5 juni 2020

#15 Phoenix (13 jr) – over haar buurtinitiatief voor de kinderen en creatieve inzet

In aflevering 15 ga ik met Phoenix van 13 jaar in gesprek. Toen de scholen nog volledig dicht waren heeft zij een super leuke buurtinitiatief voor de kinderen opgezet. Tijdens de aflevering vertelt ze haar ervaring over de brugklas en dat ze moeite had om vrienden te maken.
5 juni 2020

#15 Phoenix (13 jr) – over haar buurtinitiatief voor de kinderen en creatieve inzet

In aflevering 15 ga ik met Phoenix van 13 jaar in gesprek. Toen de scholen nog volledig dicht waren heeft zij een super leuke buurtinitiatief voor de kinderen opgezet. Tijdens de aflevering vertelt ze haar ervaring over de brugklas en dat ze moeite had om vrienden te maken.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Hallo lieve mensen, vandaag heb ik Phoenix in mijn podcastshow. Ik vind het erg fijn dat ze er is. Welkom Phoenix. Ik vind het leuk dat je meedoet, maar allereerst willen we er luisteren als je jou een beetje leert kennen. Wat ik jou eigenlijk net voor de aflevering vertelde, of voor deze opname eigenlijk, dat ik normaal gesproken met kinderen werk en ook de kinderen een beetje om me heen mis. Sinds corona de wereld in is gekomen. En ja, we zitten veel binnen. Kinderen krijgen thuis onderwijs. En ik zag in een WhatsApp groep waar ik in zit een filmpje van jou voorbij komen die jouw moeder stuurde in de groep. En ik dacht, hey wat mooi. En daar ga je zo meteen trouwens veel meer over vertellen. Wat ik heb gezien natuurlijk. Dus heb je er zin in?

[Phoenix]Ja heel erg.

[Warsha]Goed zo. Heb jij nog vragen voor mij?

[Phoenix]Nee hoor.

[Warsha]Oké, dan gaan we gewoon beginnen. Oké Phoenix, vertel hoe oud ben jij en wat vind je leuk om te doen?

[Phoenix]Ik ben 13 jaar en ik hou heel erg veel van dansen. En ook van hele creatieve vakken zoals knutselen, schilderen. En zelfs zit ik ook op een kunstschool. Dus dat is heel goed samengewerkt.

[Warsha]Oh, mooi! Wauw, een kunstschool. Wat houdt dat verder in? Wat krijg je daar anders dan op de normale middelbare school?

[Phoenix]Naast de normale vakken hebben we dan bijvoorbeeld dans, tekenen, samen met het werken met naaien, en muziek. En dat krijgen we dan ook allemaal na de normale lessen.

[Warsha]Oké, wauw, dat is echt super mooi. Want in welke groep zit je?

[Phoenix]Ik zit nu in de eerste.

[Warsha]Ja, de middelbare school. Hoe vind je dat?

[Phoenix]Ik vind het wel heel erg leuk. In het begin was het wel heel erg veel wennen.

[Warsha]Ja, waar aan moest je wennen?

[Phoenix]Ik ben iemand die echt heel veel moeite heeft om vrienden te maken. Maar nu heb ik echt vrienden genoeg, dus het is wel goed.

[Warsha]Want hoe heb je dat dan gedaan? Je zegt dat je moeite hebt om vrienden te maken. Hoe heb je dat dan aangepakt?

[Phoenix]Nou, een meisje die dacht van oh dat is wel leuk. En toen heeft ze me er gewoon een beetje bij betrokken. En toen werden we heel erg close samen. En toen kwamen er steeds mee vrienden bij. Zo is het gebeurd.

[Warsha]Oh dat is wel mooi hè, als er dan iemand is die toch een beetje naar je toe komt, om vrienden te maken. Hoe voelde dat voor jou? Was dat heel fijn?

[Phoenix]Ja, ik vond het heel erg fijn. In het begin had ik iets van, ok jongens, ik ben er ook nog. Want ik voelde het heel erg alsof ik werd buitengesloten in het begin. Maar nadat zij mij zag en mijn vrienden kwamen, vond ik het wel heel erg fijn.

[Warsha]Ja, want hoe voelt dat dan voor jou om buitengesloten te worden? Waaraan merkte je dat dat je buitengesloten werd?

[Phoenix]omdat ik heel veel kinderen samen zag en ik stond er maar een beetje alleen. Dat vond ik gewoon heel erg jammer. Dat maakt me ook wel een beetje verdrietig, ja.

[Warsha]En heeft dat lang geduurd voordat dat meisje dus naar jou toekwam om vrienden te worden?

[Phoenix]Nee, eigenlijk niet.

[Warsha]Nee? Oké, gelukkig. Dat is wel fijn. En was het voor jou voor het eerst zo of had je dat op de basisschool ook wel? Vond je dat ook wel moeilijk?

[Phoenix]Ja, op de basisschool had ik dat ook al een beetje.

[Warsha]Ja. Ben je een beetje verlegen ook?

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Ja, maar daar leer je ook weer van natuurlijk. Als je steeds weer stappen zet om… om iets te bereiken. En je zit op een kunstschool, dat is echt supermooi. Aanstaande maandag gaan de school weer open, 11 mei. Voor jou is het natuurlijk anders, want je zit op de middelbare school. Wanneer mag jij weer beginnen?

[Phoenix]Ze zeggen 1 juni, maar mijn leraren zijn nu nog steeds aan het vergaderen van, gaan we het dan doen en gaan we in groepen sturen? En dus het is nog niet heel erg zeker. En onze ouders worden daar ook nog heel erg over gemaild, dus het is nog allemaal onzeker.

[Warsha]Ja, hoe vind jij dat?

[Phoenix] Ik vind het best wel vervelend, omdat ik heel graag naar mijn vrienden wil. En ook gewoon dan is er een beetje uitleg. Maar ik begrijp ook wel dat het een beetje, dat ze er voorzichtig mee door willen gaan. Want ja, het is nog niet zo zeker maar ze proberen het wel gewoon.

[Warsha]Ja, nee klopt. Want hoe is het bij jou gegaan de afgelopen weken? Je moest de lessen vanuit huis volgen. Hoe was dat voor jou?

[Phoenix]Ik vond het in het begin niet zo erg, maar het werd steeds een beetje moeilijker. Bijvoorbeeld als ik een vraag had, dan werd er veel later gereageerd. Of dan was de juf met iemand anders bezig. En dan had ik in het begin ook een paar problemen met de laptop. Want mensen konden mij ook niet horen. Dus dat was ook heel erg vervelend. Maar het gaat nu wel al beter.

[Warsha]Ja, gelukkig. Hoe ziet zo’n lesdag er voor jou uit? Krijg je ondersteuning van je moeder? Of is het voornamelijk echt zelfstandig?

[Phoenix]Het is meer dat we elke keer gewoon via de rooster werken. En dan tot die tijd hebben we een soort meeting. En dan kunnen we vragen stellen. En dan wordt het ook eerst uitgelegd en dan ga je zelf ter werk. Als je vragen hebt dan kan je er steeds weer in in de meeting. Zo gaat het. En soms dan vraag ik mijn moeder ook wel wat dingetjes.

[Warsha]Ja, fijn dat dat kan. Ja, mis je je vriendjes en klasgenoten? Je gaf net al aan dat je ze heel graag wil zien, dus je mist ze ook heel erg.

[Phoenix]Ja, ik mis ze echt heel erg, want ik zie ze echt bijna nooit. En nu gebeuren er ook heel weinig dingen samen. Dat vind ik ook jammer, want we gaan alweer naar de tweede, dus we hebben ook bijna niks gedaan in de eerste. Dat vond ik wel jammer.

[Warsha]Ja, want heb je op andere manieren contact met ze? Spreek je ze op een andere manier?

[Phoenix]Ja via Skype en via WhatsApp.

[Warsha]Oké, dus je kan ze wel zien en spreken maar op afstand inderdaad.

[Phoenix]Ja. Maar het blijft anders hè?

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Nou, waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is, je hebt een mooi initiatief opgezet.

[Phoenix]Dank u wel.

[Warsha]En nou vertel daar maar over, want we zijn daar benieuwd naar.

[Phoenix]Nou, we zaten heel erg lang binnen en toen zei moeder, “Zou je niet leuk vinden om misschien iets voor de buurt te verzinnen?” En toen ben ik gelijk aan de slag gegaan met een brief maken en toen heb ik het gelijk opgestuurd, een beetje rond gegaan.

[Warsha]Wat stond er in die brief?

[Phoenix]Er stond wat mijn naam was, dus Phoenix, dat ik op de middelbare school zat. Want ik dacht dat het wel een beetje handig was voor de ouders zodat ze weten dat het niet een wat jonger kind is. Zodat ze het niet zo erg zouden vinden ook. En ik had gezegd waar de buitenactiviteiten waren. En dat is bij mij op het plein. en allemaal activiteiten wat we bijvoorbeeld konden doen. En waarom ik het zou willen doen. Omdat ik merkte dat heel veel kinderen binnenbleven en dat ze bijvoorbeeld heel veel achter de tv zaten of achter de telefoon. Dat vond ik wel jammer. En ik had ook de tijden erin gezet. En tot wanneer dat was, ik zei daar ook 11 mei omdat ik wist dat het wat jongere kinderen zouden zijn. en dat die dan weer 11 mei zouden beginnen met school. Ja. En ik had mijn e-mail erin gezet als ouders vragen of ideeën hadden.

[Warsha]Mooi, wauw. En wat voor soort activiteiten heb je georganiseerd?

[Phoenix]We hadden in het begin trefbal en voetbal. En de volgende dag hadden we dans en verstoppertje en daarna hadden we een parcour. En we hadden ook een speurtocht en die vond ik zelf het leukst.

[Warsha]Ja? Leuk. Hoe ben je op al die activiteiten gekomen? Heb je die allemaal zelf bedacht of heb je die samen bedacht met iemand?

[Phoenix]Ja, ik heb ze allemaal zelf bedacht. En ik dacht een beetje ik zie heel vaak dat de kinderen bijvoorbeeld tikkertjes spelen, en toen dacht ik dan zou het juist leuk zijn als ze een keer wat anders zouden doen, zodat ze er wat meer van zouden genieten. En toen dacht ik een beetje van, wat als ik klein zou zijn, wat zou ik heel erg leuk vinden. En deze dingen kwamen toen in me op.

[Warsha]Ja, heel mooi, heel mooi. Was het ook een beetje te doen, hè, in deze rare tijd, corona tijd, met de maatregelen. Kon je daar een beetje rekening mee houden?

[Phoenix]Ja, dat ging ook best wel goed. Bij Trefball hadden we twee vakken. En ik zei eigenlijk ook een beetje van… Als jullie een beetje opletten, dan kunnen we ook sneller door. En ja, het ging allemaal goed. Iedereen was wel heel erg enthousiast. En die had ook geen problemen met het afstand houden. Dus toen ging het ook lekker vlot.

[Warsha]Oh, mooi. Hoe reageerden ouders eigenlijk op jouw brief?

[Phoenix]Ik had een ouder die echt gelijk heel enthousiast was en die zei van echt leuk dat je dit organiseert omdat mijn kind ook heel vaak binnen zit. Dus ze begreep het ook. En die had dat gelijk gestuurd. En ik had nog wat meer kinderen. Ik heb eigenlijk geen eens een mailtje gekregen van een ouder. Dus dat vond ik een beetje waarvan ik dacht. Oké, dus ze begrepen het heel erg goed. En ze reageerden allemaal wel heel erg goed. Ik had geen negatieve reacties.

[Warsha]Nee, mooi. Hoeveel kinderen zijn er eigenlijk op afgekomen?

[Phoenix]Zo een, 10 tot 15 kinderen.

[Warsha]Dat is best veel.

[Phoenix]Ja.

[Warsha]En was er ook nog veel voorbereiding voor jou? Want dat moet je allemaal indelen of schemas maken, denk ik dan ineens?

[Phoenix]Ja, ik had een dag van tevoren, daar ging ik kijken van, oké, wat kan ik de volgende dag doen? En dan zei ik, we beginnen van één uur tot twee uur, dus maar een uurtje. En dan kwam ik één uur eerder, ging ik alles klaarzetten. Dus ik had er niet echt zoveel problemen mee, want ik vond het plannen wel heel erg makkelijk.

[Warsha]Ja, wauw, dat is echt mooi. Had je alle spullen in huis die je nodig had voor alle activiteiten?

[Phoenix]Ja, want ik gebruikte heel erg creatieve dingen. Zoals ik had geen pionnetjes. Dan gebruikte ik allemaal bekertjes en dan zette ik water in zodat die niet weg zouden vliegen en zo.

[Warsha]Oh wat goed.

[Phoenix]Dank u wel.

[Warsha]Zijn er nog meer creatieve ideeën die je zou willen delen voor spullen die je dan niet in huis had?

[Phoenix]Nee, eigenlijk niet.

[Warsha]Nee? Oké, maar dat is wel mooi, dat je dat zo kan om kan denken als je een materiaal niet in huis hebt. Wat weet je eigenlijk over het virus? Dat ben ik wel benieuwd naar.

[Phoenix]Ik weet dat het best wel besmettelijk is. En dat het meer voorkomt bij oudere mensen. En wat minder bij jongere kinderen. En ik weet dat we als dan moeten houden en bijvoorbeeld heel veel alcohol voor je handen moet gebruiken tegen de bacteriën. En ik weet ook dat ze al bezig zijn met een soort tegengif?

[Warsha]Ja, vaccinatie.

[Phoenix]Ja. En ja, dat is het een beetje.

[Warsha]Moest je er veel rekening mee houden verder met de activiteiten die aan het uitvoeren was?

[Phoenix]Nee, eigenlijk niet zoveel. Alleen het afstand houden voor de rest, dan hadden we er geen problemen mee.

[Warsha]En hoe lang doe je dit al? Hoe lang, ja. We zitten al enige tijd binnen natuurlijk.

[Phoenix]Ongeveer twee weken.

[Warsha]Ja, want dat is echt leuk. En hoe ervaren die kinderen dit?

[Phoenix]Ze vinden het heel erg leuk. Ze doen altijd enthousiast mee. En zijn heel erg van “Wanneer is de volgende weer?” Dat vind ik heel erg leuk om terug te zien. En ja, ze zijn wel heel erg blij dat ik het ook doe. En ik had ook bedacht van, misschien als het allemaal voorbij is, om een soort, nu een soort brief te maken met haar in van, hoe ervaarde jij het? Vond je het leuk? Zou je dan nog een keer willen doen? Na dit alles? Misschien vinden ze het wel leuk en dan zou ik het gewoon op normale dagen met de kinderen ook kunnen doen.

[Warsha]Ja, wauw, mooi. Je doet het nu al twee weken. Aanstaande maandag gaan de kinderen naar school, of een deel van de kinderen.

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Ga je dan dan al jouw brief schrijven of ga je er dan nog even mee verder? Want de kinderen gaan natuurlijk ook halve dagen naar school of een paar uur of niet elke dag.

[Phoenix]Dat weet ik nog niet zo zeker, want ik denk dat ik de kinderen ook zelf ga vragen van gaan jullie al naar school, want sommige scholen die willen soms ook nog even dicht blijven. En ook niet zoveel scholen in de buurtjes, als het meerdere zijn dan wacht ik er ook nog wel even mee.

[Warsha]Ja. Oké, mooi. Hoe heb jij dit ervaren? Hoe was dat voor jou? Hoe is het de afgelopen twee weken gegaan?

[Phoenix]Het ging echt heel erg goed. Ik was ook heel erg blij dat er veel kinderen op afkwamen. Ze luisteren ook heel erg goed, dus ik kon alles snel uitleggen. Ze deden er gewoon heel erg leuk mee en dat vond ik heel erg leuk om te zien.

[Warsha]Jij was een soort juf ook?

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Juf Phoenix. Ja, maar heb je dan ook nieuwe kinderen leren kennen?

[Phoenix]Ja, ik heb vier nieuwe kindjes leren kennen, waarvan ik niet wist dat ze ook hier in de buurt woonden.

[Warsha]Ja, dat is heel leuk.

[Phoenix]Dat vond ik ook wel heel leuk.

[Warsha]Ja, en de kinderen onderling? Kennen ze elkaar allemaal of was het ook echt nieuw voor ze?

[Phoenix]Een paar kinderen kenden elkaar niet. In het begin hebben we ook een voorstelronde gedaan zodat ze elkaar meer leerden kennen. Zodat het niet ook vreemd zou zijn. En daarna gingen ze gewoon echt heel goed samen te werken.

[Warsha]Ja, wauw, wat goed hé. Echt, Ja, je hebt het best wel professioneel aangepakt ook. En bij de eerste keer waren de ouders er dan ook bij? Waren ze ook benieuwd hoe jij eruit zag en wat je dan ook allemaal ging doen?

[Phoenix]Een paar kinderen die waren er eigenlijk al, waarvan ik bijvoorbeeld niet langs hun huis was geweest, omdat ik niet wist dat die ook hier in de buurt woonden. Dus die waren ook niet met de ouders, die speelden gewoon buiten. En er waren wel twee ouders meegekomen. En dat vond ik ook wel goed, want je laat niet zomaar misschien je kind bij iemand achter.

[Warsha]Nee, nee, precies. Ja, wat goed dat je daarover nagedacht hebt. Wat heb jij ook verder nog ondersteuning gehad van je moeder?

[Phoenix]Nee, eigenlijk niet. Ze zei “Oké, ga je gang maar.” En ik ging heel erg creatief ter werk.

[Warsha]Ja, wat goed. Ja, je hebt gewoon al jouw kwaliteiten ook ingezet hiervoor, natuurlijk. En heb jij nog broertjes en zusjes?

[Phoenix]Ja, ik heb één zusje van tien maanden. En ik heb één broer van 19 jaar.

[Warsha]Oké. En nu je eigenlijk, nou ja, voor die twee weken dan, maar na die twee weken was je gewoon druk. Toch met dat organiseren hiervan. Breng je ook nu meer tijd met ze door? Nu je ook eigenlijk thuis bent.

[Phoenix]Ja, heel erg veel. En we spelen gewoon heel erg veel samen. Bijvoorbeeld ik met mijn zusje. En soms let ik ook met mijn zusje en dat vind ik ook wel heel erg leuk. En mijn broer, ja… Nee.

[Warsha]Nee, die doet zijn eigen ding hè?

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Ja, leuk. En die activiteiten, even terug naar je activiteiten. Want ik blijf erin zitten en ik vind het zo mooi dat je dit hebt gedaan. Hoeveel dagen in de week deed je dit?

[Phoenix]Ik deed het elke dag.

[Warsha]Elke dag?

[Phoenix]Ja.

[Warsha]Oh wauw, maar dan ook echt naar jouw schoolwerk was je hiermee bezig?

[Phoenix]Ja. Ik begon er ook mee in mijn vakantie, dus toen was het niet zo erg met school. Maar de ena laatste dag toen ik er mee was gegaan, dus twee dagen geleden, Ik kreeg tijdens een van de activiteiten opeens een berichtje van morgen beginnen we weer met school. En dat was echt heel onverwachts, want ik dacht dat we twee weken hadden. Dus toen moest ik de tijden wel veranderen. Maar ik had er daarna geen problemen mee met school.

[Warsha]Nee, nou wat goed. Ik vind het leuk dat je dit gedeeld hebt.

[Phoenix]Dankjewel.

[Warsha]Wat mis jij verder in deze hele tijd? Waar we nu in zitten.

[Phoenix]Ik denk gewoon de familiebanden. Omdat we bijvoorbeeld niet naar de wat oudere mensen uit de familie kunnen gaan nu. En dan is het ook wat moeilijker. Maar ik hoop gewoon dat iedereen er ook gewoon heel makkelijk mee om kan gaan. En dat ze proberen te bellen met elkaar. Gewoon heel veel contact te houden. Dat mis ik nu volgens mij ook een beetje.

[Warsha]Ja gelukkig kan je elkaar toch wel bellen, dat maakt het dan toch wel, ja, mooi. Ik ga je nog een laatste vraag stellen. Dat is misschien ook wel de mooiste vraag voor nu. Als je alles uit de hele wereld mocht kiezen en je mocht het helemaal zelf doen. Helemaal zelf bepalen. Wat zou je het eerste willen doen?

[Phoenix]Ik denk een huis kopen. Zodat ik daar gewoon met al mijn vrienden in kan wonen. En ik denk naar een land gaan waar ik echt heel veel van hou. En misschien zelfs een dansstudio openen. En gelijk werken in het ziekenhuis, want ik wil heel graag vroedvrouw worden.

[Warsha]Oh wauw, je weet ook echt wat je wilt worden. Dat is zo mooi. En je wilt heel graag naar een ander land. Heb je al een land in gedacht of een land waar je heel graag naartoe wilt?

[Phoenix]Nee, eigenlijk niet, maar ik denk wel dat het lekker warm is.

[Warsha]Een mooi eiland of zo.

[Phoenix]Ja, dat zou leuk zijn.

[Warsha]Ja. Leuk. Ik vond het heel erg leuk om je gesproken te hebben en om jouw ervaring te horen. En uiteraard jouw initiatief die je hebt opgezet voor je buurt genootjes. Ik wil je heel erg bedanken en wie weet ontmoet ik je wel.

[Phoenix]Ja, ik ook. Echt heel erg graag.

[Warsha]Dank je wel.

[Phoenix]Oké, alstublieft.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer!

Luisteren kan ook via de volgende kanalen