20 juni 2020

#17 Vriendinnen Amy (4 jr) en Mirayah (7 jr) – over terug gaan naar school en onze challenge

In aflevering 17 ga ik met Amy en Mirayah in gesprek. Dit zijn de jongste deelnemers tot nu toe in de podcast. We hebben het over schillende onderwerpen: over terug gaan naar school, hoeveel is 1,5 meter?, over de autodrop challenge die we opeens bedacht hadden. Er worden verschillende leuke tips gedeeld
20 juni 2020

#17 Vriendinnen Amy (4 jr) en Mirayah (7 jr) – over terug gaan naar school en onze challenge

In aflevering 17 ga ik met Amy en Mirayah in gesprek. Dit zijn de jongste deelnemers tot nu toe in de podcast. We hebben het over schillende onderwerpen: over terug gaan naar school, hoeveel is 1,5 meter?, over de autodrop challenge die we opeens bedacht hadden. Er worden verschillende leuke tips gedeeld
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Vandaag heb ik Mirayah en Amy mijn podcastshow. Ik vind het erg fijn om ze vandaag in de show te hebben. Welkom Mirayah en Amy.

[Mirayah en Amy]Dank je.

[Warsha]Ik ben deze podcast natuurlijk voor kinderen en met kinderen aan het maken om op de hoogte te blijven hoe kinderen zich voelen en waar ze over nadenken en welke emoties ze hebben. En ook andere kinderen een hart onder de riem te steken en te kijken van hoe het gaat in deze periode. Nou ik vind het leuk dat jullie er zijn. Allereerst willen de luisteraars jullie een beetje leren kennen. Dus heb je er zin in?

[Mirayah en Amy]Ja!

[Warsha]Goed zo! Mirayah vertel eens hoe oud ben je en wat vind je leuk om te doen?

[Mirayah]Ik vind het heel leuk om te fietsen en ik ben 7 jaar. En ik vind het ook heel leuk om te lezen op school. Want ik vind het super leuk om moeilijke dingen te lezen.

[Warsha]Echt? En wat voor moeilijke dingen lees je graag?

[Mirayah en Amy]Dingen van groep 5, enzo.

[Warsha]Wat goed, en zijn het dan echt bepaalde boeken die je graag leest over bepaalde onderwerpen?

[Mirayah]Ja, meester kikker. Maar dat is echt, het is een soort van groep 5, 6, 7. Het is een soort van 7, 8 boek.

[Warsha]Oh wauw!

[Mirayah]Echt van die kleine letters. Ja. Die kan ik al lezen.

[Warsha]Want in welke groep zit jij?

[Mirayah en Amy]Drie.

[Warsha]En je leest al boeken van groep 7 en 8. Dat is echt super goed.

[Mirayah en Amy]Van 5 zelfs ook.

[Warsha]Van 5. Wauw, wat goed hé. Ja. Echt goed dat je zo bezig bent met het lezen. Amy, vertel eens hoe oud ben jij en wat vind jij leuk om te doen?

[Mirayah en Amy]Ik ben vier en ik vind het leuk om te gaan basketballen en springen.

[Warsha]Basketbal, wauw! Hoe ben je er terecht gekomen dat je basketbal zo leuk vindt?

[Amy]Nou, dat ik dat altijd hier binnen doe.

[Warsha]Binnen?

[Mirayah]Met haar skippybal.

[Warsha]Ah, leuk! En Amy hoe is het dan? Want volgens mij zit jij dan in de kleuterklas, want je bent pas vier. Hoe is dat voor jou?

[Amy]Leuk!

[Warsha]Ja? Heb je leuke kleuterklas genootjes?

[Amy]Ja.

[Warsha]Een leuke juf?

[Amy]Twee juffen heb ik.

[Warsha]Twee jufen? Wauw, wat een luxe!

[Mirayah]Ik heb 3 juffen.

[Warsha]Heb jij 3 juffen?

[Mirayah]3 of 4 juffen.

[Warsha]Dat is echt veel.

[Mirayah]En ik zit pas in groep 3. En mijn broertje in groep 1.

[Warsha]Oké, oké. En hoe oud is jouw broertje?

[Amy]Ik zit op groep 2,

[Mirayah]4.

[Warsha]En Amy, je bent dus veel aan het basketballen met je skippybal? Hoe heb je dat bedacht? Hoe heb je dat voor jezelf bedacht?

[Mirayah]Hoe ben je erachter gekomen Amy?

[Amy]Dat ik dat heel leuk vind.

[Mirayah]Ja?

[Warsha]Mirayah, hoe denk jij dat zij dat leuke, zo bedacht heeft met zo’n skippybal? Weet jij dat?

[Mirayah]Nee, dat zou ik helemaal niet weten.

[Warsha]Nee? Nou, misschien komen we daar later nog wel achter. Oké meisjes, jullie zijn hele goede vriendinnen van elkaar, want ook jullie moeders zijn vriendinnen.

[Mirayah]Ja. Ik doe de oordopjes even uit.

[Warsha]Oh, oké.

[Mirayah]Anders ga ik nog eens lachen.

[Warsha]Ja. En, jullie moeders zijn ook goede vriendinnen? Hoe is het om dat te zien en dat jullie ook goede vriendinnen zijn met elkaar?

[Amy]Leuk.

[Mirayah]En we lachen veel. En mijn broertje is nu bij mijn oma. En normaal zou hij gewoon meegaan. Maar nu ben ik alleen.

[Warsha]Mooi. En jullie mogen natuurlijk al wel een tijdje nu naar school.

[Mirayah] Ja.

[Warsha]Hoe is dat?

[Mirayah]Ik ga op maandag, woensdag en vrijdag.

[Warsha]En zijn dat hele dagen dan? Hoe ziet dat eruit voor jou?

[Mirayah]Het is, eerst ga ik en dan de andere groep 3. Dan weer ik en dan de andere groep 3 en dan weer ik. Dus ik ga op maandag en dan ga ik op dinsdag op de andere groep 3. Dan ga ik weer op woensdag. Op donderdag op de andere groep 3. Dan ga ik weer op vrijdag. En dan gaat het zo door en door. Maar vanaf mei of juni, weet ik niet, ga ik gewoon de hele week naar school.

[Warsha]Ja, vanaf juni hè. Want mei is nu al bijna voorbij. En jij Amy?

[Amy]Ik weet niet.

[Warsha]Ga jij elke dag naar school?

[Amy]Nee.

[Warsha]Welke dagen ga jij naar school?

[Mirayah]Ga jij ook omstebeurt met de klassen?

[Amy]Nee.

[Mirayah]Ga jij gewoon de hele dag?

[Amy]Ja.

[Warsha]Ga jij elke dag? De hele dag.

[Amy]Ik ga gewoon drie dagen. Vrijdag, donderdag, en…

[Warsha]en nog een dag.

[Mirayah]Ze gaat van boven naar beneden.

[Warsha]Ja.

[Mirayah]Van beneden naar boven.

[Warsha]Ja. Hey en Mirayah hoe is het voor jou om aan al die regels te houden dan aan de afstand? Hoe is dat voor jou?

[Mirayah]Dat vind ik, hoe ik dat vind, dat vind ik heel moeilijk. Ik weet niet wat anderhalve meter is.

[Warsha]Nee. Want hoe ziet dat er dan uit op school? Er zijn natuurlijk ook stickers…

[Mirayah]Als de juf bijvoorbeeld hier aan de ene kant sta en ik sta gewoon, dan is het gewoon 1 meter. Zegt ze “Corona, 1,5 meter.”

[Warsha]Zegt ze dat.

[Mirayah]En dan schuift ze op.

[Warsha]Wat grappig. Ja.

[Mirayah]Maar Warsha nog maar één autodrop? Dus misschien gaan we een crackertje eten voor je.

[Amy]Nee, er is nog twee hè.

[Mirayah]Nee, kijk maar.

[Warsha]Ja, voor de luisteraars, we doen een autodrop challenge. Wil je er wat over vertellen, Mirayah? Welke weddenschap wij hebben afgesloten.

[Mirayah]Ja. Als je het goed doet, dan krijg je een autodropje. Maar er is nu maar één autodrop. Dus misschien gaat mijn tante hem opeten. Of dan gaan wij gewoon een crackertje eten.

[Warsha]Een crackertje, dat is niet lekker.

[Mirayah]Of dan delen we dat. Of dan gaan we gewoon zo, krik, krik. Maar deze autodrop vind ik superlekker.

[Warsha]Die zijn ook lekker. Ja, Amy, hoe is dat voor jou? Kan jij een beetje aan de regels houden op school nu met de corona?

[Amy]Ja.

[Warsha]Ja? Hoe ziet jouw klas eruit? Heeft de juffrouw de klas een beetje anders ingedeeld?

[Amy]Ja, ze hebben van een heel klein, niet zoveel kinderen in de klas. Soms maar drie, en soms maar twee.

[Warsha]Ja, en hoe vind je dat dan, dat je met zo weinig kinderen bent?

[Amy]Niet echt leuk.

[Warsha]Nee hè, is ook wel een beetje saai. Want je hebt natuurlijk alle andere klasgenootjes niet kunnen zien, toen we nog veel binnen moesten blijven. Heb je ze gemist, Amy?

[Amy]Ja.

[Warsha]Ja, en jij Mirayah?

[Mirayah]Ja, heel erg.

[Warsha]Want praten jullie er nog thuis over? Over het virus, of wat er allemaal gebeurt?

[Mirayah]Ja, mama maakt er grapjes over. Mama en papa grapjes over, maar ik neem het serieus.

[Warsha]Ja? Wat grapjes maken mama en papa erover?

[Mirayah]Hey, mijn naam is Corona. En ik ben verkleed als je vader. Maar ik ben echt de Corona. En ik zeg, maar ik denk dan, papa het is een hele erge ziekte. Mensen kunnen er dood door gaan.

[Warsha]Ja, dat is waar. En Amy, praat jij er met mama over? Over het virus of helemaal niet?

[Amy]Niet.

[Warsha]Nee hè, het is ook helemaal geen leuk onderwerp. Hey, en Mirayah, heb jij broertjes en zusjes?

[Mirayah]Ja, ik heb één zus van twaalf en één broertje van vier.

[Warsha]Bijna vier.

[Mirayah]Nee, hij is vier.

[Warsha]Oh, hij is al vier, oké. Hij is in dezelfde groep als Amy. Ja, ook een kleuterklas toch?

[Mirayah]Ja, maar niet 1b. Het zit gewoon in 1a ofzo. Weet ik eigenlijk niet.

[Warsha]En Amy, heb jij broertjes en zusjes?

[Amy]Ja, ik heb een zus. En die is twee, maar die woont niet bij mij.

[Warsha]Nee. Zie je haar weleens?

[Mirayah]Mijn zus woont ook niet bij mij, maar m’n broertje wel. Mijn zus heeft een andere moeder.

[Warsha]En je ziet haar wel? Af en toe?

[Mirayah]Ja, heel af en toe. En Amy, jouw zusje?

[Amy]Niet.

[Warsha]Nee? Maar je mist haar wel?

[Amy]Ja. Dat mag niet.

[Warsha]Je zit stiekem al een snoepje te eten, Mirayah. Net dat ene snoepje wat over is. Zijn er juist, nu jullie naar school gaan, zijn er ook dingen die nu heel anders zijn dan hoe het ervoor was?

[Amy]Ja.

[Mirayah]Nee, ik snap het niet.

[Warsha]Zijn er nu veel dingen veranderd nu je naar school gaat? Dan alleen voor de virus?

[Mirayah]Ja, want we zijn nu heel veel in lijn. En daar mogen we niet als we vragen hebben, mogen we gewoon niet over te lijn, want dan is het corona. En er zit aan de ene helft van de klas, zit ik en mijn vrienden en zo. En aan de andere helft, andere kindjes en sommige zijn mijn vrienden.

[Warsha]Mooi. Nou ja, hoe vind je die verdeling dan, Mirayah?

[Mirayah]Een beetje verwarrend. Want de ene keer zit ik aan de ene kant, de andere keer aan de andere.

[Warsha]Amy, ik heb een hele mooie vraag voor jou. Wat zou je wensen voor iedereen in deze tijd?

[Amy]Dat ze allemaal weer beter worden.

[Warsha]Ja. Maar wat wens je ook voor iedereen na corona?

[Amy]Dat we geen afstand moeten houden.

[Warsha]Ja, mooi. En jij, Mirayah?

[Mirayah]Dat iedereen die corona heeft niet dood gaat en gewoon gauw weer beter wordt.

[Warsha]Ja, mooi.

[Mirayah]En ook alle luisteraars. Hou de afstand en als je al corona hebt, blijf dan sowieso thuis. Behalve als het echt nodig is om uit huis te gaan. Blijf zo veel mogelijk thuis en neem die vitamientjes.

[Warsha]Hele goede tip, Mirayah. Zijn er ook nog steeds dingen waar je blij van wordt, ondanks deze rare tijd? Amy?

[Amy]Ja.

[Warsha]Waar word jij blij van?

[Amy]Als ik snoepjes krijg.

[Warsha]Snoepjes? Ja. En wat voor snoepjes vind je lekker? Behalve autodrop.

[Amy]Ik vind autodrop lekker.

[Warsha]Ja, autodrop. Heb je ook lievelingseten?

[Amy]Nee. Alleen pasta.

[Mirayah]Ik ben stiekem een beetje blij met het virus. Omdat dat kan ik meer tijd doorbrengen met mijn mama en papa en mijn broertje.

[Warsha]Ja, mooi. Want doen jullie ook leuke dingen nog steeds?

[Mirayah] Ja, ik mag vandaag hier slapen. Terwijl Naomi niet eens familie is.

[Warsha]Ja, wat lief. Wat doen jullie?

[Mirayah]Nou, we zitten hier in de woonkamer aan de eettafel. En we waren net aan het spelen met dat Lego Friends ding. En er zat een uiltje in verstopt. En alle luisteraars die dat kennen, het is echt superleuk. En dat poppetje was Stephanie.

[Warsha]Mooi. Amy, hoe vind jij dat Mirayah je bij jou gaat logeren?

[Amy]Heel leuk.

[Warsha]Ja?

[Amy]Dit is de tweede keer dat ze hier ging slapen. De eerste keer was ze met haar broertje dat ze hier ging slapen. En nu gaat zij hier slapen.

[Warsha]Wat leuk! En wat doen jullie dan op zo’n dag?

[Mirayah]Niet doen Amy, dat maak je het kapot.

[Amy]Het is super leuk dat ze voor de tweede keer hier komt slapen. En dan gaan we in mijn bed slapen.

[Mirayah]Maar dit is niet de tweede keer, maar misschien wel de vijfde keer ofzo.

[Warsha]Oooh. Dat is al veel vaker toch Amy?

[Mirayah]Of zes of zeven. Of zes ofzo, weet ik niet.

[Warsha]Wat doen jullie dan tijdens zo’n, wanneer jullie gaan logeren? Doen jullie dan extra leuke dingen met elkaar?

[Mirayah]Nou we spelen extra leuk, leuker dan normaal en we doen ook hele leuke spelletjes. We zijn met bijna alle dingen eens. Ja? Ja. Als ik niet vraag, Amy gaan we Ladybug kijken op de telefoon, dan zegt ze ja.

[Warsha]Wat goed! Nou zo’n vriendin wil ik ook wel.

[Mirayah]Nou dat zijn mama en Naomi.

[Warsha]Ja. Echt? Die zijn ook zo? Wat leuk hé.

[Mirayah]Ja en ik heb hele lange nagels. Warsha kan het ook zien.

[Warsha]Ja. Hebben jullie tips voor andere kinderen om leuke dingen te doen? Of hebben jullie logeer partij tipjes?

[Mirayah]Ik heb wel een knutseltip.

[Warsha]Vertel.

[Mirayah]Als je bloemetjes hebt, dan kan je een bloemenkrantje maken. Hoe je dat doet, is je hebt een paar bloemen en die ga je vlechten in elkaar of je knoopt in elkaar. En doe je precies op jouw of zijn maat voor wie je het wil maken. En dan heb je een soort van kroontje van bloemen.

[Warsha]Ja heb je er al een gemaakt?

[Mirayah]Nee, dit is gewoon een tip.

[Warsha]Nou, ook een leuke tip, ja. En jij Amy, heb jij nog leuke tips voor andere kinderen? Of wil je nog wat leuks zeggen?

[Amy]Eh, ik heb een paar vlechten voor mijn moeder gemaakt. En daarvan had ik een kroon gemaakt en dat was me gelukt.

[Warsha]Wauw, gewoon allemaal vlechtjes voor mama en daar heb je gewoon een mooie kroon van gemaakt. Wat goed! En heb je nog meer leuke tips?

[Amy]Nee.

[Warsha]Nee? Dat was hem.

[Amy]Ik ben wel een beetje…

[Warsha]Wat zeg je?

[Amy]Ik ben wel een beetje aan het, het duur toch eigelijk best lang. Ik vind het eigenlijk wel leuk om jou weer te zien. En ook weer te horen.

[Warsha]Dat is lief. Ja, ik hoop jullie snel weer te zien. Ik vond het leuk om jullie gesproken te hebben.

[Mirayah]En… Wanneer de corona voorbij is, zou ik het super leuk vinden… als we gewoon ook een paar podcasts konden maken. Gewoon dat we echt in levende lijven hebben. Met koptelefoons enzo en microfoons

[Amy]En ik wil zo graag een keer met jou knuffelen omdat je zo lief bent

[Warsha]Wat lief! Dankjewel!

[Mirayah]En je make up is heel mooi.

[Mirayah]Je bent ook super mooi blond

[Warsha]Dat is ook heel lief, nou ik smelt helemaal weg meisjes, jullie zeggen allemaal lieve dingen nu. Amy ik hoop echt dat ik je ook snel weer mag knuffelen en jou ook Mirayah En ik hoop jullie snel weer te zien. U zijn echt hele lieve meisjes, hele leuke meisjes. En mooi om jullie zo samen te zien. Dank jullie wel.

[Amy]Je hebt mooie kleding aan.

[Warsha]Dankjewel.

[Mirayah]Je haar is ook mooi. Haar haar is mooi.

[Warsha]Nou dat is echt jullie lief. Ik zie jullie snel weer.

[Amy]En we eten nog een snoepje of een koekje voor je.

[Warsha]Is goed, heel goed. Tot snel meisjes!

[Amy]En ik ga ook weer dromen als het avond is.

[Warsha]Oh, nou ik ben benieuwd.

[Mirayah]Ik ben echt zeker. Als je hier een camera kunt ophangen of een robotje, kon je gewoon corona vrij bij ons komen.

[Warsha]Maar kan ook wel met anderhalve meter. Kan alleen niet knuffelen dan.

[Mirayah]Ja.

[Warsha]Daar moeten we nog even voor wachten hè.

[Mirayah]Ja.

[Warsha]Meisjes, we gaan het gesprek gezellig afronden nu en ik vond het erg leuk om jullie gesproken te hebben.

[Mirayah en Amy]Oké, doei!

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen