8 juli 2020

#18 Zomerschool A’dam Zuidoost met Quinn (11 jr) – – over het dansen en de corona challenge

De komende 3 weken ga ik met verschillende kinderen van de Zomerschool Amsterdam Zuidoost in gesprek. In aflevering #18 praat ik met Quinn van 11 jaar. Hij vertelt een stukje over zichzelf, zijn eigen YouTube kanaal en daarna over zijn eerste dag op de Zomerschool. Het programma is een soort feestje: het ontmoeten van nieuwe kinderen en het meedoen aan leuke middagactiviteiten.
8 juli 2020

#18 Zomerschool A’dam Zuidoost met Quinn (11 jr) – – over het dansen en de corona challenge

De komende 3 weken ga ik met verschillende kinderen van de Zomerschool Amsterdam Zuidoost in gesprek. In aflevering #18 praat ik met Quinn van 11 jaar. Hij vertelt een stukje over zichzelf, zijn eigen YouTube kanaal en daarna over zijn eerste dag op de Zomerschool. Het programma is een soort feestje: het ontmoeten van nieuwe kinderen en het meedoen aan leuke middagactiviteiten.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Hallo lieve mensen, vandaag heb ik Quinn in mijn podcast show. Ik vind het erg fijn om je in de podcast show te hebben. Welkom Quinn. Ik heb deze podcast met en voor de kinderen gemaakt. En de komende weken ga ik met verschillende kinderen van de zomerschool Zuidoost in gesprek. De podcast is een van de activiteiten waar kinderen zich voor kunnen opgeven. En ik vind het leuk dat je meedoet Quinn. Je hebt je opgegeven voor de podcast, voor de workshop. Maar allereerst willen de luisteraars jou een beetje leren kennen. Vertel eens. Nou, aller eerst heb je er zin in.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Goed zo. En vertel eens hoe oud ben je en wat vind je leuk om te doen?

[Quinn]Ik ben elf jaar oud en ik hou heel veel van gamen.

[Warsha]Ja, leuk. En wat voor games speel je zo al?

[Quinn]Zoals Fortnite, strategy games.

[Warsha]Mooi. En hoe ziet zo’n game er uit? Wat doe je dan precies? Voor de luisteraars die niet weten wat Fortnite is?

[Quinn]Ja, in Fortnite moet je eigenlijk, je zit in een bus die vliegt en dan spring je uit de bus… en dan land je en dan moet je wapens zoeken. Dan moet je dingen hakken om materialen te krijgen en daarmee kun je bouwen. En degene die als laatste overblijft, die wint.

[Warsha]Oh wauw, zo gaaf hé. En vertel eens in welke groep zit je?

[Quinn]Ik zit in groep 7 en ik ga naar groep 8.

[Warsha]Spannend. Het is een spannende stap, zo’n laatste jaar.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Hoe ervaar je dat? Hoe vind je dat?

[Quinn]Ik denk dat dit wel een hele grote verandering gaat zijn.

[Warsha]Ja, waar aan denk je dan?

[Quinn]Dat ik heel veel toetsen ga krijgen.

[Warsha]Ja, dat zeker denk ik ook, maar dat gaat wel goed komen denk ik. Je hebt je opgegeven voor de zomerschool, want daar gaat deze podcast natuurlijk over. En de podcast is een van de workshops waar je je voor kunt aanmelden. Waarom heb je je opgegeven voor de zomerschool?

[Quinn]Ik heb me opgegeven omdat in de coronatijd hadden we geen school. En we hadden ongeveer twee maanden geen school.

[Warsha]Klopt, ja.

[Quinn]Ik ben naar de zomerschool gegaan, want het is toch niet erg. Je zat toch twee maanden thuis en het is niet erg om drie weken op de zomerschool te zitten. Want dan krijg je ook je verloren stof erbij.

[Warsha]O ja, dat is mooi. Want waarom heb jij je opgegeven voor de zomerschool?

[Quinn]omdat mijn rapport een beetje slecht was.

[Warsha]Ja, en wat is een beetje slecht? Kun je daar iets meer over vertellen? Zijn er bepaalde vakken die je moet inhalen?

[Quinn]Zoals geschiedenis en aardrijkskunde.

[Warsha]En dat ga je dan allemaal weer bijleren op de zomerschool.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Mooi. Er worden natuurlijk ook verschillende thema’s benoemd. En er zijn natuurlijk ook verschillende activiteiten. Welke sprak jou het meest aan eigenlijk?

[Quinn]Thema 2.

[Warsha]En welk thema is dat?

[Quinn]

[Warsha]Dat kunnen we anders later nog even opzoeken. De zomerschool doet natuurlijk drie weken. En vandaag was jouw eerste dag. Dus de start van de zomerschool. Hoe zag zo’n dag er voor jou uit?

[Quinn]In de ochtend is het niet zo pittig, maar ik heb gehoord dat als je in week 2, dus de tweede week dat ze daar zit, dan gaat het wel een beetje pittiger worden. Maar nu is het nog niet zo pittig. Nu zijn er weinig vakken die je kan doen.

[Warsha]Oké. En hoe ziet zo’n dag eruit? Je komt dan binnen? Vanochtend kwam je dus binnen?

[Quinn]Ja.

[Warsha]En hoe gaat dat dan?

[Quinn]Dus de juf, de groep bij wie je hoort, de juf roept jouw naam en dan gaat ze, ja de juf roept jouw naam. Ja en dan als alle kinderen er zijn, dan gaat de juf tellen en dan als de juf ziet dat alle kinderen er zijn, want je krijgt ook zo’n soort van pasje waarop je naam staat. En dan geeft de juffrouw dat en ja, als alle kinderen er zijn dan ga je naar de klas.

[Warsha]Mooi. En hoe zag de ochtend er voor jou uit?

[Quinn]Leuk.

[Warsha]Wat heb je gedaan?

[Quinn]Ja, rekenen werd heel leuk behandeld en taal ook.

[Warsha]Ja, mooi. En je zegt dat je in groepjes werd verdeeld. Hoeveel kinderen zitten in zo’n groepje?

[Quinn]Volgens mij ongeveer 16.

[Warsha]Oké. Ja, dus wel iets kleiner dan je eigen klas, zeg maar.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Mooi. En je wou net iets zeggen over de lunch?

[Quinn]Ja, fruitpauze was heel leuk. Want ja, al dat eten werd gewoon uitgedeeld voor je. Je kon zelf kiezen wat je wou. En lunch was gewoon, dus ja, je ging ook brood, dus iedereen ging broodjes uitdelen. Dat werd ook een soort van geserveerd. En ja, toen mocht je pakken. En toen mocht je ook je beleg pakken en boter en zo mocht je dat zelf smeren.

[Warsha]Oh leuk hé. Ja. Dat is een beetje een…

[Quinn]Ja, een soort van restaurant.

[Warsha]Ja, een soort van lunchen-buffet-achtig systeem. Zo leuk! En het is ook wel een beetje een feestje of niet zo’n dag?

[Quinn]Ja, want de zomerschool is al tien jaar oud.

[Warsha]Oh ja, klopt. Ja, heel goed dat je dat nog even zegt. En je hebt natuurlijk nieuwe kinderen ontmoet.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Wat is dat voor jaar?

[Quinn]Raar.

[Warsha]Waarom raar?

[Quinn]Normaal zit je met kinderen die je kent, maar nu ken je bijna niemand.

[Warsha]Ja. En maak je makkelijk vrienden of juist niet? Of stap je heel makkelijk op andere mensen, kinderen af? Of komen ze naar jou? Hoe is dat?

[Quinn]Meestal ga ik naar hun toe, maar ze komen ook naar mij.

[Warsha]Oh, dus dat komt wel goed. Dus je hebt nieuwe vrienden gemaakt vandaag?

[Quinn]Niet echt.

[Warsha]Nee, oh, maar dat komt dan nog wel toch?

[Quinn]Ja, dat komt vast wel deze week.

[Warsha]Ja, leuk. En je hebt je opgegeven voor deze workshop, dus de podcast. Wist je al wat een podcast was?

[Quinn]Ja.

[Warsha]Ja, kun je er iets meer over vertellen?

[Quinn]Een podcast is eigenlijk een interview zonder camera. Maar ja, het wordt op internet gezet en zo. Dus het is een journaal zonder camera eigenlijk.

[Warsha]Ja, ja klopt. Beetje alsof je op de radio bent, hè?

[Quinn]Ja.

[Warsha]Ja, leuk. En waarom heb je je aangemeld voor deze workshop? Wat trok jou aan om mee te doen?

[Quinn]Ja, er was eigenlijk helemaal geen plek, dus ja, ik had geen keuze.

[Warsha]Oh, je hebt helemaal geen keus. Maar het is wel leuk, toch? Nu je het nu zo meedoet en zo.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Ja, want ik weet ook dat je inderdaad vertelde voor de opname ook over jouw YouTube kanaal.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Ja, vertel maar daarover.

[Quinn]Ja, mijn YouTube kanaal ben ik met mijn neef, heb ik samen met mijn neef klaargezet. En ja, het eerste dag had ik al iets van zes abonnees. En ja, zo gaan wij dan verder. Elke dag kreeg ik misschien één of twee abonnees.

[Warsha]Ja, want hoe heet jouw YouTube kanaal?

[Quinn]Quinnie Games.

[Warsha]Quinnie Games. En wat doe je daar ook zoal voor de mensen die je straks zou gaan opzoeken?

[Quinn]Ja, ik maak game video’s en prank video’s en vlog video’s.

[Warsha]Leuk. Wat vlog je?

[Quinn]Gewoon me…

[Warsha]Of zijn dat die prank video’s?

[Quinn]Nou, meestal zit ik in mijn vlogs pranks.

[Warsha]Oh ja, leuk.

[Quinn]Ja, dus daar zit een vlog prank video.

[Warsha]En met wie heb je allemaal pranks uitgehaald?

[Quinn]Bedoel je op mijn YouTube kanaal?

[Warsha]Ja.

[Quinn]Bij mijn moeder en mijn vader.

[Warsha]Oh, grappig. Wat wil je nog meer over de zomerschool vertellen? Wat is jouw ervaring nu je een dag gedaan hebt, gevolgd hebt?

[Quinn]Ik vind dat de leerkrachten heel vriendelijk zijn. Ja, ze geven je heel leuk les op een hele leuke manier.

[Warsha]Kun je een voorbeeld geven van een leerkracht die je vandaag ontmoet hebt?

[Quinn]Ja, eigenlijk waren er twee leerkrachten. Dus ja, de ene leerkracht was, zij werkt gewoon op de gang. Dus zij geeft jouw uitleg en die andere die is gewoon in de klas.

[Warsha]En je zegt ze geven heel leuke les, wat maakt het dat je het leuk lijkt of vind je ze gewoon gezellig?

[Quinn]Ze zijn gezellig. Ze geven je een leuke les, omdat je, ja, je krijgt bijvoorbeeld een heel leuk boekje. En daarin kan je bijvoorbeeld tekenen. Daar kan je tekenen en sommen maken als je wilt. En je krijgt bijvoorbeeld bij taal. Vandaag hadden we taal gedaan. En toen hadden ze bijvoorbeeld een soort van memory, en toen moest je dat doen.

[Warsha]Zo leuk! Dat klinkt echt inderdaad heel leuk. En hoe zag het middagprogramma er voor je uit? Want de ochtend is natuurlijk de vakken waar je over gaat bijleren.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Hoe zag de middag er voor je uit?

[Quinn]De middag was wel heel vermoeiend. Omdat ja, wij dansen, in de eerste activiteit was dansen en we gingen dat 50 minuten doen.

[Warsha]Zo? Dat is best lang, of niet?

[Quinn]Ja.

[Warsha]En wat voor dansen, welke soort dans was dat?

[Quinn]Ik weet niet hoe je het noemt.

[Warsha]Maar hoe was dat voor jou? Hoe zijn jouw dans skills?

[Quinn]Niet echt goed.

[Warsha]Maar daar kan je natuurlijk in leren, toch? Maar was er een bepaald muziek wat erbij hoorde of, kan je dat nog herinneren, welke muziek dat was?

[Quinn]Een soort Surinaamse muziek.

[Warsha]Oh, wat leuk! Dus dat is ook een beetje een Surinaamse dans wat erbij hoort.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Zo leuk. En dat doe je dan met je groepje, of zijn er meerdere groepjes bij?

[Quinn]Nee, dat doe je met je groepje.

[Warsha]Oh, dat is wel leuk. Ja. Maar 50 minuten, maar dan heb je echt veel bewogen voor vandaag.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Hoe was dat voor je? Vermoeiend.

[Quinn]Ja, heel vermoeiend.

[Warsha]Volgens mij lijkt me dat echt super leuk en gezellig toch? Met ze allen te dansen. Hou je van dansen, Quinn?

[Quinn]Nee.

[Warsha]Nee? Maar het is wel leuk om voor alles een beetje te leren en mee te maken, toch?

[Quinn]Ja.

[Warsha]En wat ging je daarna doen? Na het dansen?

[Quinn]Daarna gingen we een corona challenge doen.

[Warsha]Oh, vertel!

[Quinn]Dus je moest bedenken, dus je moest een probleem oplossen, bijvoorbeeld, hoe mensen, bijvoorbeeld je gaat naar je oma, en dan kan je niet naar binnen gaan. Want ja, misschien is je oma besmet, want ze zijn ook heel zwak. En ze kunnen sneller besmet worden. Dan kunnen de kleinkinderen of kinderen niet naar binnen. Daarvoor moesten we een oplossing bedenken.

[Warsha]Oh, dat is een goede oefening. Dus het is eigenlijk een beetje een challenge waar je oplossingen moet bedenken. Met z’n allen. Dus ook een stukje samenwerken.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Leuk, en wat voor oplossing kwam daaruit? Leuk om te weten.

[Quinn]Ja, het was eigenlijk een soort van drone die de deur kan openmaken en toen kon ik daar binnen en toen had die drone een soort van telefoon waardoor ze konden praten.

[Warsha]Wat gaaf hé. Ja drone is echt nu van nu hé, van deze tijd natuurlijk.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Hebben jullie ook inspiratie gehaald vanuit de gamewereld?

[Quinn]Niet echt.

[Warsha]Nee? nee, oké. Drones worden normaal ook gewoon gebruikt. Niet alleen in games natuurlijk. Superleuk zo’n dag. Daar heb je al best veel gedaan om te leren. Zo in de ochtend en leuke activiteiten in de middag.

[Quinn]Ja.

[Warsha]Wat vind je eigenlijk tot nu toe van het interview? Want dat is natuurlijk wat bij de zomerschool hoort nu, zo’n activiteit, zo’n workshop. Hoe vind je het tot nu toe gaan, Quinn?

[Quinn]Best wel goed.

[Warsha]Ja, is wel gezellig toch ook? Hoe vind je het ook vermoeiend, stiekem?

[Quinn]Nee hoor.

[Warsha]Oh, gelukkig. En, nou, ik wil je hartelijk danken voor ons leuke gesprek. Echt leuk om je ervaring te horen en mee te krijgen. Nou, ik vond het echt heel gezellig. Dus dank je wel.

[Quinn]Ja, doei.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen