12 juni 2020

#16 Naeem (8 jr) – over zijn artikel in de krant en het maken van een stamboom

In aflevering #16 ga ik met Naeem van 8 jaar in gesprek. Hij vertelt over zijn stamboom die hij aan het maken is en zijn passie voor topografie en Google Earth. We hebben het nog over een thuisonderwijs. Hij vertelt over zijn artikel in de krant en hoe hij op het idee is gekomen. Naeem heeft tweeling zusjes van 4 jaar. Ook vertelt hij over zijn eerste dagen op school sinds deze weer open is. Zijn corona verjaardag was een succes en daarover vertelt hij er een stukje over.
12 juni 2020

#16 Naeem (8 jr) – over zijn artikel in de krant en het maken van een stamboom

In aflevering #16 ga ik met Naeem van 8 jaar in gesprek. Hij vertelt over zijn stamboom die hij aan het maken is en zijn passie voor topografie en Google Earth. We hebben het nog over een thuisonderwijs. Hij vertelt over zijn artikel in de krant en hoe hij op het idee is gekomen. Naeem heeft tweeling zusjes van 4 jaar. Ook vertelt hij over zijn eerste dagen op school sinds deze weer open is. Zijn corona verjaardag was een succes en daarover vertelt hij er een stukje over.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Hallo lieve mensen, vandaag heb ik Naeem in mijn podcast show. Ik vind het erg fijn om je in de podcast show te hebben. Welkom Naeem. Ik vind het leuk dat je meedoet, maar allereerst willen de luisteraars jou een beetje leren kennen. Wat ik eigenlijk in elke aflevering vertel, zoals ik met kinderen werk. En ja, sinds de coronacrisis de wereld in is gekomen, ben ik eigenlijk benieuwd. Ja, hoe zij hun tijd besteden en wat hun eigenlijk bezighoudt. En ja daarom heb ik je ouders gevraagd of ik met jou een gesprek mag gaan. Dus heb je er zin in?

[Naeem]Ja, ik heb wel zin in ja.

[Warsha]Haha, mooi. Naeem, vertel eens hoe oud ben jij en wat vind je leuk om te doen?

[Naeem]Ik ben acht jaar oud. En ik vind het leuk om te doen. De afgelopen tijd doe ik veel met mijn stambomen en zo onderzoek. En ik vind het ook leuk dingen van de wereld een soort van topografie hé, Ja. En ja, dat was het.

[Warsha]Ja, mooi. En je vertelt over je digitale stamboom. Hoe ben je op het idee gekomen om daarmee bezig te houden?

[Naeem]Eerst zag ik het bij mijn moeder. Toen dacht ik dat het ook leuk was. Toen ben ik mijn eigen gaan maken.

[Warsha]Wat goed hé. En kun je er al iets over vertellen?

[Naeem]Wat dan?

[Warsha]Wie je allemaal in je stamboom bent tegengekomen bijvoorbeeld?

[Naeem]Ik ben bijvoorbeeld heel voorvaders tegengekomen. Ik ben zo vroeg gekomen dat ik iemand uit Frankrijk zag. Uit het jaar 1160.

[Warsha]Zo, dat gaat heel ver terug.

[Naeem]Ja, en ik heb superveel. Ik ken het getal niet naar, het waren 1,580 mensen. Meer dan duizend.

[Warsha]Ja. Wauw. En hoe vind je dat, dat je dat allemaal ontdekt? Hoe voelt dat voor jou?

[Naeem] Leuk, dan voelt het alsof ik er superveel over weet en zo.

[Warsha]Ja, mooi dat je dat wel gewoon op jouw leeftijd doet. Dat is echt superknap. Ik heb daar eigenlijk nooit. Nou ja, nog niet, maar hoe ik jouw verhaal hoor, dat zou ik ook wel willen doen voor mezelf.

[Naeem]Ja, en je ontdekt ook foto’s van vroeger, dat ook.

[Warsha]Ja. En hoe doe je dat dan? Doe je dat via het internet of hoe ziet dat eruit?

[Naeem]Ik doe het via het internet, maar sommige dingen kloppen niet die online staan dus je moet het altijd controleren of super veel mensen het hebben. Ja. Wat ga ik dan noemen? Mijn zusjes heb ik er op die heten Taee en Juna.

[Warsha]Ja, mooie namen.

[Naeem]Mijn ouders, Nicola en Nicole. Mijn opa’s en oma’s zijn Opa Jan, oma Monica, opa Gustave en oma Jessie.

[Warsha]Dat is mooi. Ja. En vertel eens in welke groep zit je?

[Naeem]Groep 5

[Warsha]En je vertelde net ook dat je topografie leuk vindt.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Doe je daar al heel veel mee?

[Naeem]Ja, op Google Earth heet het, een soort van Google Maps. Kan ik van de ruimte hellemaal naar mijn huis gaan.

[Warsha]Wauw, wat gaaf.

[Naeem]Maar dat was wel veel oefenen. Dat was toen ik 3 jaar was kon ik het.

[Warsha]Zo, ja, mooi. En ken je ook veel landen, plaatsen?

[Naeem]Ja, ik ken veel landen en plaatsen en zo.

[Warsha]Ja, oké, mooi. Nou ja, de afgelopen, inmiddels maanden is er natuurlijk heel veel veranderd. Hoe vond je het om de eerste toen je de eerste weken te horen kreeg dat je niet naar school mocht gaan, hoe vond je dat?

[Naeem]Toen dacht ik eerst dat het leuk was. Ja, dat het leuk was en dat ik er meer kon doen. Maar na de twee weken vond ik het wel niet leuk. Als ik weer naar school kon, kon ik dan weer met mijn vrienden en vriendinnen spelen. Ja.

[Warsha]Want had je op een andere manier ook contact met ze?

[Naeem]Bijvoorbeeld, dan kon ik ze bellen. Dan kon ik ze facetimen.

[Warsha]Oh ja. Ja, mooi dat dat kon hè. Of kan, nog steeds.

[Naeem]Ja. Alleen vroeger kon ik niet.

[Warsha]Nee, nee, natuurlijk niet. Nee, toen waren de telefoons nog niet zo gemaakt hè.

[Naeem]Moest je gewoon brieven schrijven.

[Warsha]Ja, brieven schrijven, ja, inderdaad. Want hoe gaan de lessen dan bij jou thuis? Hoe ziet zo’n dag er voor jou uit?

[Naeem]Soms is dat wel vervelend, want op school vind ik dat wat leuker.

[Warsha]Wat vind je vervelend?

[Naeem]Even denken, school vind ik het soms wat leuker. Soms kan ik daar beter uitleg krijgen. Ja. En soms duurt het thuis langer. Maar soms is de schooldag thuis wel kort voorbij.

[Warsha]Ja, hè? Ja. Want dan sta je op, he? Sta je dan wat later op? Kan je een beetje uitslapen?

[Naeem]Soms, heel klein beetje. Ja, dan ga ik mijn bed, dan doe ik mijn kleren aan en ga ik ontbijten en dan ga ik meteen aan mijn school werk.

[Warsha]Ja. Mooi. En vond je het ook spannend om les te krijgen van mama en papa?

[Naeem]Niet echt, maar die andere dagen vond ik het soms niet echt leuk. Maar ik vind het wel leuk dat ze er zijn. Maar aan de andere kant is het niet fijn.

[Warsha]Nee hè, nee. Oké, en je hebt ook twee zusjes? Tweeling zusjes?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Jullie zijn veel meer thuis, doen jullie ook veel meer leuke dingen samen?

[Naeem]Soms gaan we wandelen of fietsen. En gaan we kunnen meer spelletjes doen. Ja.

[Warsha]En wat voor spelletjes speel je zo al met je zusjes? Want hoe oud zijn ze?

[Naeem]Ze zijn vier jaar. Maar de spelletjes, dat zijn echt superveel.

[Warsha]Ja, kun je een paar noemen? Favorieten van jou?

[Naeem]Ja, dat is wel moeilijk.

[Warsha]Ja, misschien heb je er gewoon heel veel, dat kan ook.

[Naeem]Ja.

[Warsha]En ja, mis je, voordat je eigenlijk weer terug naar school kon, want afgelopen week ben je weer gestart met school, ja, miste je hun wel? Je vriendjes en je klasgenootjes?

[Naeem]Ja, wel een klein beetje, want dan kon ik ze niet in het echt zien. Nee, ik zie ze via video bellen.

[Warsha]Ja, dan kan je ze via video zien. Want hoe was dat voor jou afgelopen week om weer naar school te gaan?

[Naeem]Heel leuk. Toen ik ging opstaan, toen dacht ik dat ik weer naar school ging. Dat vond ik zo leuk. En er was op school, was er zo’n lint om de bomen gebleven. Er stond allemaal een groep waar je bij moest staan. Ik moest bij groep 5A staan, dat was mijn klas. Moesten we daar even wachten tot de juf naar buiten ging, ze had een soort oranje pak aan. Daar stond op houd afstand. En dan gaan we naar binnen. Maar dat doen we niet via de grote hal. We doen dat via de nooduitgang.

[Warsha]Oké. En hoe was dat voor jou ook om aan die regels te houden?

[Naeem]Soms was het wel moeilijk. De juf had een soort rode streep. Daar moesten we voor staan. En soms ging iemand bijvoorbeeld daar overheen om iets weg te gooien. En toen was het wel moeilijk, ja.

[Warsha]Ja.

[Naeem]Vergeet je het ook.

[Warsha]Ja, hè? Ja. En hoe was dat met klasgenootjes?

[Naeem]Soms was het ook moeilijk. Toen ging hij bijvoorbeeld naar de juf en stond hij perongeluk super dichtbij. Maar wij mochten wel afstand houden van de kinderen.

[Warsha]Soms is het ook gewoon een beetje moeilijk, dat snap ik wel.

[Naeem]Ja, soms is het gewoon super moeilijk.

[Warsha]Maar Naeem, ik zag jou ook in de krant staan over een artikel waar je een pak aan had en waar je heel graag als president aan het werk wou gaan.

[Naeem]Ja, ik vond het gewoon leuk omdat mijn zusjes dat ook deden. Eén zusje van me ging een Surinaamse Koti aandoen en eentje had zich verkleed als een soort zwarte kat.

[Warsha]Echt? Wat leuk.

[Naeem]En toen dacht ik van dat ga ik dan ook doen. En toen had ik daar zo’n net pak aan gedaan.

[Warsha]Ja, mooi. Ja. Dus eigenlijk door je zusjes ben je op het idee gekomen om ook zo’n pak aan te doen en je huiswerk te gaan maken.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Hoe was dat voor jou? Voelde dat eigenlijk heel anders of ja?

[Naeem]Het voelde niet anders, maar het was wel leuk.

[Warsha]Ja. Mooi. Je bent afgelopen week ook jarig geweest.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Je bent acht jaar geworden. Klopt dat?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Zeg ik het goed? Goed zo. Ja, mooi. En hoe was dat voor je? Want het is natuurlijk heel anders zo’n verjaardag vieren in deze tijd. Wat heb je allemaal gedaan?

[Naeem]Ik vond het toch wel leuk. Sommige mensen kwamen voor de deur en we gingen een Zoom-gesprek houden. Dat was super leuk. Dus ik vond het toch leuk. En ik heb super veel verjaardagskaarten gehad. Twaalf.

[Warsha]Wauw, echt mooi. En hoe ging zo’n Zoom-gesprek? Dat was dan met vrienden en familie denk ik dan?

[Naeem]Ja, dat was met sommige tante’s en oom’s en neven. Ja.

[Warsha]Leuk. Hoe was dat voor jou om dat op deze manier te doen?

[Naeem]Iets minder leuk dan normaal, maar… Ik vond het toch opeens leuk.

[Warsha]Ja?

[Naeem]Ja.

[Warsha]En er kwamen ook mensen voor de deur langs? Vertel je hoe was dat?

[Naeem]Leuk. Er kwamen sommige mensen, mijn neef, mijn ogen en mijn tante. We gingen een taart ophalen die wij hadden gemaakt. Die was super lekker. Met wafels erin, met witte chocolade.

[Warsha]Oh lekker!

[Naeem]Een iemand kwam met een kaart en geld. Die ging wat geven.

[Warsha]Wat lief hé allemaal. Zo lief van je tante en oom en jou neven. Ja, wat weet je eigenlijk over het virus? Hebben jullie het thuis wel eens over met elkaar?

[Naeem]Soms wel, soms hou ik in de gaten op mijn iPad hoeveel er zijn. Vandaag had ik het niet gedaan, maar er zijn wel veel meer dan normaal. Meer dan 10.000.

[Warsha]De besmettingen kijk je dan elke dag?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Dat is best veel hè, 10.000? Ja, eigenlijk wel meer.

[Naeem]Ik dacht toen het laatste keer was het 45.251. Maar nu is het denk ik veel meer geworden. En opeens zijn er in België meer besmettingen. En minder dan Nederland. Ja. En moet bijvoorbeeld in het OV mondkapjes opdoen.

[Warsha]Rijs jij veel met het ov?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Ga jij dan straks ook een mondkapje opdoen?

[Naeem]Ik denk het niet. Ik ga denk ik niet met het OV, want we hebben denk ik zelf een auto.

[Warsha]Ja, dat is misschien wel beter en veiliger voor jezelf. Hoe voel je eigenlijk verder over deze situatie waar we in zitten?

[Naeem]Het is wel niet echt leuk, ja.

[Warsha]Nee, nee, want jij kijkt elke dag naar de besmettingen. Vandaag dan niet toevallig, maar… Ja, wat doet dat met jou dan, als je dat allemaal ziet en zo? Kijk je ook naar het journaal bijvoorbeeld?

[Naeem]Ja, naar het jeugdjournaal. Er zijn opeens heel veel besmettingen en komt er is in de afgelopen tijd, zie ik bijna alleen maar nieuws over corona.

[Warsha]Ja alleen maar eigenlijk.

[Naeem]Één dag was dat zo en ik dacht van waarom komen opeens geen andere dingen?

[Warsha]Ja, dat denk ik ook steeds. Even over iets anders praten is ook wel even goed denk ik.

[Naeem]Maar moeten we wel veel weten wat er allemaal gebeurt met corona.

[Warsha]Ja dat is waar, zeker. Ja, sinds je eigenlijk veel meer thuis bent, wat mis je nu eigenlijk?

[Naeem]Ik mis dat ik naar minder veel plekken mag enzo. Bijvoorbeeld nu mag je maar met minder mensen naar de winkel.

[Warsha]Ja, klopt.

[Naeem]En even denken. Ja, ik ben sommige dingen vergeten. Oh ja, en soms ook niet naar de zwemles. Omdat ze kijken of chloor wel tegen kan houden. Ze weten het nog niet, en dan zwem je soms ook dichtbij.

[Warsha]Ja, dat is wel een goede, daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Want is er bij jullie thuis veel veranderd? Mama en papa zijn natuurlijk veel meer thuis.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Ja, hoe is dat? Ik denk dat dat heel fijn is, toch? Dat jullie veel meer samen zijn.

[Naeem]Ja, ik vind het wel fijn. Dan kan ik soms meer dingen vragen en kan ik meer bij hun zitten, maar voor hun is het wat minder fijn.

[Warsha]Ja? Waarom denk je dat?

[Naeem]Ze zeiden dat een keer. Mijn vader, hij vindt alleen leuk dat we samen zijn en zo, maar hij kan zich bijvoorbeeld niet zo goed concentreren hier en zo.

[Warsha]Ja, want hoe is dat voor jou dan als jij huiswerk maakt? Kan jij je wel concentreren of probeer je dat wel?

[Naeem]Een heel klein beetje. Soms moet ik mijn koptelefoon opdoen. Dan doe ik mijn koptelefoon op, soms hoor ik daaruit zelfs dingen. Dus soms is de school wel fijner.

[Warsha]Ja, om te concentreren.

[Naeem]Maar het is wel fijner dat we thuis zitten en dat ik meer heb geleerd. En dat ik meer aandacht krijg.

[Warsha]Ja, ja. Want hoeveel dagen ga je eigenlijk nu naar school, en die school weer een jaar of half open is?

[Naeem]We gaan maar twee dagen, alleen dinsdag en vrijdag. We gaan wel dezelfde tijd.

[Warsha]Met je zusjes?

[Naeem]Maar we gaan allebei uit de andere ingang. En soms moet ik mijn zusjes halen van een kortere route. Maar nu moet ik gewoon bij een langere route.

[Warsha]Ja, zijn er eigenlijk nog wel dingen waar je heel blij van wordt?

[Naeem]Bijvoorbeeld dat mijn vader en moeder meer thuis blijven en dat het opeens minder druk is en dat het klimaat opeens beter gaat.

[Warsha]Ja, wat goed dat je daar ook bij stilstaat. Waarom denk je dat het beter gaat met het klimaat?

[Naeem]want minder mensen gaan nu weg. Maar toen ik voor het laatst in het Frankendael park was, was het wel superdruk. En ook toen ik in het Nelson Mandela Park ging, was het ook superdruk. Mensen hielden geen afstand, ze gingen sporten met meer dan tien mensen. Maar bij het voetballen ging het wel goed. Bij de skatebaan gingen sommigen zitten. Er was daar een speeltuintje. Een groepje kinderen van zes gingen daar bij de kabelbaan. Ze konden niet bij de kabelbaan. Alleen op de schommel en glijbaan.

[Warsha]Ja, dus je kon eigenlijk niet zo heel veel doen dan?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Ja, dat is wel jammer hè?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Ik ga je een hele mooie vraag stellen. Ik ben benieuwd hoe je daar op gaat reageren. Als je alles uit de hele wereld mocht kiezen, je mocht het helemaal zelf bepalen. Wat zou je dan doen?

[Naeem]Dat is een hele lastige vraag. Ik wil de hele wereld wel veranderen. Dan wil ik gewoon fijn en goed doen.

[Warsha]Wat wil je fijn en goed doen?

[Naeem]Dat mensen toch fijn hebben en geen dingen doen wat niet echt goed is.

[Warsha]Waar denk je aan?

[Naeem]Dat weet ik niet.

[Warsha]Nee, je wilt gewoon dat iedereen gelukkig is, zeg maar.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Wat zou je nog meer willen? Als je… Het kan van alles zijn.

[Naeem]Eigenlijk is dat het, en dat er sommige wensen van me uitkomen. Ik heb super veel wensen.

[Warsha]Ja, wil je die delen? Een van jouw wensen?

[Naeem]Ik ben sommigen vergeten.

[Warsha]Dat geeft niet?

[Naeem]Het is wel veel wensen.

[Warsha]Ja? Kun je er één benoemen denk je?

[Naeem]Het is wel moeilijk ja.

[Warsha]Ja, nee snap ik. Dat is ook niet erg. Zijn er ook wel dingen waar je zorgen om maakt?

[Naeem]Dat mensen nu ziek zijn en dat sommige mensen eenzaam zijn, in deze corona tijd.

[Warsha]Ja. Zou dat ook een wens voor je zijn om dan die mensen te willen helpen?

[Naeem]Ja, en dat corona weg is.

[Warsha]Ja, dat is een hele mooie wens. Ik vond het erg leuk om jou gesproken te hebben Naeem en om jouw verhaal te horen. Zou je zelf nog iets willen vertellen? Want je afgelopen tijd misschien hebt meegemaakt of beleefd hebt.

[Naeem]Nee, niet echt.

[Warsha]Nee?

[Naeem]Sommige dingen ben ik vergeten.

[Warsha]Ja, dat geeft niet. Hoe is het met je zusjes?

[Naeem]Ook goed. Beneden op de iPad.

[Warsha]En je hebt tweeling zusjes. Merk je ook dat ze veel overeenkomsten hebben met elkaar? Dat ze ook echt heel erg, bijvoorbeeld los van hun uiterlijk, dat ze heel erg veel op elkaar lijken.

[Naeem]Ja, maar ik kan sommige dingen herkennen. Van hun gezicht bijvoorbeeld.

[Warsha]Ja, ja dat snap ik. Maar ook hoe ze het doen en zo?

[Naeem]Ja, mijn ene zusje haar gezicht is groter en de andere is kleiner. En ze doen wel vaak andere dingen aan. En ik kan hun stem horen.

[Warsha]En hoe is het om een grote broer te zijn dan?

[Naeem]Ook leuk.

[Warsha]Ja he, super tof.

[Naeem]Ik ben de oudste.

[Warsha]Ja, leuk is dat.

[Naeem]Ja.

[Warsha]Nou, heel erg bedankt Naeem, ik vond het erg leuk om je gesproken te hebben.

[Naeem]Oké.

[Warsha]Ja? Vond jij het ook goed gaan?

[Naeem]Ja.

[Warsha]Goed zo. Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen