10 april 2020

#2 Broers Quinten (8jr) & Damien (12jr) – Corona? Zij ervaren ook mooie momenten

Dit is alweer de tweede aflevering en ga ik met twee broers Quinten en Damien in gesprek. Zij vertellen jullie ook de mooie momenten tijdens deze corona crisis.
10 april 2020

#2 Broers Quinten (8jr) & Damien (12jr) – Corona? Zij ervaren ook mooie momenten

Dit is alweer de tweede aflevering en ga ik met twee broers Quinten en Damien in gesprek. Zij vertellen jullie ook de mooie momenten tijdens deze corona crisis.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Dit is alweer de tweede aflevering. We zitten nu midden in de coronacrisis en zijn in scholen inmiddels twee weken dicht. En wat goed hè, dat er zoveel aandacht gaat naar het lesgeven, het structuur en dat de kinderen een schema hebben. Maar ik heb de podcast met en voor de kinderen gemaakt om op de hoogte te blijven hoe kinderen zich voelen, waar ze over nadenken en welke emoties ze hebben. Ook om de kinderen een hart onder de riem te steken, elkaar te troosten en te steunen in deze periode.


Tijdens deze aflevering ga ik met twee broers in gesprek, Damien en Quinten. Ook ben ik goed bevriend met hun moeder. Zij ervaren mooie tijden tijdens deze coronacrisis. Ook deze aflevering is via het internet dus op afstand opgenomen. De verbinding kan hierdoor minder goed zijn. Veel luisterplezier.

Hey, welkom bij de kindervreugde podcast. Mijn naam is Warsha van kindervreugden en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen. 

Bedankt voor het kijken!

Vandaag heb ik Quinten en Damien in de podcastshow. En ik vind het heel erg fijn om jullie in de show te hebben vandaag. Damien en Quinten, welkom. Ik vind het leuk dat jullie meedoen. Maar eerst wil ik jullie, of willen de luisteraars eigenlijk jullie een beetje leren kennen. Ja, ik werk normaal veel met kinderen. En ja, ik mis de kinderen om me heen en vraag me eigenlijk af hoe het met hun gaat. Nu zij thuis zijn komen te zitten.

En daarom heb ik jullie moeder gevraagd om ik met jullie in gesprek mag gaan. Om jullie verhalen, om jullie ervaringen te delen. Hebben jullie er zin in?

[Damien en Quinten] Ja.

[Warsha] Oké. Zijn er nog vragen die jullie aan mij willen stellen?

[Quinten] Ik denk het niet.

[Damien] Ik heb geen vragen, nee, denk ik.

[Warsha] Nee?

[Damien] Nee.

[Warsha] Oké, misschien komt dat straks nog. Oké, Damien, hoe oud ben jij?

[Damien] Twaalf.

[Warsha] En wil je wat over jezelf vertellen? Wat vind je leuk om te doen?

[Damien] Ik vind het leuk om te gamen meestal en soms buiten te voetballen.

[Warsha] Ja, leuk.

[Damien] Dat vind ik het leukste om te doen in een vrije tijd.

[Warsha] En wat voor games speel je?

[Damien] De meeste wat ik nu speel is, denk ik, FIFA. En ja, ik probeer gewoon goed te worden in FIFA en dat is gewoon m’n doel.

[Warsha] Ja, en Quinten, hoe oud ben jij?

[Quinten] Acht.

[Warsha] Ja? Spel je ook graag FIFA met Damien? Met jullie zijn broers, hè? Ben ik vergeten te zeggen, trouwens.

[Quinten] Ik speel het niet zo vaak met hem.

[Warsha] Nee?

[Damien] We spelen bijna nooit met FIFA met elkaar.

[Warsha] Wat voor spelletjes speel jij dan, Damien? Of Quinten? Sorry.

[Quinten] Ik speel meestal Roblox.

[Warsha] Wat zeg je nou?

[Quinten] Ik speel meestal Roblox.

[Warsha] Oh Roblox. Leuk. Speel jij die ook wel eens, Damien? Of niet?

[Damien] Ja, ik speel ook wel best wel Roblox.

[Quinten] Ook Minecraft.

[Damien] Ja, dat speel ik weer niet.

[Warsha] Dat klinkt allemaal heel leuk. Vertel eens in welke groep zitten jullie?

[Quinten] Ik zit in groep 5.

[Damien] En ik zit in groep, nou ja, klas 1 op de middelbare school.

[Warsha] Spannend. Oké, leuk. Nou ja, jullie hebben dus gemerkt dat er de afgelopen week best wel veel veranderd is?

[Quinten] Ja, ik wel.

[Warsha] Ja, en jij Damien?

[Damien] Ook wel. Niet zo superveel, alleen ja, eigenlijk wel.

[Warsha] Ja, willen jullie daar iets over vertellen? Hoe vind je dat je nu eigenlijk niet naar school kan gaan?

[Quinten] Ik vind het niet zo erg.

[Damien] Ik vind het ook niet zo erg. Het is best chill. Gewoon thuiswerken is veel fijner dan dat je op school zit en dat je moet luisteren precies naar wat de docent zegt. En als je thuis zit, kan je gewoon eerder beginnen, en gewoon meer focussen omdat er niet andere kinderen om je heen zitten te praten en zo.

[Warsha] Ja. Leuk. Oké. Dat is toch… Jullie vinden het dus eigenlijk wel heel erg fijn om thuis te zijn.

[Damien en Quinten] Ja!

[Warsha] En hoe ziet zo’n dag er dan ongeveer uit, thuis? Jullie staan op? Staan jullie dezelfde tijd op als jullie naar school gaan?

[Damien en Quinten] Nee.

[Damien] ik sta meestal half negen op. En dan ga ik douchen. Nadat ik gedoucht ben, ga ik werken, aan mijn school werk. En als ik klaar ben, ja, dan kan ik doen wat ik zelf wil.

[Warsha] Ja. En doe je dan een hele dag over? Ben je eerder klaar of? Ja, want je hebt natuurlijk wel…

[Damien] Meestal ben ik in de ochtend klaar. En Quinten doet er meestel wel wat langer over dan mij.

[Quinten] Omdat hij heel weinig werkt heeft. Hij heeft bijna geen werk.

[Warsha] Oké, even kijken. Want hoe ziet zo’n lesdag er voor jou uit thuis Damien?

[Damien] Nou, als ik ga werken aan het begin start ik meestal de computer op en dan het eerste wat ik doe is naar Peppos gaan, dus dat is waar ik kan zien dat ik aan mijn dag moet werken en dan zie ik meestal werk staan en zoals vandaag hoefde ik alleen maar wiskunde en Nederlands te maken en dan voor mijn wiskunde moest ik dan zo naar teams gaan en dan moest ik met mijn hele klas, moesten we zo naar een les luisteren en daarna konden we werken. Alleen ik had mijn werk al af, dus ik hoefde niet echt te werken.

[Warsha] Oh wauw, dat is wel gaaf als je het al af hebt. Dat je zo snel bent. Ja. Want dan zit je in zo’n programma en dan zie je eigenlijk je hele klas op zo’n scherm.

[Damien] Nou je ziet vier mensen en dan de rest zie je allemaal aan de onderkant met een profielfoto. En de leraar laat het zien op het beeld van wat ze heeft gemaakt. En dan schrijft ze alles op wat je moet leren en wat ze uitlegden en al die dingen.

[Warsha] Ja, ja. Want hoe wordt dat gecontroleerd? Of je huiswerk op tijd maakt?

[Damien] Je moet dan sturen via de mail, je foto’s via telefoon maken. Wat je hebt gemaakt, dan moet je via de mail naar de docenten sturen.

[Warsha] Oké, ja. Want hoe is dat, zo les krijgen thuis? Doe je vooral zelfstandig of krijg je er hulp bij? Hoe gaat dat?

[Damien] Ik doe het meestal zelfstandig wel. Ja. Alleen Quinten krijgt meestal wel hulp.

[Quinten] Ja.

[Warsha] Quinten, vertel eens over jou. Hoe ziet jouw dag er dan uit? Als je opstaat. Sta je ook eerder op of sta je ook iets later op?

[Quinten] Nou, iets later.

[Warsha] Ja, dat wel. Dus je kan wel een beetje uitslapen.

[Quinten] Ja.

[Warsha] Oké, en hoe ziet jouw dag er dan verder uit?

[Quinten] Ik moet altijd, eerst ga ik eten en daarna moet ik altijd werken. Later heb ik wat pauze.

[Warsha] Ja, maar nu mag je pauze zelf indelen of, bepaald mama dat?

[Quinten] Nee, mama bepaald dat.

[Warsha] Ja. En hoe ziet jou, klas er uit is dat ook net als bij Damien dat je dan online jouw leerkracht ziet en de kinderen?

[Quinten] Nou, wij moeten meer op een snippet werken.

[Warsha] En wat is dat voor de luisteraars die het niet kennen?

[Quinten] Daar staan altijd wat opdrachten klaar en die kan je dan maken.

[Warsha] Wordt dat ook gecontroleerd door de leerkracht?

[Quinten] Ja, dat wel.

[Warsha] Oké, dus je moet het altijd afmaken en ook op tijd denk ik, of krijg je er nu iets meer tijd voor?

[Quinten] Je krijgt er wel tijd voor.

[Warsha] Hoe vind je dat? Hoe vinden jullie het om les te krijgen? Of nou ja, Damien doet het eigenlijk zelf. Hoe vind je dat eigenlijk Quinten, om les te krijgen van mama?

[Quinten] Ik vind het leuker dan mijn eigen juf.

[Warsha] Ja? Oh, ik denk dat mama wel heel blij is als ze dit hoort. Want wat vind je leuker aan dat mama de les geeft en niet de leerkracht?

[Quinten] Normaal moet je altijd wisselen, maar nu hoeft het niet.

[Warsha] En waarmee bedoel je wisselen?

[Quinten] Kijk, dan moeten we de hele tijd van het klas wisselen.

[Warsha] Ah, oké. Dus het is nu eigenlijk, ja, in klas maar dan thuis met mama. Missen jullie je vriendjes en klasgenootjes?

[Quinten] Nee, ik niet.

[Damien] Nou, niet altijd, want ik heb meestal via WhatsApp wel contact met ze. En meestal speel ik ook op mijn Playstation wel met ze. Dus ik mis ze niet echt.

[Warsha] Nee? Jij spreekt ze wel Damien, dus dat komt wel goed. En Quinten, spreek jij ze wel of helemaal niet?

[Quinten] Alleen eentje. Maar ik heb wel wat meer vrienden.

[Warsha] Ja. Maar spreek je ze dan via de Playstation of hoe gaat dat?

[Damien en Quinten] Nee

[Warsha] Ja via de Playstation.

[Quinten] Via WhatsApp.

[Warsha] Oh WhatsApp sorry ik hoorde je niet. Via WhatsApp. Dus jullie hebben ook een eigen telefoon?

[Damien en Quinten] Ja.

[Warsha] Oh wat goed hé. Dus weten jullie eigenlijk ook waarom jullie thuis zitten? Waarom we eigenlijk niet naar buiten mogen? Waarom jullie niet naar school mogen?

[Damien] Een beetje. Dat is volgens mij omdat de verspreiding is snel en… Het is vooral de veiligheid voor oudere mensen en als het dan sneller verspreidt en dus mensen kunnen steeds aansteken, ook al heb je het niet, je kan het bij je dragen waardoor het alsnog bij andere mensen kan komen. dat is volgens mij.

[Warsha] Ja, dus over het coronavirus hebben we het dan nu, he? Even kijken, ja hoe voelen jullie over deze situatie Quinten? Wat, hoe voel jij je?

[Quinten] Ik voel me gewoon.

[Warsha] Ja? Wat is gewoon?

[Quinten] Normaal.

[Warsha] Ja, je gaat niet naar school, je kan niet de dingen doen die je normaal doet eigenlijk. Ja, behalve gamen natuurlijk, dat doe je nu misschien iets meer dan normaal. Maar zijn jullie best vaak buiten? Spelen jullie weleens buiten?

[Quinten] Ja, we spelen wel soms buiten.

[Damien] Ja, ik speel nu wel meer buiten, alleen eerst kwam ik echt zowat nooit buiten. Dus, ja.

[Quinten] Ja, jij speelde en daarom gingen we naar buiten.

[Warsha] Ja. Jullie zijn eigenlijk best wel vaak binnen dan, of niet?

[Damien en Quinten] Ja.

Is er veel veranderd voor jullie dan, zo? Behalve dat het niet naar school gaan?

[Damien] Nee, eigenlijk niet zo superveel. Alleen dat het veel saaier is geworden, dat wel.

[Quinten] Ja, dat is het wel heel erg.

[Warsha] Want wat deden jullie normaal wat het niet saai maakte?

[Damien] Normaal kwam ik thuis. En dan hoefde ik niet voor mijn hele dag iets te maken. Dus gewoon, ik hoefde alleen bijvoorbeeld van de avond of middag een klein beetje te maken. Want de rest komt wel waardoor ik gewoon niet mijn dag helemaal zelf moet inplannen en wat ik allemaal moet doen. Dus nu dat ik in het ochtend het af heb, hoef ik in de middag en de avond eigenlijk niks te doen, mag nergens naartoe komen, waardoor het gewoon automatisch saai wordt als ik te lang zit te gamen.

[Warsha] Ja, en hoe is dat nu dan? Nu zit je de hele tijd eigenlijk alleen maar binnen en…

[Damien] Ja, dat is nog saaier. Alleen, we verzinnen wel steeds wel iets wat weer leuk is, waardoor we onszelf weer vermaken. Zoals we laatst hebben met de Lego gespeeld en met zijn drieën kolonisten van Katan gespeeld. Dus gewoon soort van bordspellen hebben we ook gespeeld waardoor we de dag een beetje opvulden.

[Warsha] Ja, leuk. En jullie zijn natuurlijk 2 broers. Hebben jullie nog meer broers dan zussen?

[Quinten] Ja, ik heb alleen nog een zus

[Damien] Ja, Quint heeft volgens mij nog maar één zus en ik heb nog één broertje en een zus. Maar die zijn van mijn vaders kant.

[Warsha] Oké. Leuk. En jullie zus woont bij jullie?

[Damien en Quinten] Ja

[Warsha] En hoe oud is jullie zus?

[Quinten] 16.

[Warsha] En nu jullie meer thuis zijn, doen jullie ook meer leuke dingen met haar of met z’n allen, of met mama en papa?

[Damien] Ja, we doen met z’n allen wel gewoon steeds meer met z’n allen. Dus het is, denk ik, dat we meer bij elkaar zijn nu dan eerst. Dus het is wel iets fijner dan eerst, dat wel.

[Warsha] Ja, dat is wel mooi hè. Dus eigenlijk zijn er ook wel leuke dingen aan deze hele situatie. Dat we nu meer samen zijn.

[Damien] Ja

[Warsha] Quinten, hoe vind jij dat? Hoe ervaar jij het?

[Quinten] Ik vind het best wel leuk. Ja. We vaak nu ook dingen met elkaar.

[Warsha] En wat voor dingen?

[Quinten] We spelen echt soms, soms buiten.

[Warsha] Oh, jullie gaan wel soms naar buiten?

[Quinten] Ja, super soms.

[Damien] Ja, soms.

[Warsha] Wat doen jullie buiten dan?

[Damien] Meestal, ik voetbal meestal en dan zit ik gewoon een beetje te oefenen om dat ik gewoon niet meer bij mijn training kan zijn. Dus dan ben ik gewoon niet meer eentje even buiten aan het soort van trainen.

[Warsha] Ja.

[Damien] En dat vind ik best leuk. Er komt wel iets uit dan.

[Warsha] Ja, mooi dat je dat door blijft doen. Wat vinden jullie het ook spannend deze.., waar we nu in zitten eigenlijk? Quinten, hoe vind jij dat spannend?

[Quinten] Ik vind dit wel spannend.

[Damien] Ik ook wel want het is gewoon hoe het is dat alles gevaarlijk is. Dat je niet bij iedereen in de buurt kan zijn enzo. Het is gewoon als je bijvoorbeeld naar je opa of oma wilt niet makkelijk, omdat je niet weet of ze ziek zijn of het bij zich dragen. Het is altijd gewoon een beetje gevaarlijk.

[Warsha] Ja, nee klopt inderdaad wat je zegt. Ja wat missen jullie eigenlijk nu?

[Damien] Ik mis vooral denk ik, nog steeds wel school. Het is gewoon, school was toch wel iets waar het leuk aan maakte. Ja. Ik denk, het meeste mis ik school wel op dit moment.

[Warsha] En wat van school mis je dan? De lessen, je klasgenoten, de leerkrachten of echt gewoon alles?

[Damien] Gewoon de lessen, want in de lessen was het altijd wel grappig en leuk.

[Warsha] Ja. En jij Quinten? Wat mis jij nu?

[Quinten] Ik mis wel dat we niet meer weg kunnen.

[Warsha] Ja, dat is inderdaad wat veel mensen missen nu, denk ik. Want praten jullie er thuis over? Over het virus? En ja, volgen jullie het een beetje of juist helemaal niet? Of ja, praten jullie er thuis eigenlijk over?

[Quinten] We volgen het wel.

[Damien] Ja, we volgen het wel. We doen wel gewoon aan de regels dat we niet overal naar toe kunnen. Als het echt zo is dat we niet meer ergens naar toe kunnen of we niet meer naar buiten kunnen, dan houden we er ook wel aan.

[Warsha] Ja. En jij Quinten?

[Quinten] Ik hou me er ook aan.

[Warsha] Ja, oké. Ja, heel goed jongens. Wat zou je graag anders willen? Wat zouden jullie het eerste doen eigenlijk als het virus voorbij is? Dat we weer een normale leven mogen oppakken.

[Damien] Het eerste wat ik zoiezo wil doen is gewoon ergens naartoe gaan waar we gewoon bijvoorbeeld zwemmen of iets raars naartoe gaan waar het echt leuk is. Dus gewoon, bijvoorbeeld een pretpark, dat lijkt me echt leuk om te doen als het voorbij is. Ja,

[Warsha] gewoon de hele dag buiten zijn.

[Damien en Quinten] Ja.

[Warsha] Ja, want in het pretpark ben je heel de dag buiten toch? Ja. En jij Quinten?

[Quinten] Ik wil ook net als Damien.

[Warsha] Ja. Leuk. Dus dat wordt een dagje pretpark plannen als het allemaal voorbij is.

[Damien] Als het mag, ja.

[Warsha] Ja. Want zijn jullie ook binnenkort jarig dan? Of juist niet?

[Quinten] Ik wel.

[Damien] Ik nog lang niet.

[Warsha] Wanneer ben jij jarig, Quinten?

[Quinten] 27 April.

[Warsha] Ja. Nou, hoop wel dat het dan eigenlijk wel weg is of minder is. Kijk je daar eigenlijk al naar uit? Heb je daar ideeën over?

[Quinten] Nee.

[Damien] Niet echt hoor.

[Warsha] Nee. Heb je al ideeën wat je wil gaan doen of juist nog niet? Heb je het er al over gehad?

[Quinten] Ja.

[Warsha] Ja? Dus daar wat uitgekomen.

[Quinten] Nee.

[Warsha] Dus gewoon even afwachten dan nog. Ja. Hebben jullie tips voor luisteraars voor andere kinderen die straks naar deze aflevering gaan luisteren?

[Damien] Ik denk wel gewoon als je je verveeld probeer gewoon naar je moeder dat kan ook, gewoon iets te doen waar je met z’n allen iets aan kan doen. Gewoon een spel of zo, een bordspel. Iets waar je gewoon met z’n allen bijvoorbeeld een uurtje aan kan spelen. Je verveeld je dag gewoon. Dat je je niet zoveel verveeld en dat je gewoon een beetje kan lachen met je familie. Dat is denk ik mijn tip als luisteraar gewoon.

[Warsha] Quinten, heb jij nog tips?

[Quinten] Nee.

[Warsha] Nee? Oké. En knutselen, tekenen, doen jullie dat ook? Of is dat echt niet, niks voor jullie?

[Damien] Ik knutsel niet meer. Vroeger deed ik het wel maar niet meer. Ja.

[Quinten] Ik ook niet.

[Warsha] En jij Quinten?

[Quinten] Ik ook niet.

[Warsha] Jullie zijn wel echt meer spelletjes samen aan het doen of aan het gamen.

[Damien en Quinten] Ja.

[Warsha] Ja? Oké. Nou, ik ga het gesprek afronden. Ik vond het erg leuk om jullie in de show te hebben.

Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op Itunes. Of je kunt mij 5 sterren geven.

Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen