja heel gezond ook. En ga je nu ook later naar bed? nu je thuis bent of ga je op tijd naar bed?

[Trey] ik ga om 8 uur bed tot die tijd is

[Warsha] En hoe laat slaap je in het weekend?

[Trey] Om hoe laat ik in het weekend slaap?

[Warsha] Ja

[Trey] Ik slaap in het weekend. Het is steeds wisselend eigenlijk. Het is wisselendtallig.

[Warsha] Ja, dat kan. Heb je nog verder tips voor luisteraars, voor andere kinderen… om leuke spelletjes te doen of…?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee? Je vertelt wel over jouw passie, voetbal. En dat je graag gamet welke games je speelt.

[Trey] Ja.

[Warsha] Wil je nog wat anders leuk vertellen? Voor deze tijd.

[Trey] Nee

[Warsha] Nee?

[Trey] Nee.

[Warsha] Nee? Oké. Dan gaan we het gesprek gewoon gezellig afronden, toch?

[Trey] Ja.

[Warsha] Vind je dat ook goed?

[Trey] Ja

[Warsha] Ik vond het leuk om je in de show te hebben. En dank je wel. Ja?

[Trey] Ja.

[Warsha] Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt.

Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen