10 april 2020

#3 Zusjes Sana (11jr) en Aaliyah (15jr) – Geen examens meer + een waardevolle tip!

In deze aflevering ga ik met twee zusjes Aaliyah en Sana in gesprek. Zij vertellen over hun ervaring tijdens deze corona crisis. Ze zijn enorm creatief en delen een waardevolle tip voor kinderen! Namelijk een moodboard maken. Zij vertellen je welke ideeën erop kunnen. Oja, ze doen ook nog iets stiekems :)...
10 april 2020

#3 Zusjes Sana (11jr) en Aaliyah (15jr) – Geen examens meer + een waardevolle tip!

In deze aflevering ga ik met twee zusjes Aaliyah en Sana in gesprek. Zij vertellen over hun ervaring tijdens deze corona crisis. Ze zijn enorm creatief en delen een waardevolle tip voor kinderen! Namelijk een moodboard maken. Zij vertellen je welke ideeën erop kunnen. Oja, ze doen ook nog iets stiekems :)...
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha]Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.


Bedankt voor het kijken!

Vandaag heb ik Sana en Aaliyah in de podcastshow. Ik vind het leuk dat jullie meedoen. Maar ja, als eerst willen eigenlijk de luisteraars jullie leren kennen. Ja, ik werk normaal veel met kinderen, alleen ik mis de kinderen nu een beetje om me heen vanwege de coronacrisis en nu willen ik kijken hoe het met ze gaat. Daarom heb ik aan jullie moeder gevraagd die ik al een tijdje volg op Instagram om te kijken van. of ik met jullie in gesprek mag gaan.

Hebben jullie er zin in?

[Sana en Aaliyah] Ja!

[Warsha] Goed zo! Zijn er nog vragen die jullie aan mij willen stellen?

[Sana en Aaliyah] Nee.

[Warsha] Oké. Alia, wil jij jezelf eerst even voorstellen?

[Aaliyah] Ja, mijn naam is Aaliyah, ik ben 15 jaar en ik zit op de middelbare school in mijn laatste schooljaar. En ik vind het leuk om creatief bezig te zijn, tekenen, knutselen, zingen, acteren en dat soort dingentjes, een beetje.

[Warsha] Leuk, ja. Dat is ook wel spannend in je laatste jaar natuurlijk.

[Aaliyah] Ja, zeker. Ik bedoel, ik zit in een examenjaar. Ja. Ik heb er niet meer door, helaas, met examens. Dus ze gaan nu kijken naar mijn rapportcijfers, of ik dan door kan naar mijn volgende opleiding. Ja, het is een beetje vervelend, maar ja, komt wel goed.

[Warsha] Want hoe vind je dat, dat dat niet doorgaat?

[Aaliyah] Aan de ene kant denk ik van, oké, ik hoef nu geen examen meer te maken. Maar aan de andere kant…

[Warsha] Oh, jullie lopen vast. Ja, klopt. Even opnieuw. Niet helemaal opnieuw hoor, maar even… Aaliyah, wil je nog een stukje over jou vertellen waarom je eigenlijk… Waarom jouw examenjaar niet doorgaat en hoe dat nu gaat bij jou dan?

[Aaliyah] Ja, mijn examen gaan inderdaad niet door vanwege dus het coronavirus. Ik vind het best wel jammer. Ze gaan dus mij een diploma geven zonder dat ik eigenlijk mijn examen ga maken. Ze gaan dus kijken naar mijn rapportcijfers. Ja, best wel een rare, rare ervaring. Je zou nooit denken dat je zoiets zou meemaken. Ik bedoel, dat had nooit iemand gedacht, denk ik. Ja. Dus dat een beetje.

[Warsha] Ja. En jij, Sanne? Vertel ze hoe oud ben jij, wat doe jij allemaal en ja, wie ben jij?

[Sana] Ja, ik ben Sanne en ik ben elf jaar. Ik zit nu in groep acht, dus dat is mijn laatste jaar van de basisschool. En ik vind het leuk om te tekenen, te dansen, gewoon creatieve dingen.

[Warsha] Ja, ja. Want jullie zijn twee zusjes. Ik weet ook dat jullie nog een jongere broertje en een jongere zusje hebben. Hoe oud zijn zij?

[Sana en Aaliyah] Dean is 5 jaar en Gianna is 7 jaar.

[Warsha] Ja, leuk. Jullie zijn gezellig ook met zijn vieren. Dat maakt het ook wel leuk om leuke spelletjes samen te doen, toch?

[Sana en Aaliyah] Ja, het is gezellig.

[Warsha] Ja, jullie hebben gemerkt dat er de afgelopen weken best veel veranderd is. Vanwege de coronavirus en de crisis die daar ontstaan is. Willen jullie daar iets over vertellen? Hoe is dat bij jullie binnengekomen?

[Aaliyah] Eerst toen we het echt voor het eerst hoorden, dus echt lang geleden, was het een paar maanden geleden, twee maanden misschien.

[Warsha] Ja, dus toen het in China ontstaan was.

[Aaliyah]Toen dachten we allemaal van ja, het gaat niet zo snel hierheen komen hoor, het gaat wel weg. Zo dachten we. Maar dan is het er nu en dan is alles gewoon om je heen veranderd. Ja. Hoe zit jij er een beetje in?

[Sana] Nou, op school kijk ik gewoon altijd het journaal. En toen dachten ik en mijn hele klas van, ja het komt niet in Nederland, dus we hoeven ons geen zorgen maken. Maar het is best wel snel hierheen gekomen en dat is wel gewoon heel apart.

[Aaliyah] Apart, raar. En iets wat ik nooit zou kunnen voorstellen in mijn hoofd, zeg maar. Ja, en het idee dat er ook gewoon mensen nog buiten zijn, snap je, dat ze dan mensen nog naar buiten gaan, naar het strand gaan, is ook gewoon raar. Terwijl de overheid heeft gezegd, blijven gewoon binnen. En scholen zijn dicht. Dat is ook gewoon raar. Ja. Wij vinden het een beetje raar. Het is gewoon onrealistisch.

[Warsha] Ja, want hoe vinden jullie dat jullie dan niet meer naar school kunnen? Het is inderdaad raar dat het dicht is, maar hoe vinden jullie dat? Want jullie krijgen nu les thuis. Of nou ja, met hulp van papa en mama natuurlijk. Ja. Ja, hoe is dat voor jullie, Sanne? Vertel.

[Sana] Ja, ik vind het wel het is gewoon de eerste keer, toen, de eerste dag dat we les kregen was het wel gewoon heel anders en apart en moeilijk. Maar aan de andere kant vind ik het ook jammer, want ik mis ook mijn vrienden enzo op school.

[Warsha] Ja. Heb je veel vrienden, Sanne?

[Sana] Ja, tegenwoordig wel. Ja.

[Warsha] Ja, want spreek je ze dan wel op andere manieren misschien?

[Sana] Ja, ik spreek ze wel, want ze hebben een soort van een app waardoor je elkaar kan bellen via de laptop. We kunnen ook gewoon appen in de groepsapp.

[Warsha] En via welke app is dat, waar je ze spreekt?

[Sana] Ja, het is zo’n website van school.

[Warsha] Ah, van school. Ja, ja. Oké. Dus op die manier heb je nog wel contact met je klasgenoten en je vrienden. Zie je ze ook dan?

[Sana] Ja.

[Warsha] Ja, dat is wel leuk. En Aaliyah, hoe is dat bij jou dan? Want jij zit op de middelbare school. Hoe ziet jouw lesdagen dan uit?

[Aaliyah] Nou ja, wij moeten echt best wel veel zelfstandig doen. We hadden een week nog geen classroom eigenlijk. En zeg maar een app waarmee we kunnen bellen, dus dat hadden we nog niet. Dus we hadden allemaal opdrachten gekregen die we moesten maken. Gym ook helemaal vervallen, moesten we een verslag maken erover en dat soort dingen. En ik vind het best wel ingewikkeld, maar aan de andere kant ook weer niet, want je hoeft niet veel te doen, maar je moet je ernaartoe zetten. En dat is irritant. En je kan niet alleen aan je leraar, want die zijn er niet. Die zijn er niet.

[Warsha] Maar jij hebt dan helemaal geen contact met een leerkracht of wel met je eigen docent?

[Aaliyah] Ja, sinds vorige week vrijdag hebben we een soort van Teams, heet het, en daar kunnen we met ons mee te bellen, met onze hele klas. En dan kan hij nog soms dingen uitleggen en zo, en vertellen hoe de situatie is en wat er allemaal gaat gebeuren. Dus zo zit het een beetje bij ons. Het ligt ook heel veel bij jezelf, want bijvoorbeeld heel veel kinderen van mijn klas die hebben nog hellemaal niks gedaan aan school.

[Warsha] Oh echt?

[Aaliyah] Ja, omdat het ligt echt bij jezelf. Ze kijken niet per se na wanneer je het maakt, want ze moeten gewoon een bepaalde datum inleveren. En dat is pas in april. Al mijn opdrachten, gisteren heb ik allemaal afgemaakt. Ja, dus ik ben klaar voor deze week. Dus dat is het een beetje. En ja, ik denk dat dat is gewoon een beetje ingewikkeld, het is gewoon best wel ingewikkeld.

[Warsha] Ja. Je vertelde net over dat je een verslag moest maken voor gym.

[Aaliyah] Ja, we waren met een nieuwe periode begonnen voor gym. En dat was dus Conditie. Dus we zouden allemaal dingen doen met Conditie en alles en zo. Maar dat gaat natuurlijk niet door. En die periode zou zes weken duren, maar drie weken daarvan zijn vervallen. Dus we kunnen die periode niet afmaken. Dus hebben we een opdracht gekregen om een verslag te maken van je favoriete sport. En we moesten nog een opdracht maken voor gym en dat was dat je een recept moest maken met gezonde eten erin. Ja.

[Warsha] En? Wat is het geworden?

[Sana en Aaliyah] Kanoa met van die groenten. Kanoa is een soort van, ja hoe leg je dat, van die kleine dingetjes is best wel heel gezond.

[Sana] Het lijkt op couscous, een beetje.

[Aaliyah] Ja, het lijkt op couscous een beetje.

[Warsha] Ja, klopt. Ja.

[Warsha] Goed voorbeeld, Sanne. Goed, goed. Ja.

[Aaliyah] Ja, dus dat heb ik gemaakt, heb er foto’s van gemaakt. Dat heb ik verstuurd naar mijn leraar. Dus als het goed is krijg je daar een cijfer voor. Maar ja, dat een beetje.

[Warsha] Ja, ja. Want hoe ziet verder zo’n lesdag voor jullie uit? Jullie staan op. Zijn jullie ook op tijd op of is het iets later, slaap je iets uit of sta je juist eerder op en ben je eerder klaar? Hoe ziet zo’n dag er dan uit?

[Aaliyah] We proberen echt negen uur te beginnen het liefst. Of uiterlijk tien uur beginnen. En dan tot twaalf uur op één uur. Dan heb je drie uurtjes en dan kan je zoveel mogelijk doen. En wij zijn er ook achter gekomen dat het eigenlijk best wel fijn is, ook thuis school eigenlijk. Want, op school heb je nog pauze en je gaat kletsen met iedereen. Maar als je al die uren van school zou afhalen, zou je ongeveer drie, vier uurtjes uitkomen. En dat kan je nu allemaal een keer thuis doen. Ja. Dus zeg maar zo, het is best wel een voordeel eigenlijk.

[Warsha] Ja, en voor jou, Sanne, hoe ziet jouw dag eruit? Jij probeert ook om negen uur te starten?

[Sana] Ja, meestal ben ik nog aan het eten. En dan ben ik bijna klaar, maar dan begin ik liever alvast zodat ik ook sneller klaar ben. Ja, en ik ben ook als eerste klaar. En dan kan ik mijn zusje helpen ofzo.

[Warsha] Ja, oh wat goed. Ja, wat goed dat jullie elkaar ook helpen. En het betekent ook als je eerder klaar bent dat je meer tijd hebt voor leukere dingen. Toch?

[Sana] Ja. Dat wel.

[Warsha] En wat voor leuke dingen zijn dat bijvoorbeeld? Videos maken. Wat voor is dat? TikTok?

[Sana] Ja. Fotos maken of misschien spelen, of echt een film kijken. Gamen,

[Aaliyah] bijvoorbeeld Dean en Gianna vinden het leuk om Mario te spelen. Dus dan gaan ze dat doen.

[Sana] Ja, iedereen vermaakt zich eigenlijk wel. Ja, tekenen, dat soort dingen.

[Warsha] Maar doen jullie ook meer dingen met elkaar nu dat jullie ook meer samen zijn?

[Aaliyah] Ik denk dat dat altijd wel zo geweest, we zijn altijd wel samen geweest.

[Warsha] Ja, mooi dat jullie dat eigenlijk altijd doen. Hoe vinden jullie dat voor jou, Sanne, denk ik? Want Alia, jij doet denk ik je lessen zelfstandig? Voor Sanne, hoe is dat voor jou om les te krijgen dan voor mama en papa?

[Sana] Eigenlijk, voor mij is het ook wel makkelijk, want ik vind het zelf niet heel veel, maar soms als ik het niet begrijp, dan is het ook wel heel erg moeilijk om te vragen, want mama en papa zijn ook geen juf of meester, dus dan kunnen ze het ook niet altijd heel goed uitleggen.

[Warsha] Ja. Maar hoe doe je dat dan?

[Sana] Nou dan, ja, dus meestal beginnen we zo van om 9 uur, en om 11 uur belt de meester. Dus als je een vraag hebt, dan kan je ook gelijk bellen. En als ik een vraag heb dan schrijf ik het gewoon op, of dan vraag ik het de volgende keer.

[Warsha] Ja, wat voor vragen zijn dat? Zijn het voor bepaalde lessen ook? Want ik ben helemaal niet goed in rekenen bijvoorbeeld. Dus ik zou het heel lastig vinden om een rekensom bijvoorbeeld, of een rekenvraag eigenlijk uit te moeten leggen. Zijn het echt bepaalde vakken dan wat lastig is? Of wat moeilijker is voor jou Sanne?

[Sana] Ik denk dat ik op de rekening het moeilijkst vind. Het is gewoon moeilijk om uitleg te vragen bij rekening als je meester er niet is.

[Warsha] Ja. Want jij hebt ook een meester als leerkracht?

[Sana] Ja.

[Warsha] Hoe vind je dat?

[Sana]

[Warsha] Ja, niet. Geen mening.

[Sana] Geen mening.

[Warsha] En Sanne, mis jij je vriendjes en je klasgenoten?

[Sana] Ja, ik denk het wel. Het is wel… Ja, erg. Ik ben wel lang weg geweest van mijn klasgenoten. Die heb ik ook allemaal gemist. Dat vind ik gewoon echt jammer. Dat is het meestal echt. Het is gewoon anders als je met ze bent.

[Warsha] Ja, op welke manier hou je nu contact met ze?

[Sana] Ik denk ook Instagram en WhatsApp en Snapchat ook wel.

[Warsha] Ja, leuk. En jij Alia, hoe doe jij dat met… miss jij je vrienden en klasgenoten?

[Aaliyah] Ja, ik mis het wel, maar ik ben niet een heel erg, hoe noem je dat? Sociaal persoon dus ik hou niet zo van appen en dat soort dingen. Ik weet niet ik raak helemaal paniek altijd, als ik dat doe. Dus als ik dan mijn vriendinnen of zo wil bellen, dan facetime ik ze gewoon. Want ik hou niet zo van appen. Dus ja, ik heb niet heel veel contact denk ik met mijn klas.

[Warsha] Nee, nee. En vriendinnen wel dan iets meer of?

[Aaliyah] Ja, dat wel wat meer. Ja.

[Warsha] Ja, ja. Leuk.

[Warsha] Ja, over het hele coronavirus, over de coronacrisis.

[Sana] Ik weet wel dat het besmettelijk is voor oudere mensen meer. Dat is wat ik gehoord heb.

[Aaliyah] Ja, het is ontstaan in China op een markt, heb ik gehoord. Door iets wat ze hadden gegeten dat besmet was of zo met al die dingen, denk ik. Toen is het doorgegaan naar Europa en Amerika. Het is zo snel dat mensen… Mensen verspreiden zo snel, dus dan is het ook sneller besmettelijk, denk ik. Ja. Dus dat een beetje. Ja, en we moeten zo hoesten en zo niezen, dus, met je elleboog.

[Warsha] Met je elleboog, ja. Ja. Want gaan jullie dan, nou dan praten jullie er eigenlijk ook thuis over? Met elkaar?

[Sana] Ja, we praten er wel over, maar ook niet de hele tijd.

[Aaliyah] Ja, want als je dit creusig gaat zijn, dan gaat het in je hoofd blijven hangen. En op een of andere manier maak je jezelf alleen maar bang daardoor, denk ik. Ja.

[Warsha] Zijn er bepaalde momenten dat jullie het erover hebben?

[Aaliyah] Nou, bijvoorbeeld de eerste week toen we niet naar school mochten, dus zeg maar die maandag. Toen die dag hadden we het er wel echt de hele tijd over, want het was wennen. Ja, en of als de televisie aan staat en dan gaan ze praten erop. Ja, op het journaal. Dan praten we er wel ook over.

[Warsha] Ja.

[Aaliyah] Of ook als je bijvoorbeeld op Instagram rolt, zeg maar scrolt bedoel ik, dan zie je allemaal van die memes en zo, en van die dingen, dan ga je er ook aan blijven denken enzo.

[Warsha] Ja, dat is eigenlijk alleen maar wat je voorbij ziet komen als je de tv aandoet, de radio aandoet of social media zit.

[Aaliyah] We kunnen niks anders meer bedenken om over te praten of zo. Omdat dit het is gewoon.

[Warsha] Ja, ja. Dus jullie blokken wel echt momenten om er over te hebben eigenlijk.

[Aaliyah] Ja. We proberen het er eigenlijk zo min mogelijk over te hebben. We vinden het niet leuk om erover te praten ofzo. Het is niet echt het meest leuke onderwerp ever, dus.

[Warsha] Ja, nee, het is zeker geen leuke onderwerp.

[Aaliyah] Maar bijvoorbeeld onze kleine broertje en zusjes, zij wisten gewoon niet waarom we thuis waren. En waarom we niet naar school waren. En Dean dacht dus dat hij ziek was en dat hij daarom niet naar school mocht. Maar hij was niet ziek. Hij was gewoon niet naar school. Maar het is wel fijn als hun het ook weten wat er is. Voor kleine kinderen is het ingewikkelder.

[Warsha] Ja, want hoe hebben jullie dat uitgelegd aan hem dan? En jullie, aan je zusje ook dan, hè?

[Sana] Nou ja, volgens mij we lagen in bed, maar Dean vroeg zich gewoon af… Hij dacht dat hij ziek was, maar hij was niet ziek. Hij mocht gewoon niet naar school. Iedereen, hij snapte niet dat niemand naar school mocht. Hij dacht dat hij de enige was die thuis was.

[Aaliyah] En toen kwamen papa en mama, en toen ging hij uitleggen van ja… Er is een soort van griep buiten dat heel erg besmettelijk is op mensen, dat mensen snel ook weer ziek worden. En daarom moeten wij binnen blijven. Zoveel mogelijk binnen blijven. Zo hebben we het een beetje uitgelegd. En toen dacht ze van, oh, oké. Want Gianna heeft ook TikTok bijvoorbeeld. En dan hebben ze dus reclame als je dus TikTok openmaakt over ja, dat je je handen moet wassen, en dat je zo moet hoesten in je elleboog. En dan denkt ze van, wat is dat? Ze wist even niet wat het was en ze dacht dat het een… Ik weet niet wat zij dacht. Dat het gewoon een grapje was, denk ik.

[Warsha] Ja.

[Aaliyah] Maar we hebben het er wel goed uitgelegd en ja, het gaat goed.

[Warsha] Ja, wel mooi dat jullie hun daarin kunnen helpen en erover kunnen praten. Want inderdaad voor kleinere of jongere kinderen is het inderdaad lastig. Om het hen te laten begrijpen. Jullie zijn natuurlijk iets ouder en dan lees je ook wel zelf. En ja, want wat vinden jullie van deze tijd?

[Aaliyah] Wat vind jij ervan?

[Sana] Ik vind het een moeilijke tijd. Want ineens, ja, eerst wist ik ook niet echt wat er aan de hand was. Ja. Totdat ik echt nieuws zag en zo. Het is gewoon moeilijk, want je kan ook niet meer zomaar naar je opa of oma, want stel je voor je hoest, dan mag je ook niets aanraken, dan gaan zij ook hoesten. Ja, en dat is gewoon.

[Aaliyah] Het is ook voor mensen die gaan nog steeds naar buiten, maar zij letten alleen maar op zichzelf. Ja, ik hoop dat ik het niet krijg, maar stel voor jij loopt met die virus rond? Dan ga je ook andere mensen aansteken. Je moet niet alleen denken aan jezelf, maar je moet ook denken aan de mensen om je heen. Want daar gaat het om. Want zo komen ook meer besmettingen denk ik.

[Warsha] Ja, mooi gezegd Aaliyah. Heel mooi. Ja. Want wat missen jullie nu eigenlijk? Jullie zitten thuis, veel binnen. We gaan niet naar buiten, want we mogen de mensen niet ziek maken. Je wilt zelf ook natuurlijk niet ziek worden. Wat missen jullie nu eigenlijk in deze tijd?

[Aaliyah] Sana en ik hebben een soort van… ja, is het een verslaving? Zeg maar, de McDonald’s, en Starbucks, die Frappuccino Caramel. Ja. Dat missen wij zo erg. Ja, Oh my god. Ik heb het nu al twee weken niet gehad. En het is niet oké.

[Sana] We proberen het zelf te maken, maar het is nooit gewoon zo lekker als… ja.

[Warsha] Oh ja en McDonald’s ook zeg je net.

[Aaliyah] Ja zeg maar ja we missen het gewoon. Ik bedoel als ik naar school ging, één keer per week ging ik die frappe van Starbucks iedergeval één keer halen. Omdat ik dan gewoon een perfecte week had zeg maar. Maar nu kan ik dat niet meer doen.

[Warsha] Nee, nee klopt. Ja dus het eten missen jullie voornamelijk ook? en Starbucks, de koffie van Starbucks.

[Aaliyah] De koffie van Starbucks, ja.

[Warsha] Ja. Want is er dan ook veel veranderd bij jullie thuis? Nu deze crisis is ontstaan?

[Sana] Nou, ik denk, er is niet veel veranderd. Het is alleen gewoon dat ons ouders ook niet thuis werken. En we moeten ook gewoon rekening houden als hun ook moeten werken. Ja. En dat is een heel moeilijk hieraan, ja.

[Aaliyah] Dat is het, wat jij zegt. Dat is het. Maar je hebt dan ook gewoon meer tijd voor jezelf. Ja. Dat is er ook veranderd. Normaal ben je twee uur, drie uur klaar van school. En dan moet je gelijk al huiswerk maken. En dan pas gaan douchen, eten, weet ik wat. En dan moet je weer naar bed. Maar nu heb je letterlijk de hele dag. Ja.

[Warsha] Ja, je mag je pauze zelf indelen ook. Ja, ja. Want hoe doen jullie dat, de pauzes indelen voor jezelf?

[Sana en Aaliyah] Eigenlijk, we zetten gewoon een kopje thee bij ons. Ja, en dan maak je het gewoon in één keer. Dan mag je ook gewoon eten. En eigenlijk wanneer je wilt. Gewoon wanneer je wilt, ja. Ja.

[Warsha] Ja, zijn er ook dingen waar je juist heel blij van wordt in deze tijd? Dat je de lessen thuis hebt en je eigen tijd mag indelen. Is dat wel iets waar je een beetje blij van wordt?

[Sana en Aaliyah] Ja, eigenlijk wel.

[Aaliyah] Normaal doet de meester of de juffrouw dat voor jou. Je gaat nu je taal maken en je rekening maken en dan heb je pauze. Maar nu kun je gewoon zelf denken, nee ik ga eerst rekening maken en daarna ga ik taal maken. Ja, ja.

[Warsha] Het makkelijkste doe ik eerst of niet?

[Aaliyah] Ja.

[Warsha] En voor jou Sanne, hoe is dat voor jou? Waar word jij blij van? Eigenlijk in deze tijd?

[Sana] Dat ik gewoon snel klaar ben met alles en daarna heb ik gewoon de hele dag nog van wat ik wil doen, of kan ik doen.

[Warsha] Ja. Ja, je hebt meer vrije tijd. Ja. Oké. Want, ja. Eten jullie ook daardoor meer? Snoepen jullie bijvoorbeeld iets meer dan nu? Meer snacks eten enzo?

[Sana] Als je niks te doen hebt, dan ga je vanzelf gewoon snacks snoepen. Ja, ja.

[Aaliyah] We zeiden zeg maar aan het begin van deze drie weken, we gaan sowieso allemaal heel veel aankomen. We hebben ook een voorraad vast en die is altijd wel heel vol. Dus dan ga je automatisch gewoon erin kijken en dan pak je wat en dan ga je eten.

[Warsha] Ja. Pakken jullie weleens stiekem snoep of snacks?

[Aaliyah] Ja, oké. Ja, ik wel.

[Sana] Ik denk dat papa en mama het wel weten, maar volgens mij zeggen ze ook gewoon niks, dus volgens mij is het ook wel oké.

[Warsha] Ja, ja, ja. En hoe gaat het dan? Jullie zitten ook meer op je telefoon, denk ik?

[Aaliyah] Ja. Een beetje veel ja.

[Warsha] Een beetje veel?

[Aaliyah] Ik heb wel een soort van een break genomen, want ik kreeg last van mijn ogen. Ja. Die licht is soms irritant. Ja, dus ik heb wel een break genomen.

[Warsha] En wat doe je dan als je zo’n break neemt? Wat ga je dan als…?

[Aaliyah] Nou, nu leg ik mijn telefoon op airplane mode, dus vliegtuig modes. En dan leg ik hem gewoon de hele dag weg. Ga ik gewoon allemaal andere dingen doen. Piano spelen, tekenen, weet ik veel wat doen. Gewoon, ik raak altijd afgeleid door dat ding.

[Warsha] Ja, ja. Oh, je kan piano spelen? dat is echt mooi!

[Aaliyah]Ja, ik ben het aan het leren. Oh, oké, leuk. Ja, ik kan best wel wat al.

[Warsha] Ja, leuk zeg. Ja. We hebben jullie tips om binnen te spelen. Tips om binnen te spelen, ja.

[Aaliyah] Nou ja, we hebben wel iets zelf al gedaan. Dat is zeg maar soort van we hebben net een moodboard gemaakt van dingen die we leuk vinden om te doen.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] Oh wauw, ja. Dat is een hele mooie tip. Ja.

[Sana] Ja, dat is eigenlijk wel heel leuk om te doen van tijdschriften en dan knip je op dingen eruit.

[Aaliyah] Dat is een collage die heeft Sana gemaakt.

[Warsha] Ja. Oh, mooi. Ja. Ik zie het. Leuk.

[Sana] Of dingen bakken, of koken. Dat is wel leuk om te doen. We hebben echt al een paar keer pizza gebakken en brownies, en cupcake.

[Warsha] Oh, allemaal lekker. Ja, daar ga je wel voor aankomen, toch?

[Aaliyah] Ja. En ook zeg maar, niet te veel… Er aan denken. Niet te veel aan het virus, weet je. Maar heel veel kinderen gaan alleen maar Netflixen of alleen maar op hun telefoon. Maar ik zou dingen doen die ik normaal niet zou kunnen. Als ik dus inderdaad geen school eigenlijk heb.

[Warsha] En waar denk je dan aan?

[Aaliyah] Gewoon aan nieuwe dingen proberen. Bijvoorbeeld Netflix, dat kan je altijd nog doen in de avond. Maar je gaat dat niet de hele dag doen lijkt mij. Ik zou gewoon creatief bezig zijn. Of inderdaad wat jij zegt in de keuken. Ga weer buiten in de tuin of zo spelen. Of ga met je broertjes en zusjes meer spelen. Want daar heb je nu tijd voor. Daar heb je nu tijd voor.

[Warsha] Ja, klopt.

[Aaliyah] Dat nu die tijd goed gebruikt wordt, je weet niet wanneer dit weer voorbij is. Je kan het zien als een voordeel.

[Warsha] Ja, ja, dus het zijn ook wel dingen waar je, ja, ook wel blij van wordt om te doen. Ja, dat opzich wel. Ja, maar zo kan je weer nieuwe kwaliteiten voor jezelf ontdekken.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] Straks ben je de keukenprinses, Sana. Ja, leuk. En gaan jullie ook iets later naar bed of ja, jullie mogen misschien langer opblijven of niet?

[Sana] Nou het liefst door de week moeten we eigenlijk wel gewoon optijd naar bed, maar dat is gewoon moeilijk als je ook later opstaat. Want dan ben je nog niet moe.

[Aaliyah] En op de een of andere manier is die energie nog er op die orde in de avond.

[Sana] Dan slaap je niet gelijk.

[Aaliyah] Nee, en we zijn ook meisjes, dus wij praten ook heel veel in de avond.

[Warsha] Ja, waar praten jullie over dan?

[Aaliyah] Over school, over dingen die we missen, denk ik. Gewoon dus inderdaad Starbucks of buitenlucht. Of we praten over wat we de volgende dag gaan doen. Dat soort dingetjes, denk ik.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] Ja, leuk. Ik vind dat moodboard echt een heel leuk idee. Ik denk dat ik er zelf misschien ook een ga maken. En dat het voor andere kinderen ook wel heel leuk is om dat te doen.

[Aaliyah] Ja, echt een goede tip. Mama had tegen ons gezegd dat we het moesten maken. Dus dat hebben we gedaan.

[Warsha] En? wat zeg je?

[Sana] Oh, dan hangen we op bij ons bed ofzo. En dan kunnen we er altijd naar kijken.

[Warsha] Ja. Want wat staat er op zo’n moodboard bij jullie? Wat hebben jullie er allemaal opgeplakt?

[Aaliyah]Wat we leuk vinden. Waar wij eten, bijvoorbeeld, of wat wij leuk vinden qua kledingstijl. Dus wat voor kleding we leuk vinden of dingen die we willen doen bijvoorbeeld. Dan schrijven we dat allemaal op wat je wilt doen.

[Warsha] Oh, dus daar staan de Starbucks en McDonald’s wel op.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] En Sanne, jij gaf in het begin aan dat je van knutselen houdt. Ja. Heb jij nog tips voor je luisteraars?

[Sana] Misschien gewoon om te tekenen of om zo een collage te maken met foto’s of dan YouTube tutorials. Oh ja, dat is ook wel leuk. Op YouTube kun je ook gewoon van die leuke dingen vinden dat je na kan maken. Dingen vouwen, origami of zo. Dat is ook goed.

[Warsha] Ja, dus jullie vermaken je eigenlijk wel, denk ik. Ja, eigenlijk wel. Maar jullie zijn wel echt heel creatief en zoeken heel veel zelf uit.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] Leuk. Ja. Ik vond het heel erg leuk om jullie gesproken te hebben. En wat zeg je, viel even weg?

[Sana en Aaliyah] Ik vond het ook leuk.

[Warsha] Ja. Oké. Nou, heel erg bedankt of dank je wel dat jullie met mijn gesprek wilden gaan en jullie ervaringen wilden delen.

[Aaliyah] Ja. Ik vond het heel leuk om dit te doen hoor.

[Sana en Aaliyah] Ja.

[Warsha] Oké. Nou, moi.

Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen