22 mei 2020

#12 (BONUS) RAMADAN aflevering met Malik (14 jr) – Het vasten is relaxter

In deze EXTRA RAMADAN aflevering ga ik met Malik van 14 jaar in gesprek. Het vasten is relaxter, omdat hij niet op school hoeft te zijn. Hierdoor is hij meer ontspannen en heeft hij z’n emoties goed onder controle. Malik doet 2 jaar mee aan Ramadan en hoor je wat dit voor hem betekent. Het thuisonderwijs bevalt hem prima en vertelt hij graag wat hij doet in zijn vrije tijd.
22 mei 2020

#12 (BONUS) RAMADAN aflevering met Malik (14 jr) – Het vasten is relaxter

In deze EXTRA RAMADAN aflevering ga ik met Malik van 14 jaar in gesprek. Het vasten is relaxter, omdat hij niet op school hoeft te zijn. Hierdoor is hij meer ontspannen en heeft hij z’n emoties goed onder controle. Malik doet 2 jaar mee aan Ramadan en hoor je wat dit voor hem betekent. Het thuisonderwijs bevalt hem prima en vertelt hij graag wat hij doet in zijn vrije tijd.
podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

podcast girl
podcast boy

Over deze serie podcasts

rainbowline 2x

Mijn naam is Warsha. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen.

Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Op die manier werk ik samen met het kind aan het zelfvertrouwen en leert jouw kind over hoe hij of zij in elkaar zit.

In deze serie podcasts ga ik met verschillende kinderen in gesprek, deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.

Geniet ervan!

 

Liefs, Warsha

Liever lezen dan luisteren?

[Warsha] Welkom bij de Kindervreugde Podcast. Mijn naam is Warsha van Kindervreugde en leuk dat je luistert. Ik ben kindercoach en richt mij voornamelijk op kinderen uit multiculturele gezinnen. Samen met mij ontdekt jouw kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. In deze podcast ga ik met verschillende kinderen in gesprek. Deel ik inspiratie, ervaringen en talenten van de kinderen.
Hallo mensen, vandaag heb ik Malik in mijn podcast show. Ik vind het erg fijn dat hij er is. Welkom Malik. Ik vind het leuk dat je meedoet. Maar allereerst wil ik de luisterhuis jou een beetje leren kennen. Ja, ik werk normaal gesproken met kinderen. En ja, ik ben gewoon benieuwd hoe het nu met ze gaat. Ja, en daarom heb ik jouw moeder gevraagd of ik met jou een gesprek mag gaan. Dus heb je er zin in?

[Malik]Ja hoor, zeker.

[Warsha]Goed zo. Hey Malik, hoe oud ben jij? Vertel eens wat leuks over jezelf.

[Malik]Ik ben veertien jaar oud en ik hou echt van spelletjes. En ik vind dat wel leuk. Spelletjes spelen, bordspelen met familie.

[Warsha]En wat voor bordspelen zijn dat hier?

[Malik]Monopoly, 30 seconds, hints, weerwolven, kaarten, allerlei spelletjes.

[Warsha]Ja en heb je een favoriet?

[Malik]Ik denk dat mijn favoriet toch wel weerwolven is.

[Warsha]Ja? Ik ken zelf weerwolven niet, kun je een stukje uitleggen?

[Malik]Je hebt allemaal karakters, bijvoorbeeld een heks, een weerwolf. En weerwolven zijn eigenlijk slechterikken. En je hebt burgers. Weerwolven en burgers eigenlijk. En in de avond dan ga je slapen en de weerwolven gaan je in de nacht opeten. Maar je weet niet wie een weerwolf is en wie niet. Dus dan moet je kiezen van oh jij bent de weerwolf en dan mogen ze allemaal stemmen en dan is diegene uitgeschakeld en dan moet je kijken of hij een weerwolf is of niet. En sommige burgers hebben speciale krachten. Dus bijvoorbeeld de jager kan je dan meenemen in zijn kracht. Dus dan ga jij ook dood.

[Warsha]Oké, mooi. Klinkt wel interessant uitdagend ook wel spannend.

[Malik]Ja, je vertrouwt niemand meer op het laatste van de avond.

[Warsha]Nee. Oh, dat lijkt me echt zo top. Oké, leuk om dat stukje van jou te horen. Wat voor school doe je en welk groep zit jou?

[Malik]Ik zit in de tweede klas van de middelbare school. En ik doe VWO.

[Warsha]Oké, mooi. Nou, eigenlijk waar we het over gaan hebben is natuurlijk hoe de afgelopen maanden is geweest. Sinds corona de wereld in is gekomen. Hoe was het voor jou om niet naar school te kunnen gaan?

[Malik]Eerst was het wel een beetje van, oh ik ben blij ik hoef niet naar school. Maar daarna dacht ik, ik heb thuis alsnog school. Normaal is het als je naar school gaat, heb je als je thuis bent eigenlijk vrije tijd. Om zo te zeggen. Maar nu heb je thuis de hele dag school.

[Warsha]Ja. Want hoe ziet het dan een dag of voor jou uit?

[Malik]Ik begin dus, ik sta gewoon om half negen op voor elke dag. En dan kijk ik wat voor lessen ik heb. En dan als ik bijvoorbeeld wiskunde heb in de ochtend, dan ga ik bellen met degene die mijn wiskunde geeft. En dan gaat hij uitleggen of hij gaat zeggen heb je vragen en zo niet, dan mag je weg gaan. En dan ben je eigenlijk weer klaar. Normaal duurt de les drie kwartier bij mij en nu duurt het misschien max één minuut, vijf minuten, tien minuten.

[Warsha]Echt? Zo kort?

[Malik]Kwartier max. Sommige lessen gewoon kwartier max.

[Warsha]Dus dan ben je vrij snel klaar?

[Malik]Ja, dan ben ik soms 1 uur en soms 11 uur klaar.

[Warsha]En wat doe je daarna dan?

[Malik]Daarna geven ze wel heel veel huiswerk op. Dus dan geeft ze bijvoorbeeld op, maak een powerpoint en maak een video, ga filmen, ga buiten rennen, op trappen en dat soort dingen.

[Warsha]Oh ja, dus gewoon wel echt opdrachten.

[Malik]Ja.

[Warsha]Want, je hebt ook een jongere broertje hè?

[Malik]Ik heb ook een jonger broertje.

[Warsha]En hoe oud is hij?

[Malik]Negen jaar.

[Warsha]Oké. En, help je hem ook bijvoorbeeld met zijn huiswerk?

[Malik]Nou eerst wel, maar daarna vond hij me een beetje vervelend, dus ik ben gestopt met hem te helpen.

[Warsha]Ja, want jullie zijn veel meer samen hè, ook thuis natuurlijk. Doen jullie ook veel meer leuke dingen samen?

[Malik]We doen niet per se veel meer leuke dingen samen, maar we zijn wat meer bij elkaar. Maar we doen niet per se meer leuke dingen samen of zo.

[Warsha]Nee, nee, dat deden jullie eigenlijk al wel.

[Malik]Ja, het is niet meer of zo geworden. Het is eigenlijk wat minder geworden, want je kan niet meer naar de bioscoop of naar zwembad.

[Warsha]Ja, ja, oké.

[Malik]Dat is dus wat minder geworden.

[Warsha]Ja, ja. En, waren de lessen dan ook voornamelijk zelfstandig voor jou? Of had je ook wel ondersteuning nodig van je ouders?

[Malik]Met sommige dingen wel, sommige dingen over je niet. Dus bijvoorbeeld als mijn huiswerk opgegeven en het huiswerk is heel lang of moeilijk en eigenlijk niet zo lang zou horen te zijn, dan vraag ik wel om hulp aan mijn ouders. Maar op zich met school zelf en lessen? Nee, met lessen zelf niet.

[Warsha]Mooi. Wat mis je je vrienden, je klasgenoten?

[Malik]Eigenlijk niet echt. Ik zit wel relaxed thuis.

[Warsha]Ja?

[Malik]Ja.

[Warsha]Maar spreek je ze wel op andere manieren?

[Malik]Via Playstation, spelletjes of af en toe via de les. Ja. Via de les.

[Warsha]Zit je meer achter je Playstation nu je meer thuis bent.

[Malik]Nee, dat mag niet. Ik heb een regel. Ik mag alleen in het weekend op de PlayStation. En vrijdag, dat telt ook als een weekend.

[Warsha]Ja, dus echt relax momenten, zeg maar.

[Malik]Ja.

[Warsha]Wat weet jij eigenlijk over het virus? Ik ben wel benieuwd.

[Malik]Ik weet dat het corona virus besmettelijk is. Dat je het overdraagbaar is van mens tot mens. en dat ook op oppervlaktes kan zitten. En ik weet ook dat het iets aan je longen is. En dat je eerst griep verschijnselen krijgt. En dat je, ja, dat weet ik zo’n beetje ervan. En dat het ook wel een beetje dodelijk is. Dat weet ik ook.

[Warsha]Ja, ja. En hoe is dat voor jou? Hoe ga jij daarmee om?

[Malik]Ik weet het niet per se. Ik denk dat er heel veel gepushed is. Niet naar buiten, niet naar buiten, blijf binnen, blijf binnen, blijf binnen. Het is wel goed aan de ene kant, maar ik denk ook wel dat het coronavirus een beetje groot is gemaakt.

[Warsha]Dus je vindt het een beetje overdreven dan het werkelijk is?

[Malik]Ja, ik denk dat het wel heel ernstig is, maar ik denk dat er veel ernstiger, ergeren ziektes waren en die heb je ze niet zo erg behandeld. Dus ja, dat is het.

[Warsha]Ja, je hebt wel het idee dat er veel niet klopt. Zeg ik dat goed dan?

[Malik]Ja.

[Warsha]En wanneer is dat ontstaan? Die gedachte eigenlijk, dat je dacht van, hmm, dit klopt niet echt helemaal.

[Malik]Nu jongere kinderen ook weer naar school mogen, denk ik ook van dat is toch ook een risico, dan kan je beter alles weer open doen ofzo.

[Warsha]Ja.

[Malik]Ja, toen dacht ik echt, dat was echt een punt van, ik geloof het niet echt meer.

[Warsha]Ja, ja, want ze zijn natuurlijk, ja, ze zijn deze week gestart met school. Dat betekent dat jouw broertje ook naar school gaat? Hoe staan jullie daarin?

[Malik]Ja, het is aan de ene kant wel goed. Maar aan de andere kant, hij moet ook wel weer leren, want ik die hem uitleg geef, werkt ook niet echt altijd goed. Dus als hij dan naar school gaat, is het wel goed, maar het is ook wel een risico.

[Warsha]Ja. Want gaat hij dan fulltime naar school, of zijn het ook echt een paar dagen? Dat verschilt volgens mij.

[Malik]Het is elke dag een halve dag, dus elke dag van half 1 tot half 4. En dan behalve op woensdag, op woensdag is hij vrij.

[Warsha]Ja. Weet jij ook hoe hij dat ervaart?

[Malik]Volgens mij vind hij het heel leuk, want hij kan ook weer voetballen. Dus omdat hij nu weer kan voetballen, denkt hij van ja, school kan beide, maakt niet zoveel uit. Ik kan toch wel voetballen, dus daar is hij al blij.

[Warsha]Ja, ja. Oké, mooi. Nee, want praten jullie er thuis eigenlijk ook wel met elkaar over?

[Malik]We maken er meer grapjes over thuis, over het virus zelf. We kijken wel de hele dag nieuws. De hele dag is wel een beetje saai, maar we praten er nu echt over van, ja het coronavirus komt dichterbij. Meer van als iemand hoest bijvoorbeeld corona virus of zoiets.

[Warsha]Oh ja, ja. Oké.

[Malik]Het is niet echt dat we het serieus over praten gewoon aan daarvoor. Ja, je moet wel handen wassen enzo, dat natuurlijk wel in afstand houden, dat wel. Maar niet echt serieus over praten.

[Warsha]Nee, nee. Oké, even kijken. Ja, enkele weken geleden is Ramadan gestart. En jij doet mee aan Ramadan.

[Malik]Ja.

[Warsha]Ja, hoe is dat voor jou?

[Malik]Het is een beetje raar, want je kan niet echt bij familie komen. Dus normaal, elke avond dat we gaan ontvasten, dan komen we bij elkaar. Bijna elke avond zou er wel iemand komen. Maar nu is het best wel inner circle. Het is wel kleiner dan normaal.

[Warsha]Ja, dus alleen met de mensen thuis, met het gezin thuis.

[Malik]Ja.

[Warsha]Of komen er wel mensen op bezoek, maar dan met de afstand maatregelen.

[Malik]Ja, heel af en toe bijvoorbeeld met tante die gewoon echt tegenover onze woont eigelijk. Die komt dan wel af en toe hier op bezoek. Maar dat is er dan wel ook een beetje.

[Warsha]Ja, want voordat de ramadan begint, doen jullie vooraf nog eens een soort voorbereiding?

[Malik]Ja, er is een lezing daarvoor, normaal ook. Een lezing voor de ramadan begint. En het was echt precies precies toen corona begon. Dus dat hadden we het nog wel gedaan. Dus het was nog niet echt met alle maatregelen en zo. Toen hadden we wel echt een lezing gedaan, maar ook niet met heel veel mensen. Een beetje klein. Het was wel al hier, maar het was nog niet van dat die, hij nam het nog niet serieus echt, Mark Rutte, het was nog met die handen schudden en zo.

[Warsha]Ja, ja. En dat was gewoon bij jullie thuis?

[Malik]Nee, bij mijn tante was dat thuis.

[Warsha]Ja, ja. Want hoe lang doe je al mee aan Ramadan?

[Malik]Dit is het tweede jaar dat ik mee doe.

[Warsha]En dan ook echt voor de volle tijd, alle dagen. Wat is er dit jaar anders dan een normale Ramadan, zonder dat corona er nog was?

[Malik]Ik denk dat dit wat relaxter is voor mijzelf, want op school moet je eigenlijk heel rustig zijn. Je kan niet boos worden of wat dan ook. En op school word ik wel getriggerd om boos te worden op sommige dingen. En thuis heb je dat wat minder.

[Warsha]Ja.

[Malik] Ik denk dat dat wel wat makkelijker is, maar je verveelt je wel thuis. Dus dan wordt het ook weer een beetje moeilijker.

[Warsha]Ja. Want je hebt nu eigenlijk meer je emoties onder controle om het zo te zeggen.

[Malik]Ja.

[Warsha]Ja. Oké. Wat betekent Ramadan voor jou?

[Malik]Ja, ik vind dat sowieso, dit is een maand, dat je eigenlijk in het islamitische geloof veel zegeningen kan krijgen. Dus veel goede dingen moet doen en sober eigenlijk een beetje moet zijn. En dus ik vind het sowieso wel een hele belangrijke maand. Want het is echt gewoon een maand van je denkt aan armen, armere mensen. Het is niet alleen van… En vooral in deze coronacrisis is het heel belangrijk dat we ook aan anderen denken.

[Warsha]Ja, mooi. Ja. Wat mag je allemaal niet doen tijdens Ramadan? Dat ben ik ook benieuwd.

[Malik]Ja, sowieso niet eten en drinken tussen de zonsopkomst ondergang.

[Warsha]Ja.

[Malik]Je mag niet bijvoorbeeld boos worden of schelden. Nou boos worden mag wel, maar ik bedoel echt dat je boos wordt schelden en slaan en zo. Je moet zo kalm mogelijk blijven. Je mag niet bijvoorbeeld… Ja, je mag niet… Ook al is het maar een beetje iets. Dus bijvoorbeeld je gaat naar de tandarts of zo en het komt water in je mond perongeluk. Je kan doorgaan, maar het is eigenlijk al een beetje ongeldig.

[Warsha]Ja, dus het beste is om eigenlijk niet naar de tandarts te gaan tijdens ramadan.

[Malik]Ja, maar als ik moet, moet dit wel.

[Warsha]Ja, dat is waar, klopt. Ja, dat betekent eigenlijk ook dat je niet naar de moskee kan gaan. Hoe is dat voor jou dat je daar niet naar toe kan?

[Malik]Ik vind dat op zich wel, het is vervelend, maar ik denk zolang je thuis ook kan bidden en zo is het niet erg. Het is alleen een beetje vervelend, voor zometeen komt het suikerfeest en dan ga ik wel ieder jaar naar de moskee. En nu moeten we wel een beetje kijken hoe gaan we dat dan doen. Maar ik denk dat het niet zo’n groot probleem is, want thuis kan het ook gewoon.

[Warsha]Ja, ja. Ik heb ook begrepen in mijn omgeving dat er ook livestreams zijn vanuit de moskee. Is dat ook iets waar jij of Julia mee doen? Of volgen?

[Malik]Nee, niet per se. Ik doe meer voor mezelf.

[Warsha]Ja, voor jezelf.

[Malik]Ja, ik doe het meer voor mezelf.

[Warsha]Oké, mooi. Ja, dus eigenlijk vind je dat het dit jaar makkelijker gaat omdat je voornamelijk eigenlijk veel thuis bent, veel binnen bent. Merk je ook meer dat je dan productiever bent? Want je hoeft, ja, je bent niet op school, je hebt je emoties ook veel meer onder controle.

[Malik]Ik word wel nog steeds wel een beetje moe, want het is niet omdat ik honger heb, maar het is meer omdat ik, niet goed slaap. Dan word ik wat meer moe, maar dan… Het is, ik hoef wat minder te doen, dus dan is het ook minder erg dat ik zo moe ben. Of zo, denk ik.

[Warsha]Ja. Je kan het meer op je eigen tempo, op je eigen manier allemaal organiseren voor jezelf.

[Malik]Ja, ik hoef niet echt rekening te houden met, oh ik moet nog naar daar ofzo.

[Warsha]Ja en als je op school bent dan zie je iedereen ook eten en drinken. En dat heb je nu ook niet. Is dat.., betekent dat ook? Ja. Anders?

[Malik]Nou een beetje. Thuis eet mijn broertje bijvoorbeeld. Hij eet ook nog gewoon. Maar het is gewoon… Het is maar gewoon ook… Mensen denken dan… Ik vind dat vooral een beetje vervelend. Als je dan op straat loopt en… Oh, ik bedoel, op school ben. En mensen weten dat je aan het vasten bent. Dat ze dan juiste rekeningen mee houden. En dat vind ik juist vervelend. Want dan gaan ze bijvoorbeeld eten. En dan gaan ze… “Oh nee, sorry, dat bedoelde ik niet zo.” Dat soort dingen vind ik vervelend.

[Warsha]Ja, ja. En heb je ook vrienden die meedoen? Bijvoorbeeld?

[Malik]Ja er doen wel een paar klasgenoten van mij mee.

[Warsha]Ja.

[Malik]En ja, ze doen wel mee.

[Warsha]Ja. Ja, mooi. Wat mis je eigenlijk nu in deze tijd?

[Malik]Ja, mijn familie. Om naar mijn familie te gaan. Om gewoon te ontvasten en ja dat mis ik vooral ja en spelletjes spelen

[Warsha]Ja, want spreek je ze dan ook op andere manieren, via de telefoon of ook playstation?

[Malik]Via FaceTime vooral, we FaceTimen heel veel de laatste tijd.

[Warsha]Want dat ontvasten doe je dan ook echt alleen met je ouders en je broertje? Of doe je op afstand ook nog?

[Malik]En soms komt mijn tante of dan bellen we toevallig iemand. Oh, wat heb jij gekookt? En wat eet jij nu? Dat doen we ook wel.

[Warsha]Oh ja, oké. Dus jullie bellen elkaar wel op tijdens het ontvasten.

[Malik]Ja.

[Warsha]Is er eigenlijk door het hele corona ook eigenlijk, als we daar weer op terugkomen, is er veel veranderd bij jullie? Want papa en mama werken natuurlijk ook thuis, denk ik.

[Malik]Nee. Er is wel een beetje iets veranderd. Mijn ouders werken thuis, dat wel. Maar ik denk, nee. Op zich niet.

[Warsha]Nee?

[Malik]Nee, op zich niet.

[Warsha]Oké. Zijn er ook dingen waar je blij van wordt, dit moment?

[Malik]Ja, thuis zitten, en relaxen.

[Warsha]Ja?

[Malik]Dat is echt fijn, want ik zou vanaf mijn huis, moet ik normaal drie kwartier reizen naar school. En nu ben ik thuis, ik sta op, ik douche, ik kleed me aan en ik zit al klaar voor school.

[Warsha]Ja, ja. Dus eigenlijk is het wel een mooie manier om school te volgen eigenlijk vanuit huis. Ja.

[Malik]Alleen communicatie is niet altijd goed.

[Warsha]Nee, nee, dat is inderdaad minder. Wat zou daar beter in kunnen zijn voor jou?

[Malik]Ik denk dat 1 programma. Nu moeten we 3 of 4 programma’s in de gaten houden, maar ik denk dat 1 programma zou heel goed zijn.

[Warsha]Ja dat is best veel he, 3 of 4 programma’s.

[Malik]Ja.

[Warsha]Oké, ik ga je nog een hele mooie vraag stellen. Als je alles uit de hele wereld mocht kiezen en je mocht het helemaal zelf bepalen, wat zou je dan als eerst willen doen?

[Malik]Ik denk met mijn familie, gewoon met mijn hele familie samenkomen en spelletjes spelen.

[Warsha]Ja, mooi.

[Malik]Ja, feestvieren. Dat denk ik echt.

[Warsha]En ik ben nog wel een vraag vergeten trouwens. Maak je je ook ergens zorgen over of is het voor jou ook echt allemaal helemaal oké zo?

[Malik]Soms wel. Als ik bijvoorbeeld in de Albert Heijn loop en iemand hoest echt… Dan loop ik wel echt eventjes een heel ometje om. Maar ik denk niet dat ik echt als ik gewoon een beetje binnen ben of buiten speel dat ik zeg maar echt heel erg zorgen ga maken over allerlei dingen.

[Warsha]Nee, oké. Want kom je nog vaker buiten of in de supermarkt?

[Malik]Ja, een beetje. Best wel vaak ja eigenlijk. Want we moeten vaak ook dingen hebben om te ontvasten enzo. Dus daar ga ik wel vaak voor naar de supermarkt.

[Warsha]Ja. Zijn er ook bepaalde gerechten die je het liefst wil eten nu tijdens Ramadan?

[Malik]Daawet. Ja, Daawet. Dat is mijn lievelings drinken.

[Warsha]Ja, die ken ik ook.

[Malik]En gevulde eieren wil ik ook eten. Die maakt mijn moeder altijd.

[Warsha]Ja, lekker. Maar zijn er ook speciale gerechten die ook echt alleen tijdens Ramadan klaargemaakt worden? Of is het juist extra? Ja, veel meer eten zeg maar.

[Malik]We hebben niet echt speciale gerechten tijdens Ramadan, maar wel bijvoorbeeld tijdens het suikerfeest hebben we wel bijvoorbeeld… We hebben dan een soort van vermicelli. Ik weet niet hoe het heet. Maar het is wel een soort van melk met van dingen erin.

[Warsha]Ja, met die vermicelli slierten dan? Ja, ik snap wat je bedoelt.

[Malik]Ja.

[Warsha]Dat vind je lekker om te eten, zeg maar.

[Malik]Ja.

[Warsha]Oké. Wat zou je nog meer willen vertellen over Ramadan?

[Malik]Het is een hele mooie maand, vind ik het ook. Ramadan. Het gaat niet om het vasten alleen, het gaat het ook om waarom vast je. En mensen weten die vraag, waarom je vast meestal.

[Warsha]En wat is jouw waarom?

[Malik]Ik denk dat ik vast om te zien hoe mensen het hebben eigenlijk zonder te eten, die het wat moeilijker hebben. Daarom vast ik denk ik.

[Warsha]Ja. Mooi. Oké. Nou ik wil je heel erg bedanken voor je mooie antwoorden en je reacties.

[Malik]Graag gedaan.

[Warsha]Ik vond het leuk om je verhaal te horen over hoe jij kijkt naar Ramadan en hoe jij dat ervaart nu, vooral in deze rare tijd. Dus dank je wel daarvoor.

[Malik]Graag gedaan, hè.

[Warsha]Bedankt voor het beluisteren van deze podcast. Ik hoop dat je genoten hebt. Je kunt mij volgen via Kindervreugde op Instagram en Facebook. Ook zou ik het heel erg lief vinden als je een berichtje achterlaat op iTunes. Of je kunt mij 5 sterren geven. Tot de volgende keer.

Luisteren kan ook via de volgende kanalen