21 juli 2020

#21 Zomerschool A’dam Zuidoost met Aliraza (10 jr) – debatteren over de corona maatregelen

Dit is alweer de laatste aflevering van de Zomerschool Amsterdam Zuidoost. In deze aflevering ga ik met Aliraza van 10 jaar in gesprek. Hij vertelt over zijn schoolvakken en hobby’s. Hij is enthousiast over één van de activiteiten; debatteren over de corona maatregelen. In de aflevering hoor je waarom hij zo enthousiast is erover en hoe het is verlopen.
21 juli 2020

#21 Zomerschool A’dam Zuidoost met Aliraza (10 jr) – debatteren over de corona maatregelen

Dit is alweer de laatste aflevering van de Zomerschool Amsterdam Zuidoost. In deze aflevering ga ik met Aliraza van 10 jaar in gesprek. Hij vertelt over zijn schoolvakken en hobby’s. Hij is enthousiast over één van de activiteiten; debatteren over de corona maatregelen. In de aflevering hoor je waarom hij zo enthousiast is erover en hoe het is verlopen.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha]Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Hallo lieve mensen, vandaag heb ik Aliraza in de podcast show. Ik vind het erg fijn dat hij er vandaag is. Welkom Aliraza. Ik heb deze podcast met en voor de kinderen gemaakt. En de komende week, eigenlijk nog de laatste week, ben ik met verschillende kinderen in gesprek gegaan van de zomerschool in Amsterdam Zuidoost. En de podcast is een van de workshop activiteiten waar kinderen zich voor kunnen opgeven, en Aliraza heeft zich voor deze workshop opgegeven dus vandaag gaan we met hem in gesprek. Vind je het leuk? Heb je er zin in?

[Aliraza]Ja ik heb er zin in.

[Warsha]Goed zo, oké. Aliraza staat vertel eens, hoe oud ben je en wat vind je leuk om te doen?

[Aliraza]Ik ben 10 jaar en ik vind het leuk om taekwondo te doen, vechtkunst en te voetballen.

[Warsha]Oké, mooi. En hoe lang doe je al taekwondo?

[Aliraza]Misschien ongeveer twee jaar.

[Warsha]Oké, dat is best lang. Wat leer je daarin?

[Aliraza]Je leert technieken die je kunnen helpen als je bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie bent. Dat je jezelf kan verdedigen. Je leert het meeste, trappen en blokken. Dus als bijvoorbeeld iemand je slaat, dat je het zo kan blokken. Maar stoten, dat hebben we niet zo vaak. Maar we doen wel nog.

[Warsha]Ja, leuk. Dus je kan goed verdedigen voor jezelf. Dat is ook heel belangrijk, toch?

[Aliraza]Ja, maar ik ben op de helft van de zwarte band.

[Warsha]Oh, wauw.

[Aliraza]Ja, er zitten nog een, twee, drie. Zes ongeveer.

[Warsha]Zes lessen?

[Aliraza]Zes banden.

[Warsha]Zes banden?

[Aliraza]Ja, dus zes examens.

[Warsha]Ok, wauw, dat is spannend. Dat is wel gaaf als je die in je pocket hebt, hè, straks?

[Aliraza]Ja.

[Warsha]Want hoeveel lessen heb je dan daarvoor nog nodig? Per band, hoeveel heb je dan? Weet je dat?

[Aliraza]Nee, ik weet het niet. Nee, dat ga je gewoon… Daar let ik niet echt op.

[Warsha]Nee, nee, dat hoeft ook niet daar eigenlijk. En je noemde ook net een andere hobby?

[Aliraza]Ja, voetballen.

[Warsha]Ja, wat doe je met voetbal? Speel je bij een club?

[Aliraza]Nee, ik speel niet bij een club. Ik leer het gewoon uit mezelf. Gewoon een paar dingen. Dan ga ik met mijn neef ofzo gewoon even voetballen. Maar ik zit niet in een voetbalclub. Ik kijk soms gewoon van YouTube, trucjes enzo.

[Warsha]Ja, dat is ook mooi om te doen hè. Ook hoe je dat doet zeg je dan, het hoeft natuurlijk niet speciaal bij een club te zijn, maar gewoon leuk als hobby, met je neef. Oké, welke groep zit je, of naar welke groep ga je naar de zomervakantie?

[Aliraza]Naar groep 7.

[Warsha]Hoe vind je dat?

[Aliraza]Het is wel spannend, maar ja groep 7 is natuurlijk anders, want die dingen zijn een beetje moeilijker enzo.

[Warsha]Ja, want dan ga je ook de entry toets krijgen.

[Aliraza]Ja.

[Warsha]Kijk je daar nou naar uit?

[Aliraza]Nee.

[Warsha]Nee, hè? En, ja, want dan ga je natuurlijk advies krijgen voor de middelbare school. Heb je daar al ideeën over of ben je daar nog allemaal niet mee bezig?

[Aliraza]Nee.

[Warsha]Nee, hè? Oké. Hey, en je hebt je opgegeven voor de zomerschool. Waarom heb je je opgegeven?

[Aliraza]Omdat, zodat ik beter kan worden in rekenen, taal en begrijpend lezen. En, omdat, dus gewoon voor de zomervakantie gaan we ook gewoon leuke dingen doen, leuke activiteiten en zo. Want, dus gewoon, je hebt ook een soort van school, het is eigelijk een soort van huiswerk en gewoon activiteiten. Door de zomervakantie heb je gewoon wel, dan doe je gewoon wel wat leuks.

[Warsha]Ja klopt. En hoe zijn de vakken voor jou die je dan nu als extra begeleiding erbij krijgt vanuit de zomerschool?

[Aliraza] Ik vind ze niet heel moeilijk, maar ze zijn wel gewoon goed, ze zijn niet moeilijk, maar ze zijn ook niet makkelijk.

[Warsha]Het is te doen.

[Aliraza]Ja, het is allemaal te doen. En dan krijg je ook wisselpoortjes. Dus als je bijvoorbeeld een som te moeilijk vindt, ga je gewoon uitrekenen.

[Warsha]In welke vakken ben je goed?

[Aliraza]Begrijpend lezen ben ik goed, en taal ben ik wel beter geworden, en spelling, en natuurzaken, wereldzaken en tijdzaken ben ik ook goed.

[Warsha]En hoe ziet zo’n dag eruit? Want dan kom je binnen op zo’n zomerschool en dan heb je in de ochtend de vakken dus, dus rekenen, taal, spelling zeg je, wat nog meer?

[Aliraza]Nee, op de zomerschool hebben we alleen drie vakken. Gewoon drie vakken.

[Warsha]En hoe ziet zo’n middag er dan uit?

[Aliraza]Meestal heb je ze binnen, maar je hebt ze ook buiten of in de gymzaal. Die gymzaal is tegenover en gewoon op het plein zelfs, want het plein is heel groot.

[Warsha]Ja, en welke activiteiten heb je tot nu toe gedaan?

[Aliraza]Ik heb debatteren, ik heb duurzaam koken, hiphop, jambe lessen en ik heb nog meer gedaan, maar ik kom er nu niet even op.

[Warsha]Ik weet nog, voordat we de opname startten was je heel erg enthousiast over debatteren. Je vertelde ook dat je gekozen bent en dat je daar volgende week verder op mag gaan. Wat spreek je zo aan over debatteren?

[Aliraza]Ik vind het leuk wel. Je mag je eigen mening geven.

[Warsha]Je mag ook heel veel praten, net als in een podcast.

[Aliraza]Ja, en je gaat ook discussiëren over bijvoorbeeld hoe die maatregelen kunnen verbeteren worden en zo. Dat hadden we gedaan die dag.

[Warsha]En over welk onderwerp gingen jullie discussiëren?

[Aliraza]Over corona maatregelen. Over hoe we het corona kunnen verminderen.

[Warsha]Ja. En ging dat in een groepje of was dat één op één?

[Aliraza]In een groepje van drie mensen of vier of twee. Ja, gewoon in groepjes. Je kon niet alleen. Dan kan je discussiëren enzo.

[Warsha]Nee, dan moet je tegen jezelf discussiëren. Dat is gewoon niet handig. En met wie deed je dan dan? Was het echt een groepje tegen het groepje? Of waren er andere mensen bij aanwezig?

[Aliraza]Ik was gewoon met mijn eigen groepje. Dus gewoon een vriend die ik had gemaakt. En een ander meisje.

[Warsha]Ja, leuk. En jullie gingen dus discussiëren over hoe corona minder gaat worden. Wat kwam er voor jou uit? Wat waren jouw sterke argumenten in deze discussie?

[Aliraza]Ik had gezegd, we kregen allemaal zo’n blaadje en daarop moest je schrijven wat jij zou doen. En ik had geschreven in de winkels meer handgel zetten, zodat als je naar binnen loopt, je handen onder zo een apparaat kan zetten en dat er dan een handgel er uit komt. Dat doen we bij meer winkels.

[Warsha]Veel meer winkels?

[Aliraza]Ja.

[Warsha]Volgens mij heb je het niet in elke winkel.

[Aliraza]Ja, je hebt het in een paar winkels maar ja.

[Warsha]Oké, en je bent door, vertelde je, en hoe ziet dat er uit voor de volgende keer? Zijn daar ideeën over? Of is het nog spannend en kijk hoe dat gaat?

[Aliraza]Gewoon, kijken hoe dat gaat dan. Ja, want je hebt nu twee weken achter de rug van de zomerschool.

[Warsha]De zomerschool duurt drie weken, dus volgende week is jouw…

[Aliraza]Laatste week. Ja.

[Warsha]Wil je iets meer vertellen over de andere activiteiten?

[Aliraza]Ja, bijvoorbeeld bij Duurzaam koken, gingen we een groentesoep maken. Daar kregen we een mes en een snijplank. Daar moesten we vijf groenten snijden en dan in een bak zetten. En daarna gingen we ook nog brood snijden en dan gingen we dat opwarmen met Italiaanse kruiden en toen gingen we dat in die soep zetten. Ook in die groentesoep zetten.

[Warsha]Lekker! Wat voor groentes ging het er al mee die soep?

[Aliraza]Wortels, aardappel en uien. En twee waarvan ik het niet echt weet. Dus die naam ken ik niet echt.

[Warsha]Nee, dat geeft ook niet. En jullie hebben het zelf gemaakt. Hoe was het? Mocht je dat ook proeven?

[Aliraza]Ja, we kregen toen zo’n kommetje. En toen gingen we dat opeten.

[Warsha]Oh lekker. En was het lekker dan?

[Aliraza]Ja, het was lekker.

[Warsha]Oké, goed zo. En je ontmoet natuurlijk nieuwe kinderen. Hoe was dat voor jou? Zijn er bijvoorbeeld kinderen vanuit jouw school, van jouw klas?

[Aliraza]Er is één iemand van mijn school die ook in mijn klas zit en die zit ook naast me. En ik heb ook een vriend gemaakt. En ik speel met hem in de pauze.

[Warsha]Ja, leuk. Hoe is dat voor jou om nieuwe vrienden te maken? Gaat je dat makkelijk?

[Aliraza]Meestal als ik nieuwe vrienden wil maken met iemand die ik niet ken dan ga ik gewoon naast hem staan en me voorstellen, een beetje praten. En dan vraag ik “Wil je vrienden zijn?” En toen zei hij gewoon “Ja.” Toen zijn we vrienden geworden en toen gingen we spelen. En we gaan met elkaar samenwerken. En we gingen ook bij This is Holland naast elkaar zitten.

[Warsha] Leuk!

[Aliraza]Hij is mijn vriend nu.

[Warsha]Ja, leuk. Gaan jullie naar de zomerschool contact houden, denk je?

[Aliraza]Ik weet het niet, want hij woont in Kleine Est.

[Warsha]Ja? En waar woont jij?

[Aliraza]Ik woon in Venserpolder. Ik woon gewoon om de hoek.

[Warsha]Ja, van de zomerschool klopt.

[Aliraza]Ze binden meer colleges in de zomerschool.

[Warsha]Kun je iets meer vertellen over, jij had het net over This is Holland. Ja. En er was ook een meisje in de podcast aflevering die hier ook iets over vertelde. Hoe was jouw ervaring?

[Aliraza]Ik vond het heel leuk en spannend. Vooral bij de derde. Bij de tweede vond ik het minder spannend. De eerste zat in een soort van bioscoopzaal. En toen ging hij wat vertellen over het Nederland. Vertellen over de overstromingen. En over waarom we windmolens hebben. En tweede ging hij ook vertellen over Nederland. Er was daar zo’n bord. En toen zag je hem op een soort van tv’tje. En toen zag je Nederland daar. En toen ging hij vliegtuigen er overheen vliegen. En hij zei ook dat de meeste windmolens nog worden gebruikt. Vooral in Zaandam. En ze worden gebruikt voor graan en nog twee andere dingen.

[Warsha]Zo leuk, ja. Ik zou er zelf ook wel naartoe willen eigenlijk. Nu ik jou hoor praten. En je had het net ook over hiphop.

[Aliraza]Ja, dus we gingen in twee groepjes, je mocht met drie, je mocht met vier. En ik met mijn vriend. Dus toen gingen wij een soort van gevecht dingen doen. Dus gingen we zeg maar, toen gingen we eerst beginnen met schoppen. Toen gingen we met schoppen tegen elkaar. Ja. Toen gingen we schoppen in je huid blokken. Toen deden we zo’n draaiende schop. Toen gingen we elkaar nep in de buik steken. Daarna gingen we elkaar afgroeten. Daarna deden we langs elkaar een ratslag. En weer in de gevechthouding. En toen waren we klaar.

[Warsha]Maar ik dacht bij hiphop aan dansen.

[Aliraza]Ja, dat deden we ook. We gingen eerst een soort van dans doen. En daarna gingen we een soort van dansgevecht doen.

[Warsha]Oh, dansgevecht? Ja. Oh, dat is wel gaaf.

[Aliraza]Een soort van kapoeire.

[Warsha]Oké, oh dat heet kapoeire.

[Aliraza] Ja, kapoeire.

[Warsha]Ja echt leuk ook die activiteiten wat je allemaal hebt gedaan. Echt leuk om te horen wat je ervaringen daarover zijn. Je hebt nu natuurlijk ook opgegeven voor de workshop podcast. Wat we nu aan het doen zijn. We zijn een aflevering aan het opnemen. Wist je al wat een podcast was?

[Aliraza]Nee, dat wist ik niet.

[Warsha]Nee? Nou ja, dat ervaar je nu natuurlijk. Hoe vind je het interview tot nu toe gaan?

[Aliraza]Ik let er eigenlijk niet echt op.

[Warsha]Nee, want je bent gewoon lekker aan het kletsen en je vertelt je verhaal en je ervaringen.

[Aliraza]Ja.

[Warsha]Vind je het spannend ook om jezelf straks terug te horen?

[Aliraza]Ja, ik wil kijken wat ik allemaal heb gezegd. Ik ben al de helft van wat ik heb gezegd. En, dat wil ik straks weer horen.

[Warsha]Ja, je hebt heel veel gezegd. Hey, Aliraza echt leuk dat je dit interview wilde doen. En wat wil je nog meer over de zomerschool zeggen?

[Aliraza]Ze regelen alles goed met de fruit voor het fruithapje en in de kantine. Dat we gewoon alles kunnen. We kunnen gewoon brood eten. We kregen vandaag ook gewoon soep en we gingen ook een keer pasta eten, gewoon pasta uit Italië.

[Warsha]Ja, dus het eten is goed geregeld. Dat is heel belangrijk.

[Aliraza]En ook de activiteiten zelf waren goed geregeld.

[Warsha]Ja, je hebt heel veel nieuwe dingen geleerd. Je hebt nieuwe vrienden en klasgenoten ontmoet. Dat is echt heel leuk. Nou, ik vond het leuk om je ervaringen gehoord te hebben. En ik wil je heel graag bedanken voor dit interview. Dankjewel!

[Aliraza]Alsjeblieft, zeg ik zo.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen